اقدام پژوهی مهمترین گام برای کیفیت بخشی فعالیت های فرهنگی است

مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران در دوره آموزشی اقدام پژوهان این کانون گفت: اقدام پژوهی مهمترین گام برای کیفیت بخشی فعالیت های فرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، اقدام پژوهی یا اقدام در عمل یک از فعالیت های پژوهشی در کانون پرورش فکری است که بر اساس آن، مربی پژوهشگر، پیرامون مسایل و موارد مورد نظر به بررسی عملی و میدانی موضوع می پردازد و تلاش می نماید تا با درک درستی از واقعیت، راه حل عملی جهت بهبود وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نماید.
بر این اساس، نشست اقدام پژوهان این کانون با حضور 22 نفر از مربی و مربیان مسوول مراکز در این اداره کل برگزار شد تا با مروری مجدد به فعالیت اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل، این بار مشکلات مراکز فرهنگی و هنری را به عنوان موضوع جدی خود مورد بررسی قرار دهد .
قاسم عزیززاده گرجی با حضور در جمع مربیان اقدام پژوه این کانون باتاکید بر مهم شمردن این اقدام افزود: چالش جدی که بر سر دوره های آموزشی است، این است که نتیجه آموزش می بایست در عمل نیز پیاده شود و اثر آن در کیفیت بخشی و بهبود وضعیت موجود مشهود باشد.
گرجی اظهار داشت: تفاوت این دوره با دوره های قبلی نیز بر این مسئله استوار است که ما به دنبال بازخورد های آموزشی در مراکز هستیم.
* تقویت مهارت های علمی و عملی مربیان
مدیر کل کانون مازندران با تاکید بر تقویت دانایی، بینش و نگرش مربیان مراکز تصریح کرد:  کانون به واسطه مربی با اعضایش در ارتباط است؛ لذا بر این اساس، تقویت مهارت های علمی و عملی مربیان از اولویت های کار کانون مازندران محسوب می شود.
این مسوول فرهنگی، وظیفه کانون استان را تبیین برنامه ها و اهداف آموزشی دانست و اظهار داشت: همه فعالیت های پژوهشی باید در جهت ارتقای عضویت اعضا، تقویت کارگاه و اثرات مثبت  سوگیری شود.
وی با تاکید بر اقدام پژوهی به عنوان راه حل مناسب در حل مسایل ابراز امیدواری نمود؛ اقدام پژوهی به صورت فرهنگ عمومی نهادینه شود.
گرجی در ادامه این مطلب افزود: ایجاد نگاه عمیق در هر کاری و شناخت بهتر مسئله مورد نظر، بهترین گام درجهت انجام کار است.
 
* مربیان فضای ذهنی را در جهت پژوهش اعضا فراهم سازند
دیگر مسئله ای که مدیر کل کانون مازندران بر آن تاکید داشت؛ ترغیب اعضای کانون به پژوهشگری بود. وی یادآورشد: ترغیب کودکان ونوجوانان به تفکر و اقدام پژوهی قبل عمل یکی از ضروریات های کار کانون می باشد. بر این اساس، آگاهی بخشی و روش مناسب برخورد در مواجهه با مسایل اجتماعی؛ مهمترین مسئله ای است که مربیان موظفند در قبال اعضا انجام دهند.
وی تاکید کرد: مربیان فضای ذهنی را در جهت پژوهش اعضا فراهم سازند.
 
*نقش خانواده در ترغیب و تقویت پژوهشگری کودک
 بخش دیگر صحبت های این مدیر فرهنگی به نقش موثر خانواد های در ترغیب و تقویت روحیه پژوهشگری کودک ونوجوان اختصاص داشت که در کنار کانون می تواند حایز اهمیت باشد.
عزیززاده خطاب به مربیان اقدام پژوه کانون بیان داشت: یکی از دلایل موفقیت تربیتی؛ فرصت "گفتگو و حل مساله" از سوی خانواده ها در ارتباط با کودک ونوجوان است که البته در مراکز از سوی مربیان به خوبی صورت می پذیرد. لذا خانواد ها نیز در این راستا می توانند هم گام با کانون در این جهت یاری گر و تقویت کننده برنامه های کانون باشند.
گرجی تاکید کرد: این مسئله صورت نمی پذیرد مگر اینکه مراکز رابطه تنگاتنگی با والدین اعضا ایجاد نمایند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران در قسمت دیگری از صحبت های خود به تشریح چند نکته علمی پیرامون: شناخت اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل و فایده آن پرداخت.
وی افزود: در اقدام پژوهی باید به دنبال تغییر وضعیت موجود بود سپس در جهت بهبود آن برنامه ایجاد شود.
این مسوول تاکید کرد: محور اصلی اقدام پژوهی " اقدام" است .هراقدامی اگر جدی باشد، نتیجه خواهد داشت و بالعکس.
سومین نکته مورد نظر گرجی این بود که؛ پژوهش در عمل  باید مبتنی بر مشارکت دیگران باشد که بر این اساس به نقش موثرسایر مربیان، اعضا و خانواد ها تاکید کرد.
خود  ارزیابی از دیگر موارد مطرح شده این بحث بود که عزیززاده گرجی افزود: خود ارزیابی باعث شناخت نقاظ ضعف و قوت می شود و فرصتی است برای پیشبرد برنامه های کانون.
تبیین کردن اقدام پژوهی ، دستیابی راه های جدید و پژوهش پذیر بودن موضوعات کانونی از دیگر نکات مورد نظر این مدیر استان بوده است که در جمع مربیان اقدام پژوه کانون مازندران به آن اشاره داشت.
 
کارشناس آموزش و پژوهش استان نیز در این نشست  با بیان  هدف این دوره افزود ؛ رصد مشکل یا مشکلات بر سر راه پیشرفت و رسیدن به اهداف مرکز، انتخاب موضوع برای اقدام پژوهی، نگارش آن، حل مشکل و رسیدن به راه حل منطقی اجرا  شد و فراگیران زیر نظر کارشناس آموزش و پژوهش استان در سه کارگاه به بررسی مسایل مورد نظر در مراکز پرداختند و پیرامون آن کار اقدام پژوهی انجام دادند.
"مژده پاک سرشت" مدرس این دوره آموزشی با اهمیت اقدام پژوهی در مراکز به بررسی تفاوت بین مشکل و مساله پرداخت.
وی با تاکید بر بررسی مشکلات و اقدام در جهت رفع آن بر اساس اصول اقدام پژوهی؛ این روش را موثر ترین شیوه در جهت موفقیت مراکز فرهنگی و هنری کانون دانست که مربیان اقدام پژوه می توانند از آن بهره جویند.
این در حالی انجام شد که پس از صحبت ها و آموزش های ارایه شده از سوی کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان، فیلمی آموزشی با موضوع "مراحل اقدام پژوهی" به نمایش در آمد.
پس از آن افراد در سه گروه و زیر نظر یک مسوول کارگاه؛ ابتدا به شناسایی و احصا مشکلات و موانع موجود بر سر راه فعالیت های فرهنگی مراکز خود پرداخته و با اصول و روش اقدام پژوهانه یا پژوهش در عمل نسبت به برخورد درست با این موانع اقدام پژوهی نمودند.
آنها پس از انتخاب موضوع و روش انجام کار پژوهشی در حضور سایر اعضای کارگاه به قرائت آن پرداختند تا با هم اندیشی سایر اعضا نسبت به تصحیح نگارش، توصیف ها و روش پژوهشی  بپردازند.
این هم اندیشی در حالی صورت پذیرفت که مدیر کل کانون مازندران نیز با حضور در جمع اقدام پژوهان کانون مازندران و همچنین با مشارکت در کارگاه های سه گانه با تشریح مهمترین اهداف طرح اقدام پژوهی، نتیجه این پژوهش علمی را گامی بسیار مهم بر کیفیت بخشی فعالیت های کانون استان و رفع موانع موجود یاد کرد.
در نهایت در سومین بخش این دوره آموزشی، کارشناس آموزش و پژوهش کانون و مدرس این دوره با تشریح "گام های نه گانه" اقدام پژوهی، خواستار تعامل بیشتر مراکز با هم و ارسال پیشنهاد های اقدام پژوهی بر اساس جدول برنامه ریزی شده شد.
این پنجمین برنامه ای است که در خصوص اقدام پژوهی در این کانون برگزار شده است.