کد خبر: 245811
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
بازدید 8567
اردوی زیارتی سیاحتی دختران مرکز فرهنگی هنری یل آباد

روز دوشنبه دوم شهریور 94 ساعت 8 صبح ، به اتفاق همکاران مرکز و دختران گروه سنی ( ج و د ) مرکز فرهنگی هنری یل آباد به روستای با صفای بالقلو در بخش غرق آباد شهرستان ساوه رفتیم. روستای بالقلو ، دارای آب و هوای بسیار معتدل و باغات پرمیوه می باشد که محدوده مسکونی این روستا از باغات جدا می باشد.

 اسم روستا از یک داستان قدیمی که بر گرفته از بالا اوقلو که لغت ترکی می باشد ، گرفته شده است و روستا بدلیل امام زاده نوح و کوه بزرگی که در کنار این امام زاده دیده میشود و دارای برکه ای است که آب این برکه از دل کوه تامین میشود، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند . میوه های این روستا شامل : گوجه سبز,گردو,انگور,آلبالو,شاه توت,بلال می باشد.این روستا دارای معدن گچ است که توسط شرکت گچ ساوه استخراج می شود.

 آستان مقدس امامزاده نوح (علیه السلام) ـ بالقلو

  بنابه متن منبت کاری شده روی صندوق بقعه و نظر اهالی این امامزاده به امام کاظم(علیه السلام) منتسب می باشد که امامزاده نوح نوه امام موسی کاظم(علیه السلام) است.

نسب شناسان در تحقیقات خویش اینگونه می نویسند: امامزاده نوح(علیه السلام) فرزند امامزاده حسین(علیه السلام) بوده و نسب شریف وی با ده واسطه به امام سجاد(علیه السلام) منتهی می شود. ظاهرا ًوی به خواهش اهالی ساوه به این منطقه مهاجرت نموده و در ثلث آخر قرن پنجم هجری رحلت نموده است.

بعد از ورود به روستا و معرفی شخصیت این امامزاده عظیم الشان برای اعضاء ، درباره آداب زیارت برایشان توضیحاتی داده شد و بعد از وضو گرفتن به  زیارت رفتیم .

 در کنار برکه از ماهیهای زیبای آنجا دیدن کردیم و با تکه های نان به آنها غذا هم دادیم . بعد با هم  به سمت رودخانه ای در کنار باغات گردو رفتیم و بچه ها مشغول بازی های متنوع ( وسطی ، والیبال ، قایم باشک و... ) شدند .

بعد از صرف نهار ، بازیهای فکری جهت سرگرم شدن اعضاء انجام دادیم و درباره خواص درختان گردویی که در زیر سایه شان نشسته بودیم ، از زبان یکی از روستائیان اطلاعاتی بدست آوردیم . کم کم آثار خستگی در چهره اعضاء مشاهده شد . با هم به پاکسازی محیطی که در آنجا اتراق کرده بودیم پرداخته و بعد به سمت ماشین حرکت کردیم . ساعت 4:30 اعضاء سالم  و شاد و با خاطره ای خوش به خانه برگشتند .