اجرای 1050 برنامه برای تبیین انقلاب به کودکان

‌هزار و 50 برنامه در ایام دهه فجر برای تبیین انقلاب اسلامی به کودکان و نوجوانان در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، محمد رضا جوادی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برنامه های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی ضمن تبریک فرارسیدن سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امسال سی و ششمین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم و ایامی را تداعی می کنیم که نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ، تمدن، دین و مذهب مردم کشور است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان الگو در بسیاری از کشورها مورد بهره برداری و دستاورد های آن مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: انقلاب ایران برای بسیاری از مردم دیگر کشورها الگو بوده است.
جوادی با بیان اینکه آزادی طلبی و موجی که در کشورهای منطقه و فرامنطقه در مورد عدالت طلبی شکل گرفته از انقلاب ایران نشات گرفته است و باید هر ساله سالگرد این واقعه مهم را جشن بگیریم.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری یکی از کمیته های 22 گانه ستاد است که باید برای معرفی، تبیین و تشریح اصل انقلاب و دستاوردهای انقلاب در این 36 سال ویژه نسل کودک و نوجوان کشور و استان برنامه هایی را اجرا کند، ابراز داشت: جمعیت هدف سایر کمیته ها افرادی هستند که انقلاب را دیده اند و یا درک کرده اند اما هدف کانون پرورش فکری معرفی دقیق دستاورد های انقلاب برای نسلی است که با انقلاب فاصله دارند و این موضوع در کانون نیاز به ظرافت خاصی دارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه انتظار از کمیته کودک و نوجوان بیشتر است که بتواند به نحو مطلوب اهداف انقلاب را برای این گروه تببین کند، عنوان کرد: به علت اهمیت مسئله کودک و نوجوان کمیته ستاد دهه فجر از دی ماه کار خود را آغاز کرده و سه جلسه ستاد استانی تشکیل داده است.
محمدرضا جوادی با بیان اینکه کمیته ها در 9 شهرستان نیز تشکیل و 18 جلسه اصلی برگزار شده است، بیان کرد: در ستاد استانی شش دستگاه استانی همکاری داشته و قرار شده در خصوص جمع بندی فعالیت های دستگاه های فرهنگی متناسب با گروه کودک و نوجوان اقدامات لازم انجام گیرد.
وی با بیان اینکه اداره ارشاد اسلامی، صدا و سیما، حوزه هنری، نهاد کتابخانه های استان، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش دستگاه های عضو کمیته کودک و نوجوان هستند که با احتساب کانون پرورش فکری هفت دستگاه عضو این کمیته هستند، ادامه داد: دستگاه های مربوطه برنامه های مختلفی دارند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه مجموع برنامه های اعضا کمیته کودک و نوجوان هزار و 50 برنامه است که در ایام دهه فجر طراحی، برنامه ریزی و اجرا می شود، بیان کرد: این هزار و 50 برنامه توسط کمیته کودک و نوجوان اجرا می شود.
جوادی با بیان اینکه تاکید کانون پرورش فکری در زمینه اجرای برنامه‌ها ابتدا مبنا قرار گرفتن شادی و نشاط در بین کودک و نوجوان است، ابراز داشت: برگزاری نمایشگاه های کتاب و عکس، ویژه برنامه های جشن، جلسات نقد ادبی مرتبط با کتاب هایی که در حوزه انقلاب اسلامی تولید شده اند، برگزاری برنامه هایی از قبیل اجرای نمایش، شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، تجدید میثاق با شهدای گرانقدر انفلاب و غیره از جمله برنامه های کمیته کودک و نوجوان است.
وی برگزاری نشست های معرفی دستاورد های انقلاب، قصه گویی، بازی ها، سرگرمی ها، پخش سرود، پخش فیلم و اجرای نمایش های خلاقانه با محوریت انقلاب و کودکان را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و ادامه داد: جشنواره داخلی فرهنگی و هنری با موضوع انقلاب در قاب هنر برای اعضای کانون طراحی و از ماه ها قبل فراخوان آن داده شده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه جشنواره داخی فرهنگی و هنری در سه بخش نقاشی، خوشنویسی و سفال انجام می شود، بیان کرد: در بخش نقاشی 197 اثر، در بخش سفال 68 اثر و در بخش خوشنویسی 47 اثر دریافت شده و آثار برگزیده در دهه فجر به نمایش گذاشته خواهد شد.
محمد رضا جوادی یکی دیگر از برنامه ها را مسابقه کتابخوانی از کتاب "آدم برفی" با موضوع رخداد‌ها و وقایع انقلاب دانست و اظهار داشت: این مسابقه کتابخوانی در قالب مسابقه مفهومی برگزار خواهد شد و در پایان ازبرگزیدگان تقدیر می شود.
وی برگزاری آیین نکوداشت مصطفی رحماندوست را یکی دیگر از برنامه های مهم کانون پرورش فکری عنوان کرد و ادامه داد: مصطفی رحماندوست از بزرگان حوزه ادبیات و شعر کودک و نوجوان کشور و فردی توانمند است که حدود 200 عنوان اثر و بیش از پنج میلیون شمارگان آثار دارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه آیین نکوداشت مصطفی رحماندوست 16 بهمن ماه با حضور اصحاب فرهنگ و هنر در محل سالن سینما کانون برگزار می شود، افزود: افتتاح دو مرکز سیار نیزاز دیگر برنامه های اصلی کمیته است که کار اجرایی آن انجام شده و در شهرستان های فامنین و بهار به بهره برداری خواهد رسید.
جوادی با بیان اینکه مراکز سیار کار یک مرکز ثابت را انجام می دهد و نقش فعالیت های فرهنگی هنری در مناطق کمتر برخوردار و روستا ها را بر عهده دارند، بیان کرد: دو مرکز کتابخانه سیار که افتتاح خواهد شد40 روستا را تحت پوشش قرار می دهند.
جوادی با بیان اینکه با افتتاح دو مرکز در دهه فجر در استان هفت مرکز سیار روستایی وجود خواهد داشت که حدود 140 روستا را پوشش می دهند، اضافه کرد: برای این 140 روستا مربیان فرهنگی حضور خواهند داشت و ویژه برنامه هایی برای این روستا ها خواهیم داشت.
وی به راه اندازی مرکز شماره پنج همدان و مرکز سرکان نیز اشاره و تصریح کرد: ما در مجموع در استان 28 مرکز ثابت فرهنگی و هنری، هفت واحد سیار و سه واحد پستی داریم که نسبت به دیگر استانها از لحاظ برخورداری از مراکز جایگاه خوبی داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خودبا بیان اینکه در حوزه ادبیات کهن نیز جای کار وجود دارد ، اضافه کرد: در کشور شخصیت های بسیار بزرگی هستند که اصالت واقعی برای مطرح شدن دارند و باید برای مطرح شدن این شخصیت ها تلاش شود درحالی که برنامه های خارجی ناشی از تفکرت غیر واقعی هستند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه یکی از شاخصه های فعالیت هایی که تاکید بیشتری روی آن شده معرفی شخصیت ها است، عنوان کرد: در حوزه کودک و نوجوان مبحث مفصلی برای معرفی شخصیت ها به طور مثال شخصیت شهید فهمیده وجود دارد.
محمد رضا جوادی با بیان اینکه در شرایطی که بتوان اعتبار خوبی جذب کرد تلاش می شود، عنوان کرد: دو مرکز فرهنگی و هنری در همدان در دست اجراست که یکی در شهرک مدنی با 65 درصد پیشرفت فیزیکی و دیگری در لالجین با حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل هستند اما میزان اعتباری که برای دو مرکز تخصیص داده شد امسال اعتبار کمی بود و پاسخگوی نیاز برای اتمام پروژه ها نیست.