کد خبر: 203237
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
بازدید 15175
بزرگداشت هفته پژوهش در مراکز استان

مراکز فرهنگی هنری استان به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش برنامه های متنوعی را در مرکز برای اعضا برگزار نمودند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از دیگر برنامه ها در هفته پژوهش معرفی کتب مختلف در این زمینه مثل دایره المعارفها و نشریات پژوهشی -درست کردن نشریه با موضوع مفاهیم ریاضی و محاسبه جبر توسط عضو نوجوان دختر - برگزاری مسابقه با موضوع بهترین پژوهش  در هفته پژوهش از نظر نوجوانان چه پژوهشی است

  

مرکز داود آباد

 آشنا نمودن اعضا با مراحل و چگونگی انجام یک پژوهش

 معرفی کتابهای مرجع به اعضا ی مرکز و توضیح در مورد نحوه  استفاده از کتابها در فعالیتهای پژوهشی 2- معرفی کتابهای حل مسئله علمی 3 و 5 و کتاب  چگونه پژوهش کنیم؟3- فعالیتهای تحقیقی: در این فعالیت با اعضا  به بیرون از مرکز رفتیم  و از آنها خواستم خوب به شکل سنگها نگاه کنندو سنگهای با شکلهای متنوع را جمع آوری کنندبعد از دیدن و جمع آوری سنگها را به داخل مرکز آوردیم و اعضا سنگها را از نظر شکل ظاهری دسته بندی کردند.ودر بعدبا اعضا در مورد چگونگی تشکیل وانواع سنگها صحبت کردیم و کتابهایی که در این زمینه در مرکز داشتیم به اعضا معرفی کردم.

 کاردستی :بعد از فعالیت تحقیقی اعضا با سنگهایی که جمع آوری کرده بودند کاردستی درست کردند.

 معرفی شخصیت :معرفی شخصیت دکتر عارف پژوهشگربرتر سال 89 در استان مرکزی در قالب طرح دیواری - نقاشی با موضوع زندگی حشرات توسط خانم لاهوتی. ابتدا مطالبی را اعضا از کتابهای مختلف مطالعه کردند و بعد در مورد زندگی حشرات مورچه -موریانه-زنبور نقاشی کشیدند.

 - سفال با موضوع آنچه دوست دارم در آینده اختراع کنم توسط خانم خواجگان.

مرکز سنجان

 در هفته پژوهش با حضور اعضا مرکز خنداب برنامه های زیر اجراشد.

 ۱-توضیح در مورد پژوهش وتحقیق ومعرفی کتابهایی مثل دایره المعارف پاسخ به چگونه های من و

چگونه از یک فرهنگ لغت استفاده کنیم ؟

۲-مطالعه کتابهای فوق وتحقیق در موردچگونه زندگی پیش می رود؟زمین چگونه است؟آینده چگونه

است ؟چگونه می سازند؟وموارد دیگر.

۳-مراجعه به فرهنگنامه ها ودایره المعارف ها وآموزش چگونه استفاده کردن از این کتابهاوبعد اجرای مسابقه جهت یافتن کلماتی که از طرف مربی ارائه میشد.

 مرکز شماره 2 اراک

 برپایی نمایشگاهی از کتابهای که تازه به مرکز آمده اند این کتابها شامل :کتابهای  مرجع و کتابهای که می تواند بچه ها را در امر تحقیق کمک کند  میباشد..

  1. آموزش نحوه استفاده صحیح  از منابع مرجع  جهت نوشتن یک تحقیق .
  2. آشنایی اعضا با مراحل تشکیل دهنده  یک تحقیق واقعی و مورد قبول .
  3. برگزاری جلسه بحث آزاد با موضوع  (چقدر می توان به مطالب موجود در اینترنت برای نوشتن یک تحقیق اعتماد کرد.)

مرکز شماره یک ساوه

معرفی هفته پژوهش ( 18 الی 22 آذر ماه )

- معرفی کتاب اسرار آفرینش – تحقیق چیست ، محقق کیست ؟

- تحقیق ( تقسیم بندی اعضا به گروههای 4 نفره و ارائه موضوعات گوناگون نظیر اهرام ثلاثه مصر ، منظومه شمسی ، آب و نقش آن درزندگی و در پایان جمع آوری اطلاعات از هر گروه با استفاده از کتابهای موجود در مرکز و تقدیر و تشکر از گروههای تحقیق )

- بیان خطبه های 79 و 91 از کتاب نهج البلاغه حضرت علی (ع) در مورد علم ستاره شناسی  ، چگونگی آفرینش زمین و نقش پدیده های جوی در زمین در هفته پژوهش توسط مربیان برای اعضا

- برپایی نمایشگاه آثار پژوهش مربیان و اعضا با موضوعات قرآنی

  مرکز خنداب

توضیح در مورد پژوهش وتحقیق ومعرفی کتابهایی مثل دایره المعارف پاسخ به چگونه های من و

چگونه از یک فرهنگ لغت استفاده کنیم ؟

  معرفی منابع مختلف جهت انجام پژوهش مانند دایر‌‌ه المعارف.. فرهنگ نامه ها.. سایت ها

انجام چند پژوهش با موضوعات معرفی شخصیت . معرفی کتاب توسط اعضا

بازدید اعضاء علاقمند از نمایشگاه کارهای پژوهشی برگزار شدن در استان

مرکز شماره یک خمین

 مرکز شماره 2 خمین به مناسبت هفته پژوهش از تاریخ 1390/09/22 لغایت1390/09/29 میزبان دانش آموزان کلاس پنجم مدارس مختلف بود و توانست آنها را با کتابهای مرجع آشنا کند. در این برنامه دانش آموزان با استفاده از منابع موجود به تحقیق و پژوهش پرداختند.
مرکز شماره 3 اراک

 معرفی کتاب چگونه پژوهش کنیم ( راهنمای آموزشی برای نوجوانان ).

 مطالعه کتابهای فوق وتحقیق در موردچگونه زندگی پیش می رود؟زمین چگونه است؟آینده چگونه

است ؟چگونه می سازند؟وموارد دیگر.

مراجعه به فرهنگنامه ها ودایره المعارف ها وآموزش چگونه استفاده کردن از این کتابهاوبعد اجرای مسابقه جهت یافتن کلماتی که از طرف مربی ارائه میشد.

 معرفی نوجوان پژوهشگر و محقق برتر در مسابقات "پژوهشگر جوان " در کشور آلمان.

مرکز نیم ور

معرفی روز پِژوهش با استفاده از پانل معرفی ها

معرفی کتابهای مرجع و نحوه صحیح استفاده از آنها

بیان نکات مهم در ایجاد یک تحقیق

معرفی پژوهش نامه ها و مطالعه قسمتهای مختلف آنها توسط اعضا و دانش آموزان

معرفی شخصیت دکتر محمد علی اسلامی ندوشن به عنوان پژوهشگر برجسته ایرانی

انجام تحقیق راجع به زادگاه دکتر محمد علی اسلامی ندوشن توسط اعضا(شهر یزد)

ساخت ماکت کره زمین توسط اعضا برای کار تحقیقی راجع به اقیانوسها

 طی برنامه های ذکر شده ، اعضا با هفته پژوهش ،لزوم تحقیق و مطالعه ،نحوه استفاده از منابع مختلف و گرد آوری مطالب و انجام یک تحقیق آشنا شدند .

 

مرکز شماره 4 اراک

به مناسبت هفته ی پژوهش در مرکز ۴ ویژه برنامه ای با هدف معرفی این ایام بر پاشد.همانطور که میدانید از۲۲ تا ۲۸ آذر ماه به عنوان هفته پژوهش معرفی شده .مربیان و اعضای پر تلاش مرکز در این ایام از پا ننشستند .

علاوه بر اعضا مرکز از مدرسه ابتدایی نرجس هم دعوت به عمل آمد تا در کارگاه اموزش پژوهش مرکز شرکت کننددر این کارگاه فعالیتها به شرح ذیل صورت گرفت:

- راجع به واژه ی پژوهش و اهمیت آن صحبت شد

- کتابهای مرجع معرفی شد و کار با آنها به بچه ها آموزش داده شد

- بچه ها به دو گروه تقسیم شدند و توسط خانمها شیرانی و یحیی به آنها روشهای تحقیق آموزش داده شد

- بچه ها به ۵ گروه ۴ نفره تقسیم شدند و موضوعات تحقیقی به آنها داده شد و منابع نیز معرفی شد تا اعضا با توجه به نکته هایی که آموخته بودند به تحقیق بپردازند

-موضوعات تحقیقی که به آنها پرداخته شد:

۱- بازیهای مورد علاقه دختران دبستانی(در این تحقیق از روش مصاحبه هم استفاده شد)

۲-باران اسیدی

۳- دهه فجر

۴-جانوران لانه سازی را بلدند یا یاد میگیرند

۵- تاثیر آب در زندگی انسانها

 مرکز آستانه

به مناسبت هفته پژوهش برنامه های متنوعی به این شرح در مرکز انجام شد:

آشنایی اعضاء با کتابهای پژوهشی ونحوه استفاده از این کتابها به صورت عملی انجام یک تحقیق گروهی با موضوع (خاک )با استفاده از کتابهای پژوهشی مرکز ،سفالگری

مرکز هندودر

 

 فضا سازی مرکز به مناسبت هفته پژوهش با کمک اعضاء.

 معرفی آثار پژوهشی اعضاء در جشنواره های مختلف.

 آشنایی اعضاء با کتابهای پژوهشی و دایره المعارف و فرهنگ نامه ها در مرکزو استفاده صحیح از آنها. 

 معرفی کتابهای جدید علمی  و آموزشی در قفسه تازه های کتاب در مرکز .

 

-  معرفی کتب مرجع و چگونگی استفاده از این کتب

 

مرکز شازند
رضا رفیعی دانش آموز سال دوم دبیرستان با ۷سال سابقه عضویت در کانون جزئ اعضا فعال مرکز در تمام زمینه ها علاقمند به کتاب و کتابخوانی -بیشترین آمار مطالعاتی ایشان کتب علمی -کاردستی و هنری میباشد او موفقیتهایی در زمینه های مختلف علمی داشته اند در هفته پژوهش کار پژوهشی او در زمینه دایناسورها و دورانهای قبل از تاریخ بعنوان بهترین کار در میان دانش آموزان واعضا انتخاب شده است     

مرکزسنجان

 پژوهش روح زندگی است و یکی از مهمترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه در یک جامعه می باشد. پژوهش سبب قدرت ،استقلال و پایندگی در هر بخش از جامعه است.

از آنجایی که کانون محل گرد آمدن کودکان و نوجوانان ، این آینده سازان کشورمان است نیاز به پژوهش در آن کاملا مشهود می باشد. می توان با پژوهش زندگی نوی آفرید و از کهنگی و پوسیدگی افکار جلوگیری کرد و به پیشرفت دست یافت ما نیز با توجه به این ضرورت و در این  راستای به انجام فعالیتهای مختلفی پرداختیم که از جمله آنها :

1. بر پایی نمایشگاهی از کتابهای مرجع :

این کتابها شامل کتابهای مرجع  موجود در مرکز و همچنین کتابهای که به تازگی  وارد مرکز شده بودند مانند : دانش نامه تصویری نوآموز ، نجوم و فضا ، و مجموعه کتابهای دوران پیش از تاریخ و .... که اعضا را امر تحقیق کمک می کنند می باشد. بچه ها در حین بازدید از این نمایشگاه با مفهوم پژوهش و نحوه استفاده از این منابع آشنا شدند.

2. آشنایی اعضا با اجزای تشکیل دهنده یک تحقیق :

در این مرحله درباره اینکه در صورتی  یک تحقیق  جامع و کامل خواهد بود که اجزای از قبیل (چکیده ، مقدمه ، متن اصلی ، نتیجه ، و معرفی منابع ) داشته باشد و زمانی سندیت دارد که تعداد  منابع استفاده شده جهت نوشتن تحقیق مورد نظر زیاد باشد و تلاش و زحمتی فراوانی  برای گردآوری مطالب آن کشیده شده باشد و تحقیقی که حاصل مراجعه به اینترنت باشد فاقد ارزش علمی است ، موردی که در اعضا به وفور دیده می شود.

به مناسبت این ایام از اعضاء خواستیم درباره زندگی دکتر حسابی تحقیق کنند هدف از معرفی ایشان این بود تا اعضا با کسی که تا آخرین لحظه از زندگی پر ارزششان به مطالعه پرداخنتد آشنا شوند و توجه به  این امر مهم (مطالعه ) را در ذهن آنها جاودانه کنیم .در قدم بعدی اطلاعاتی را که اعضاء گردآوری کرده بودند توسط مربیان جمع آوری شد و به همراه چند عکس تهیه شده در پانل معرفی شخصیت  قرار دادیم تا سایر بچه ها  نیز با زندگی ، فعالیت های علمی ، فرهنگی ، سیاسی و آثار این شخصیت  بزرگ آشنا شوند

4. برپایی جلسه بحث آزاد با موضوع : چقدر می توان به مطالب موجود در اینترنت جهت نوشتن یک تحقیق اطمینان کرد.

از آنجا که  مکررا" با درخواست اعضا مبنی بر اینکه در مورد موضوعی برای آنها مطالبی از اینترنت خارج کنیم و یا اینکه می شنیدم خودشان برا ی تحقیق فقط به اینترنت مراجعه می کنند برآن شدیم تا جلسه ای با این عنوان برگزار کنیم و   توانستیم به نتیجه خوبی برسیم .

مرکز رباط مراد

در هفته تحقیق و پژوهش در قالب بازی و مسابقه به اعضا استفاده از کتابهای مرجع  آموزش داده شد. 

 ابتدا استفاده از فرهنگ لغت به اعضا آموزش داد شد.

بازی: مربی نام یکی از بچه ها را می گفت . وبرای او  زمان می گرفتیم تا نامش را در فرهنگ لغت پیدا کند هر کدام که از بچه ها مدت زمان کمتری نامش را پیدا می کرد او برنده بود. 

 مسابقه : بچه ها ابتدا کشور یا شهربازی را انجام دادند بدین صورت که ابتدا نام یک کشور را گفتم بعد با آخرین حرف آن کشور نام کشو یا شهر دیگر را نفر اول می گفت تا پایان همینطور ادامه داشت و هر کس بلد نبود از دور مسابقه حذف می شد تا اینکه آخرین نفر برنده بازی بود .

و گیتا شناسی نوین کشورها را باز نمودیم . وجای تعدادی از کشور ها و شهرها را در نقشه پیدا نمودیم.

 

- کارگاه بحث آزاد. در رابطه با روشهای پژوهش . بحث های مختلف آن و چگونه پژوهش کنیم .

- معرفی کتب : چگونه پژوهش کنیم . حل علمی مسئله به صورت طرح دیواری .