مهارت های فرزند پروری پیشگیری از اعتیاد

کارگاه آموزشی فرزند پروری و پیشگیری از اعتیاد با حضور 30 نفر از کارکنان ستادی و مربیان مراکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، اولین دوره آموزشی مهارت های فرزند پروری و پیشگیری از اعتیاد با حضور 30 نفر از کارکنان و با تدریس محمد مهدی ترکمان از روانشناسان حوزه کودک و نوجوان در سالن کنفرانس کانون اجرا شد.

سید محمد رضا جوادی مدیر کل کانون استان همدان در مراسم آغازین این دوره آموزشی بر اهمیت فرهنگ سازی در حوزه های تعلیم و تربیت تاکید داشت و افزود:در تمامی حوزه های بیماری، درمانی و اقتصادی پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه در پیشگیری سرمایه گذاری برای آینده جامعه می‌باشد.

وی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه کلان کشور در بحث فرهنگی و پیشگیری خیلی قوت گرفته است و مسئولین در این راستا فعالیت‌های خوبی به ویژه برگزاری دوره‌های آموزشی انجام می‌نمایند.

جوادی ادامه داد بحث مسائل تربیتی، آموزشی از دوران کودکی شکل می گیرد و رفتار کودکان در سنین پایین تر باعث تشکیل شخصیت آنها در بزرگ سالی می گردد.

مدیر کل کانون در ادامه بر شناخت بیشتر آسیب‌های اجتماعی در زمینه اعتیاد تاکید داشت و به حاضرین توصیه کرد توانایی های لازم را در این زمینه کسب نمایند و در محل فعالیت خود در مناطق مختلف این آموزش های فراگرفته را به صورت عملی اجرا نمایند.

حمیدرضا بابایی جانشین ستاد پیشگیری در حوزه اعتیاد با ابراز خرسندی از برگزاری این کارگاه آموزشی، اقدامات فرهنگی و پیشگیری را اصلی ترین کار در حوزه مبارزه با مواد مخدر برشمرد و به نگاه و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره داشت و اهمیت موضوع در حوزه اعتیاد را بسیار حائز اهمیت دانست.

محمد مهدی ترکمان از اساتید این دوره آموزشی نیز بر اصول کلی فرزند پروری اشاره کرد و گفت: فرزند پروری فرایندی است که در آن والدین از مجموعه ای از تکنیک ها، مهارت و فنون را به شکل هماهنگ و با ثبات برای ایجاد یک فضای امن که منجر به رشد همه جانبه کودک شود.

وی در ادامه رشد سالم و همه جانبه کودک، افزایش تعامل مثبت والدین با کودکان، کاهش سوء رفتار با کودکان، تغییرات مثبت در درک و رفتار والدین از بودنشان، کاهش افسردگی و استرس والدین، افزایش رضایت والدین و کاهش تعارض والدین در مورد روش تربیت کودکان را از مزایای آموزش مهارت فرزند پروری مثبت برشمرد.

ترکمان در ادامه به دلایل بدرفتاری کودکان پرداخت و راهکارهای گام به گام جهت برخورد مناسب با بدرفتاری کودکان را تشریح کرد. در پایان روز اول نیز به اصول و تکنیک های برقراری ارتباط مثبت با کودک را بیان کردند.

در روز دوم، این روانشناس به بیان تکنیک مهارت قاطعیت ورزی (ابراز وجود) در راستای پیشگیری از اعتیاد پرداخت. در این مبحث قاطعیت را بیان نظر و احساس و نگرش بدون ترس و اضطراب تعریف کرد که در 3 موقعیت بیان قاطعانه، رد قاطعانه و درخواست قاطعانه کاربرد دارد. در ادامه گام های قاطعیت تشریح شد.