کتاب « هیچ‌کس جرأتش را ندارد» نقد شد

اعضای دختر نوجوان مجتمع آفرینش کتاب « هیچ کس جرأتش را ندارد» نوشته‌ی حمید رضا شاه آبادی را نقد کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، کتاب « هیچ کس جرأتش را ندارد» توسط اعضای نوجوان دختر مجتمع آفرینش بندرعباس نقد شد.
شیدا ناجی مسوول مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس هدف از جلسات نقد کتاب در بین اعضا  را ترویج فرهنگ مطالعه وافزایش نگاه نقادانه به صورت تخصصی در بین نوجوانان دانست و گفت: جلسات نقد مجتمع آفرینش هر ماه یک بار با حضور مربی ادبی و اعضای فعال مرکزبرگزار می شود.
وی افزود:3 اثر از  حمید رضا شاه‌آبادی برای نقد در ماه‌های خرداد – تیر و مرداد به اعضا معرفی شد که کتاب" وقتی مژی گم شد" در خرداد مورد نقد وبررسی قرار گرفت.
ناجی اعلام کرد: کتاب " هیچ کس جراتش را ندارد " درتیر و« کتاب لالایی برای دختر مرده» در مرداد توسط اعضا نقد خواهد شد.
شیدا ناجی از نقد و تطبیق این 3 اثر در شهریور توسط اعضا خبر داد و گفت:مقایسه‌ی 3 اثر شاه آبادی با هدف تطبیق دید نویسنده در شخصیت پردازی، فضا سازی ، زاویه دید و گره افکنی در داستان‌های وی در شهریور سال جاری برگزار می‌شود که اعضا پس از تطبیق با سبک و نوع دیدگاه نویسنده آشنا می‌شوند.
فاطمه موریو زاده مربی ادبی مجتمع آفرینش درخصوص این رمان گفت : موضوع این رمان درباره ی چند نوجوان است که یکی از آن‌ها به نام فتاح تصمیم می گیرد برای پیداکردن دستمال سبز پدربزرگ بیمارش وارد قلعه ای به نام قلعه ی جنّی شود ودوستانش نیز او را همراهی می‌کنند و درادامه اتفاقات باورنکردنی پیش می آید.
موریو زاده گفت : هیچکس جراتش را ندارد، رمانی است که در وهله اول از منظر سوژه قابل اهمیت می‌باشد، شاه آبادی با انتخاب عنوان و مکانی که برای داستانش برگزیده است در جذب مخاطب نوجوان بسیار موفق بوده است.
موریوزاده گفت: نویسنده ، داستان را خوب شروع کرده است وبا توجه به گره افکنی هایی که در ابتدای داستان وجود دارد نوجوانان را به خواندن رمان ترغیب می‌کند ، اما در پایان داستان با سرنخ‌های بسیار جزیی که به جنگ ختم می‌شودباعث غافلگیری و کنجکاوی مخاطب می‌شود و همین مساله درباره پدیده جن‌ها و قلعه‌ی جنی پاسخ روشنی داده نمی‌شود.
مربی ادبی مجتمع آفرینش بندرعباس هدف از برگزاری جلسات نقد رمان نوجوان امروز را آشنایی اعضا با تفکرات نویسندگان ، شناخت سبک های نویسندگی و همچنین افزایش نگاه تفکر نقادانه در بین نوجوانان عنوان کرد.
غزل عباس نژاد یکی ازاعضای فعال مجتمع آفرینش معتقد بود که نویسنده موضوع داستان را با منطق کامل و مهارت نویسندگی خود به خوبی تغییرنداده است و از موضوع جن وقلعه‌ی جنی داستان را به سوی جنگ تحمیلی کشانده است.
ریحانه سالارحسینی عضو دیگر مجتمع ،از شخصیت پردازی خوب نویسنده دراین رمان صحبت کرد، او معتقد بود که نویسنده در پردازش شخصیت ها، به ویژگی ظاهری وویژگی باطنی و رفتاری شخصیت ها توجه کرده است.
در ادامه هر یک از اعضا نظرات خود را بیان کردند وبا هم به بحث و گفتگوپرداختند.
از ویژگی اصلی موضوعی این رمان پرداختی نوین به مضمون جنگ است که با ظرافت تمام در توصیف ها و صحنه پردازی قلعه مخوف، داستان را به سمت جنگ سوق می دهد ،بطوریکه خواننده را با غافلگیری خوبی همراه می کند.
شخصیت های درگیر در داستان در ردهای سنی نوجوان هستند که این نکته عامل مهمی برای جذب مخاطب این سن است.