کد خبر: 241485
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
بازدید 2277
چمچه گلن در مرکز اسدآباد

نوای باران خواهی کودکان همراه با عروسک چمچه گلن به آسمان رفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان،مربیان کانون با ساخت عروسک آیینی و سنتی "چمچه گلن "کودکان را با آیین باران خواهی در فصل بهار در شهر اسدآباد آشنا نمودند .
مژگان هادی مربی مسوول مرکز دراین باره گفت: برنامه فوق با حضور بیش از 50 نفر از کودکان با هدف آشنا سازی  کودکان با فرهنگ و سنت‌های گذشتگان و پیوند دادن آنها با آداب و رسوم محلی و قدیمی شهرستان اسدآباد انجام شد.
 وی گفت: اعضا با دیدن و ارتباط گرفتن با عروسک با آیین باران خواهی کاملا آشنا شدند و با خواندن شعر : بیا ای برف و باران خدایی ، که خلق رو سیه را خوش نمایی ، ببار ای نعمت پر سود یزدان، که تا مردم شوند خوشحال و خندان بیا تا گل برویانی به صحرا ، شود صحرا بهشت سطح دنیا وچرخاندن  و حرکت دادن عروسک برای بارش باران به درگاه خدا دعا کردند.
گفتنی است چمچه یعنی قاشق و گلن یعنی عروس و یا عروسک که نمادی از الهه آناهیتا بوده است و برای ساخت این عروسک قاشق را با چوبی تقریبا به اندازه قاشق با نخ به صورت علامت + درست نموده و سپس با تکه‌های پارچه برای عروسک سر و لباس تهیه کردند. که البته در گذشته  زنهای تقریبا مسن در اسدآباد عروسک را درست می کردند ودر محله ها و کوچه ها به حرکت در می آوردند و ترانه هایی برای نزول باران می خواندند و بعد از اتمام عروسک گردانی آش نذری پخته شده را می خوردند و باقیمانده ی آن را از ناودان پایین می ریختند و از خداوند بارش باران را طلب می کردند که بنا بر تحقیقات انجام شده و بر اساس تحقیقات محلی و اظهارات مردم در همان شب اجرای مراسم حتما" باران می بارید و این امر باعث تداوم اعتقاد مردم و تکرار مراسم  برای سال‌های بعد بود .