راه اندازی اولین مرکز فراگیر در همدان

همزمان با آغاز ربیع الاول اولین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، همزمان با آغاز ربیع الاول اولین مرکز فراگیر کانون در مرکز شماره سه همدان با حضور مسوولین استانی و کشوری راه اندازی شد.
سیدمحمد‌رضا جوادی در آیین افتتاح مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با بیان اینکه در آستانه 13 آذرماه روز جهانی معلول هستیم اظهار کرد: کانون پرورش فکری به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان تعلیم و تربیت در حوزه فرهنگی و هنری است که در چند دهه اخیر خدمات ارزنده‌ای در بحث شناسایی ، جذب و پرورش استعداد و خلاقیت کودکان را به خود اختصاص داده است.
جوادی مدیر کل کانون استان همدان افزود:با آغاز بکار این مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چتر ارائه خدمات را برای جامعه هدف خود گسترش داده و طبق نیازسنجی و برنامه‌ریزی صورت گرفته توانستیم اولین مراکز فراگیر استان را افتتاح کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد با افتتاح و راه‌اندازی این مرکز فراگیر در استان کودکان و نوجوانان با توانایی‌های خاص بتوانند از این فضای ایجاد شده بهره‌مند شوند.
مدیر کل کانون در ادامه به اقدامات صورت گرفته کانون در خصوص راه‌اندازی مرکز فراگیر اشاره کرد و گفت: انتخاب مکان مناسب، تهیه امکانات و تجهیزات خاص شامل: کتاب ، دستگاه‌های صوتی و تصویری، فعالیت عمرانی و متناسب سازی مرکز از جمله اقدامات کانون برای راه‌اندازی مرکز بوده است.
جوادی گفت: بحث آموزش هم برای مربیان یکی از مهمترین مواردی بود که با برنامه ریزی و هماهنگی با مرکز برای 25 نفر از مربیان کانون 32 ساعت کلاش آموزشی برگزار شد تا مربیان بتوانند به راحتی در بحث آموزش با کودکان و نوجوانان این مرکز فراگیر ارتباط برقرار کنند.
وی در پایان گفت: کودکان و نوجوانان دارای معلولیت از نظر جسمانی، بینایی و شنوایی می‌توانند از این پس در فضایی استاندارد و مجهز به کتاب‌های لمسی تصویری، دستگاه بریل و بزرگ نما و سایر امکانات سمعی و بصری ویژه از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده ‌کنند.
صدیقه حسن زاده مدیرکل مرکز آفرینش های فرهنگی کانون کشور با حضور در مراسم افتتاحیه اولین مرکز فراگیر همدان با اشاره به 17 هدف توسعه پایدار که توسط سازمان ملل منتشر شده است اعلام کرد: هدف از انتشار این اهداف آن است که در یک حرکت جهانی همه­ی کودکان و نوجوانان از امکانات یکسان بر پایه نگرش عدالت اجتماعی بهره مند شوند. وی در ادامه اشاره کرد: افتخار می کنیم که فعالیتهای کانون به روز است و همگام با این حرکت جهانی در حال فعالیت و پیشرفت هستیم ، کانون استان همدان نیز با افتتاح اولین مرکز فراگیر گام بزرگی را در این عرصه برداشته است.
اکنون امیدواریم با افتتاح این مرکز اقدامات خوبی در حوزه ترویج فرهنگ برای کودکان فراگیر صورت گیرد .
 وی اظهار کرد : اهداف توسعه پایدار از سال 2015 تا2030  قرار است جهان را در یک حرکت همگانی به سوی فراگیر سازی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی سوق دهد. از این رو 39 مرکز فراگیر در بین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت های خود را برای اعضا با نیازهای خاص آغاز و مربیان کانون با مناسب سازی فعالیتهای فرهنگی ، هنری و ادبی بستر حضور اعضا فراگیر را فراهم کردهاند و توجه ویژهی خود را نسبت به نیاز ویژه اعضا مبذول خواهند داشت.
مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشورافزود: روز 13 آذر به عنوان جشن آغاز فعالیت‌های مرکز فراگیر در کانون پرورش فکری برگزار می شود. کانون درصدد است با فراهم کردن بسترها و شرایط لازم برای کودکان با نیازهای ویژه همچون کودکان نقص عضو ، کم توان جسمی حرکتی ، نابینا و ناشنوا در کنار دیگر کودکان زمینه مشارکت اجتماعی آنها را فراهم کند.
حسن زاده با تاکید بر پیشینه فرهنگی همدان گفت: انتظار می رودبا ظرفیت‌های موجود در استان طی سال های آتی شاهد افتتاح مراکزفراگیر بیشتری در این استان باشیم که این مهم نیازمند حمایت مسئولانی استانی است .
گفتنی است مراسم رسمی گشایش این مرکز روز 11 آذر 1395 در همدان و باحضور مدیر کل آفرینش های فرهنگی ، مسئولان استانی و جمعی از کودکان و نوجوانان برگزار شد.