یکصد نوجوان همدانی کتاب 'موج فرشته' را نقد و بررسی کردند

جلسه نقد و بررسی کتاب 'موج فرشته' نوشته علی اصغر عزتی پاک با حضور یکصد نوجوان همدانی در سالن برگزاری جلسات و همایش‌های نمایشگاه بین المللی استان همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، در این جلسه که به بهانه نوزدهمین نمایشگاه کتاب استان همدان برگزار شد، تعداد نزدیک به یکصد نفر از اعضا ادبی کانون به همراه مربیان ادبی شرکت کردند.

تیمور آقا محمدی نویسنده و منتقد ادبی که مدیریت نقد این جلسه را بر عهده داشت در ابتدا به ارائه بیوگرافی فعالیت‌های ادبی و آثار عزتی پاک پرداخت و در ادامه جلسه شش داستان مذهبی کتاب موج فرشته به ترتیب توسط اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت که پس از اتمام هر داستان توسط مدیر جلسه جمع بندی شد.

برای مثال در داستان این نامه به مقصد نرسید موارد زیر مورد توجه قرار گرفت:نویسنده راوی خوبی را انتخاب کرده است چون کاتب است ، زبان در این داستان بسیار مهم است که نویسنده نیز زبانی فاخر و قابل فهم را برای اثرش انتخاب کرده است. در این داستان بهانه‌ی روایتی داریم و نویسنده به خوبی در انتقال مفهوم موفق بوده است.

در این داستان نویسنده به زیبایی ما را با جنبه‌های ملموس و ساده زیستی امام آشنا می سازد اما متاسفانه زبان دو تکه است که از موارد ضعف اثر است. یعنی وقتی راوی وارد بیان شرح و حال و دیالوگ‌های خود می شودزبان تغییر می کند. در ضمن توضیحات اضافه در این اثر بسیار زیاد است که در صورت حذف به اثر لطمه‌ای وارد نمی شود.

در نقد کلی این کتاب موارد فوق مطرح است: از ضعف‌های این مجموعه شخصیت‌های داستانی است که اغلب شبیه به هم هستند فقط در داستان آخر شخصیت‌ها متفاوتند. اما داستان‌های این مجموعه به لحاظ موضوع یکدست هستند . نویسنده شعار نمی دهد. برای ما قصه می گوید این کتاب بر پایه مستندات تاریخی نوشته شده و هر داستان از یک منبع تاریخی بهره گرفته است و نویسنده به خوبی مخاطبان خود را شناخته و متناسب با فهم و اندیشه آنها داستان نوشته ، البته اگر هر داستان تصویری نیز داشت بهتر بود.

تصویر روی کتاب بسیار حرفه‌ای است، قطع کتاب خوش دست است اما پی نوشت‌های کتاب رویه یکسان ندارد در داستان این نامه به مقصد نرسید که پنجمین داستان است نویسنده به توضیحی راجع به مدینه پرداخته که اگر این مسئله ضرورت داشت لازم بود. مکه و دیگر شهر ها نیز در پی نوشت کتاب می آمد.

در این جلسه دو ساعته که با نقد و نظرهای متفاوت و بیشماری همراه بود با آرزوی موفقیت نویسنده کتاب و سپاس از توجه ای که به داستان های مذهبی داشتند خاتمه یافت.

گفتنی است نوزدهمین نمایشگاه کتاب هشتم الی سیزدهم آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی دایر و همه روزه از ساعت 14 تا 20 آماده بازدید علاقه مندان بوده است.