رونمایی از کتاب های جدید کانون در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

نخستین همایش روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در مرکز قروه درجزین گرفته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان همدان، بمناسبت فرا روز قلم و همچنین روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ،مرکز فرهنگی هنری قروه ی درجزین با همکاری آموزش و پرورش منطقه ی قروه نحستین همایش دوستداران قلم و فعالان عرصه ی ادبیات کودک و نوجوان را برگزار نمود.
این همایش که با شرکت بیش از 80 نفر از اعضای کودک و نوجوان دختر و پسر علاقمند و فعال در زمینه ی نویسندگی (شعرو داستان ) از قروه و روستاهای آن در سالن نمایش کانون مرکز قروه برگزار شد.
دراین برنامه علاوه بر اعضای نویسنده، مسوولین آموزشی منطقه، مربیان و کارشناسان ادبی مدارس ،مربیان فرهنگی و ادبی کانون و مهمان ویژه این برنامه نویسنده ی خوش ذوق و معلم سخت کوش ادبیات ، محمد تقی جعفری تفضل که به تازگی مجموعه ی شعری « فراخوان باران » از ایشان به چاپ رسیده است ، حضور داشتند.
در ابتدای برنامه مریم نوشاد مسوول کانون مرکز قروه ضمن خوشامدگویی به حاضرین و تبریک فرا رسیدن روز قلم و همچنین روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ابراز خوشحالی کرد از اینکه که کانون توانسته است در چنین روزی برای نخستین بار همایش فرهیختگان کودک و نوجوان را برگزار نماید.
وی همچنین با بیان این مطلب که « در آینده ای نه چندان دور فرزندان این سرزمین دست نوشته های شما را خواهند خواند و کتابهای شما را در کتابخانه های خود خواهند داشت » از کودکان و نوجوانان علاقمند به نوشتن خواست تا در این عرصه با صبر و شکیبایی، مطالعه و تلاش بیشتر وارد شوند.
نوشاد همچنین در خصوص جایگاه کانون در عرصه ادبیات کودک و نوجوان گفت: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان عرصه ی است که در آن علاوه بر فعالیت نویسندگان فرهیخته ای که عمری ست قلب و قلمشان شان برای تک تک کودکان ونوجوانان تپیده و می تپد و سالهاست که فرزندان ما از گذشته تا کنون کتاب های آنها را می خوانند ، لذت می برند و چیزهای تازه می آموزند... خود عرصه ای است که نویسندگان کودک و نوجوان را می پرود تا آینده ی ایران ما هرگز خالی از قلم های پر تپش نباشد.
وی همچنین گفت : مراکز کانون با برگزاری کارگاههای پرورش خلاقیت ، نوشتن خلاق ، کارگاه شعر و داستان در این عرصه پیشگام است.
وی برای همه ی پیشکسوتان و نو قلمان این عرصه آرزوی موفقیت و پیروزی نمود.
در ادامه آقای مینایی معاون تربیتی آموزش و پرورش منطقه از کانون بخاطر همکاری در برگزاری چنین برنامه های ارزشمندی تشکر و قدر دانی نمود و از همه ی دانش آموزان علاقمند به ادبیات خواست تا برای توانمند کردن خود در عرصه ی نویسندگی مطالعه ی زیاد را پیشه ی اصلی خود قرار دهند. آثار بزرگان را مطالعه نمایند از آنها نکته برداری نموده یا خلاصه نویسی کنند. نویسندگان کتابهای خوب را بشناسند ، خاطرات خود را یادداشت نمایند حرفها و خاطرات پدربزرگها ، مادربزرگها و بزرگترهای خود را گردآوری نمایند تا بدین ترتیب فرهنگ و سنت های منطقه ی خود را بصورت مکتوب حفظ نموده و در هر جا و مکانی از نوشتن دست بر ندارند.
وی همچنین یک داستان و ابیاتی از اشعار خود را برای مدعوین خواند.
در این مراسم از مهمان ویژه ی مراسم آقای محمد تقی جعفری بعنوان یکی از فعالان عرصه ی ادبیات خواست تا به دنیای ادبیات کودک و نوجوان بیش از پیش توجه نمایند تا در آینده ای نزدیک شاهد آثار ارزشمندی در این زمینه از این نویسنده ی توانمند باشند.
در بخش ویژه مراسم جعفری تفضل مهمان برنامه با کودکان و نوجوانان از خاطرات شیرین خود از دوران کودکی و نوجوانی گفت . اینکه چگونه و از چه سنی وارد عرصه ی نویسندگی شد. وی به اتفاق حاضرین بخشی از اشعار و لالایی های قروه را بر سبک و سیاق گذشتگان خواند و حاضرین با وی همراهی نمودند.
 
در ادامه همایش ، مراسم رونمایی از کتابهای تازه کانون با حضور مهمانان و اعضای نوجوان دختر و پسر انجام شد. در این رونمایی هر یک از مدعوین به انتخاب خود یکی از کتابها را برای حاضرین معرفی نمودند.
از برنامه های دیگر این همایش ؛ معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی بعنوان یکی از پر تیراژترین نویسندگان کتاب های کودک و نوجوان بود.
معرفی تعدادی از نویسندگان پیشکسوت و نو قلم در ادبیات کودک و نوجوان بصورت پاور پوینت و بروشور.
خوانش آثار داستانی و شعری، توسط نویسندگان کودک و نوجوان حاضر در همایش ، تقدیر از مهمان ویژه همایش محمد تقی جعفری تفضل و همچنین مربیان کانون مرکز قروه ، معرفی آقای مسلم محمدی شاعر و نویسنده ی توانمند منطقه بعنوان مربی ادبی تازه مرکز و تقدیر از ایشان ، اهدای جوایز به کلیه شرکت کنندگان کودک و نوجوان در این همایش.
در پایان همه ی مهمانان عکس یادگاری نحستین همایش روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را به اتفاق مربیان مرکز گرفتند.