سهم اندیشه و فکر را در کانون ارتقا دهیم

کارشناس مسوول امور فرهنگی اداره کل امور فرهنگی کانون با حضور در جلسه شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران گفت: سهم اندیشه و فکر را در کانون ارتقا دهیم.<BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، زهرا اطهری در جلسه شورای فرهنگی، هنری و ادبی کانون مازندران، برنامه ریزی را فرایند توسعه و کیفیت بخشی برنامه های کانون دانست و افزود: با نیازسنجی،آسیب شناسی، امکان سنجی و برنامه ریزی موثر در جهت رشد کودکان ونوجوانان که سرمایه های کانون محسوب می شوند، تلاش کنیم.
وی به سیاستگذاری های اخیر کانون اشاره کرد و افزود: از این پس برنامه ریزی و نظارت بر آن به صورت منطقه ای صورت می پذیرد که بر این اساس تمرکز از حوزه ستادی به منطقه ای تقسیم می شود و در این رویکرد با توجه به ظرفیت های فرهنگی، اقلیمی و موقعیت های جغرافیایی برنامه ریزی در هر منطقه صورت می پذیرد.
اطهری اضافه داشت: البته سایستگذاری منطقه ای، نیازمند زیر ساخت هایی نیزهست که لازم است؛ کانون های ما در استان ها به استاندارد های یک برنامه ریزی موفق دست یابند.
وی از گردهمایی و برنامه های منطقه ای به عنوان یکی از برون داد های منطقه ای شدن یاد کرد و اظهار داشت: تعادل و تعامل در برنامه ریزی در استان ها لازمه ی ورود به منطقه ای شدن است و هرچه کانون ها در سطح مراکز به برنامه ریزی جامع تر و استاندارد تری دست یابند؛ ورود به این عرصه آسان تر خواهد بود.
این کارشناس ستادی گفت: توجه به شرایط بومی، فرهنگی و جغرافیایی در برنامه ریزی یک ضرورت است که در بحث منطقه ای شدن می توان به دقت و با ظرفت بیشتری در برنامه ریزی لحاظ شود.
بر این اساس، می توان گفت: برنامه ریزی هر استان در منطقه مورد نظر خود و با توجه با شرایط محیطی اش صورت می پذرید که در اینصورت می توان انتظار داشت که کانون مسیر آسانتری را برای دستیابی به اهدافش ترسیم نموده است.
وی در عین حال برنامه ریزی مورد نظر کانون را برنامه ریزی بلند مدت عنوان کرد و تاکید کرد: با توجه به اینکه هدف کانون، تربیت نسل آینده ساز کشور است و این کار در یک فرایند محقق خواهد شد؛ ضرورت توجه به برنامه ریزی بلند مدت مورد انتظار است.
 
*"محور های سه گانه  برنامه ریزی کانون" بحث دیگر این کارشناس حوزه فرهنگی بود.
وی در این خصوص بیان داشت: اول، برنامه ریزی کلان کشوری کانون که سهم برنامه های استان ها در آن لحاظ شود.
دوم، برنامه ریزی استانی که سهم کانون هر استان در برنامه ریزی کلان آن استان (استانداری ها) دیده شود.
سوم، برنامه ریزی مراکز فرهنگی و هنری که می بایست مراکز، چشم انداز فعالیت های و برنامه های خود را تعیین و ترسیم  کنند.
اطهری افزود: در این سه بخش می بایست جایگاه خود را نسبت به افق پیش رو تعیین کنیم.
 
*تاکید بر تعیین هدف و چشم انداز
کارشناس مسوول امور فرهنگی اداره کل امور فرهنگی کانون در خصوص این موضوع اظهار داشت: در استان ها باید؛ اولویت ها- سرمایه ها- بافت فرهنگی- مطالعه و پژوهش و تعامل در برنامه ریزی ها  لحاظ شود تا بتوان زیر ساخت های توسعه فرهنگی برای برنامه ریزی بلند مدت در کانون فراهم شود.
وی افزود: می بایست برنامه هایی ارایه کنیم تا رشد و توسعه فکری و فرهنگی در تمامی سطوح در آن دیده شود وبواسطه آن سهم اندیشه و فکر را در کانون ارتقا دهیم.