توسعه مراکز روستایی از اهداف اصلی کانون همدان

افزایش 16 درصدی مخاطبان کانون در مناطق محروم با توسعه مراکز روستایی صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، سید محمد رضا جوادی در دیدار حاجیان زاده مدیر عامل کانونپرورش فکری با کارشناسان و مسوولان مراکز فرهنگی استان همدان اظهار کرد: امروز در سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر خود می بالیم که میزبان میر عامل محترم در بین خانواده کانون استان همدان  هستیم.
وی افزود:کانون همدان با مجموعه همکارانی خلاق، توانمند و بی ادعا همواره سعی در پیشبرد اهداف کانون  بر اساس سیاست‌های این سازمان داشته و امروز کانون پرورش فکری استان همدان یکی از استان‌هایی است که ذیل کانون مشغول به فعالیت است و بر اساس اهداف و سیاست‌های کلان کشوری و بر اساس سیاست‌هایی که مد نظر مدیر عامل است فعایت دارد.
 وی اضافه کرد: در دور جدید فعالیت کانون در دولت یازدهم فعالیت‌ها و برنامه‌ها بر چند هدف اصلی برنامه‌ریزی و تدوین شده که این برنامه‌ها همسو با اهداف ستادی است که مبنای کار همکاران در کانون استان همدان قرار دارد.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان گفت: نخستین  هدف ما در کانون همدان تعالی سازمانی و انسانی بود که بر این اساس مسائل نیروی انسانی و اخلاقی مبنای کار ما قرار گرفت و امروز توجه به اخلاق و نیروی انسانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین جهت گری‌ها بود که امروز پس از گذشت چند سال ما به اهداف مورد نظر خود در این زمینه ها دست یافتیم.
جوادی تصریح کرد: در کنارتوجه به نیروی انسانی ارتقای کمیت و کیفیت برنامه‌های کانون از دیگر اهدافی بود که در این دوره به آن توجه شد و ما تنها به ارائه آمار و ارقام اکتفا نکردیم بلکه در این مدت استانداردها را مد نظر قرار داده تا علاوه بر توجه به کرامت انسانی مسائل مختلف و برنامه‌های کلیدی و کاربردی که در کانون وجود دارد را ارتقا بخشیم که در این راستا استفاده از خرد جمعی و مشارکت همکاران و استفاده از تجربیات آنها از موضوعات مهم به حساب می آید.
وی گفت:از آغاز فعالیت جدید کانون در دولت تدبیر و امید عملکرد کانون در حوزه‌های مختلف ادبی  و هنری به صورت ماهانه،فصلی، 6 ماهه و سالانه در سطوح مختلف و توسط مسوولان و کارشناسان  مورد ارزیابی، نقد و بررسی قرار گرفت تا در صورت کاستی برنامه ‌ها را در زمان معین مورد باز بینی قرار دهیم.
جوادی افزود: برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری بر اساس جامعه هدف و عضو فعال در هر شهرستان هدف گذاری شده و این برنامه‌ها به صورت مستمر در کانون در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه در این مدت کانون با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی همواره سعی در جذب مخاطبان در لایه‌های مختلف اجتماعی داشته اضافه کرد: اعضا کانون  در تمام برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی که در استان برگزار شده حضوری جدی داشته و درهمواره  سعی داشتیم تعاملی قوی با رسانه‌های دیداری و شنیداری استان داشته باشیم که در این خصوص همه ساله حداقل سه نشت خبری برای ارائه گزارش عملکرد با رسانه‌های استان برگزار شده است.
مدیر کل کانون همدان گفت: هم اکنون 10 اولویت کاری در کانون همدان بر اساس سند چشم انداز توسعه، منشور فرهنگی استان، سند توسعه و اقصاد مقاومتی تدوین  شده که اولویت کاری در کانون پرورش فکری همدان بر این مبنا قرار داده شده است.
توسعه مراکز روستایی از اهداف اصلی کانون همدان
مدیر کل کانون پرورش فکری همدان با بیان اینکه هم اکنون 28 مرکز ثابت، 8 مرکز سیار روستایی در استان همدان فعال است، تصریح کرد: با افتتاح مرکز رزن در سال آینده همه شهرستان‌های استان دارای حداقل یک باب کانون سیار روستایی خواهند شد.
وی با اشاره به برخی از ارقام توسعه‌ای در کانون استان همدان گفت: تا سال 92 تنها 35 مر کز کانون در استان فعال بود که امسال این آمار به 40 مرکز افزایش یافته که رشدی 16 درصدی داشته است.
جوادی افزود: سه مرکز شماره 5 همدان،مرکز سرکان با 95 درصد آتش سوزی، و ساختمان کانون ملایر با 40 درصد تخریب ساختمان دچار مشکل اساسی بودند که امروز این مراکز به چرخه فعالیت باز گشته‌اند.
وی همچنین در خصوص آمار مقایسه‌ای در دیگر شاخصه‌های کانون پرورش فکری استان گفت: تعداداعضای کانون در سال 92 حدود 34 هزار نفر بوده که این آمار در سال 95به 47هزار نفر رسیده یعنی رشدی 39 درصدی داشته است.
جوادی تعداد کتب موجود در مراکز کانون در سال 92 را 242 هزار عنوان دانست که امروز به 350 هزار عنوان افزایش یافته که رشدی 45 درصدی را شامل می شود.
وی تعداد دفعات اجرای فعالیت در سال 92را 50 هزار عنوان دانست که این آماردر 9 ماهه امسال به 57 هزار افزایش یافته و رشدی 14 درصدی داشته است.
مدیرکل کانون پرورش فکری همدان گفت: تعداد شرکت کنندگان در فعالیت‌های کانون در سال 92 حدود 590 هزار نفر بوده که این آمار به 648 هزار نفر در 9 ماهه امسال رسیده که 10 درصد رشد داشته است.
جوادی تعداد روستاهای تحت پوشش در سال 92 را 120 روستا دانست که این آمار به 165 روستا افزایش یافته که 37.5 درصد در این مدت رشد داشته است.
وی تعداد کتاب‌هایی که در سال 92 امانت داده شده  را 135 هزار جلد دانست که این آمار در 9 ماهه امسال 159 هزار جلد بوده که 17 درصد رشد داشته است.
افزایش سرانه آموزش از محوری ترین برنامه‌های کانون همدان
مدیر کل کانون پرورش فکری همدان با بیان اینکه افزایش سرانه آموزش از مهمترین و محوری ترین برنامه‌های کانون پرورش فکری استان در سال جاری بوده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه می بایست اطلاعات مربیان کانون همواره به روز باشد. دوره‌های  آموزشی برای کارکنان توسط واحد آموزش و پرورش استان برگزار می شود که در این دوره کارگاه‌های مختلف آموزشی و دوره‌های آموزشی متناوبی برگزار شد که امروز شاهد رشد 15 درصدی سرانه آموزش در کانون استان هستیم.
ساماندهی نیروی انسانی از کاربردی‌ترین برنامه‌های اجرا شده در کانون همدان
 مدیر کل کانون پرورش فکری استان همدان در این باره گفت: با برنامه‌ریزی و ساماندهی نیروی انسانی دربرنامه‌های کانون تحول اساسی صورت گرفت که بر این مبنا شاهد کاهش 25 درصدی نیروهای ستادی و انتقال آنها به مراکز فرهنگی  و امور فرهنگی هستیم.
جوادی افتتاح 5 مرکز کانون فرهنگی و هنری و انتقال و بکارگیری نیروهای ستادی به این مراکز بدون گرفتن هیچگونه مجوزی برای جذب نیرو را از دیگر اقدامات دانست و افزود: هم اکنون 171 نیرو در مراکز کانون استان مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 59 نفر نیروی رسمی، یک نفر نیروی پیمانی،71 نفر قراردادی و 40 نفر به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت هستد.
وی تصریح کرد: اولویت کانون پرورش فکری استان همدان در رشد و توسعه مراکز بوده که 50 درصد از اعتبارات استان برای توسعه این مزاکز تخصیص یافته است.