بپذیریم پدر و مادر بودن علم است

همزمان با روز خانواده کارگاه آموزشی نوجوان و خانواده با حضور موسی جاودان عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان مربیان و جمعی از والدین اعضا نوجوان در مرکز شماره 2 بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، کارگاه آموزشی " نوجوان وخانواده " با حضورموسی جاودان دکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه بندرعباس و والدین اعضاء برگزارشد.
جاودان در ابتد به اهمیت مهارت و علم پدر و مادر بودن در دنیای امروزپرداخت و گفت: در گذشته خانواده ها از راه آزمایش و خطا با بچه ها ارتباط داشته اند اما امروزه مهارت پدر و همسر شدن دانش مهمی است که اگر آن را کسب نکنیم مسیر زندگی فرزندان ما نیز هموار نخواهد بود.
 وی افزود: هر انسانی از زمان تولد تا مرگ مسیر مشخصی دارد که کسب مهارت زندگی ما را خوشبخت خواهد کرد و خوشبختی و بهزیستی یعنی اینکه مسیر خود را بشناسیم
وی خوشبختی واقعی را درپیدا کردن مسیر صحیح زندگی دانست و تاکیدکرد:  بپذیریم پدر و مادر بودن علم است که اگر آن را بیاموزیم قطعا به شادی و خوشبختی و بهزیستی خواهیم رسید.
در ادامه وی با بیان ویژگی‌های دوران نوجوانی خاطر نشان کرد: اولین و مهم ترین ویژگی این دوران ، جلب توجه دیگران است و دومین ویژگی این دوران این است که نوجوان نیاز به یک همصحبت دارد.
وی از والدین خواست به ویژگی‌های مثبت دوستان فرزندانشان توجه کنند و بعد منفی آن را بزرگ‌نمایی نکنند تا فرزندان در دامان شبکه های اجتماعی یا دوستی‌های موافق و مخالف پناه نبرند.  
عضو هیئت علمی دانشگاه بندرعباس گرایش به گروه‌های هم‌سال را از دیگر ویژگی‌ها دانست و افزود:: اکثر نوجوانان تمایل ندارند با والدین خود باشند چون سیستم تربیتی ما غلط بوده و قدم اول را اشتباه رفته ایم و ارتباط صمیمانه با او نداشته ایم. این را بدانید اگر فرزند ما به ما احترام نمی گذارد نتیجه بی احترامی ما به همسرمان است.
جاودان فرضیه آزمایی ، خطرآفرینی، جلب توجه و تمایل به جنس مخالف را یکی دیگر از ویژگی‌ها عنوان کرد و گفت : بهترین رفتار  پدر و مادر این است که اول فرزندان را نوازش کنند وسپس با محبت یاد آوری کنندکه رفتارش شایسته نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه بندرعباس خاطر نشان کرد:  زندگی انسان‌ها روی ستون‌ها بیان شده است ؛ یک ستون واژه های زیبا، یک ستون کرامت انسانی ، بیان زیبا و احترام و محبت است ، و اگر پدر و مادر به این ستون‌ها توجه نکنند گرایش نوجوان به سمت گروه هم‌سال بیشتر می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: هرجایی که پدر و مادر کوتاهی کرده باشند ویا محبتی را دریغ کرده باشند نوجوان گرایشش به جنس مخالف بیشتر می‌شود.
جاودان در پایان به اهمیت احترام در زندگی انسانها اشاره کرد و گفت: اولین مهارت در زندگی احترام و قدردانی از کسانی است که با ما زندگی می کند. ویژگیهای مثبت او را ببینیم نه ویژگیهای منفی اش را، عفو و بخشش داشته باشیم و آینه هم باشیم .
نعیم اسدی کارشناس فرهنگی استان  ضمن تبریک روز خانواده به والدین از حضور گرم و پرشور والدین در این کارگاه قدردانی کرد و با اشاره به دغدغه های خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان بخصوص نوجوانان از آنان خواست که با تعامل و همراهی مداوم با مرکز، مربیان و مسئولین را در جهت رسیدن به اهداف پرورشی کانون یاری دهند. 
در ادامه راحله خادمی مربی فرهنگی مرکز شماره 2 بندرعباس دوران نوجوانی را از حساسترین دوران رشد عنوان کرد و افزود: نوجوانان در این سن در معرض آسیب های  فراوانی هستند واگر والدین واولیای تربیتی نیازهای آن‌ها را شناسایی کنند دغدغه های این دوران کم می‌شود.
وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را درخواست والدین و مربیان عنوان کرد و گفت: این کارگاه یک روزه با هدف افزایش شناخت والدین از ویژگیهای دوره نوجوانی و آموزش راه‌کارهای مناسب برخورد با نوجوانان  برگزارشد.