کتاب‌خانه سیار روستایی اسفراین گشایش یافت

کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسفراین در استان خراسان شمالی هم‌زمان با دهه مبارک فجر کار کتاب‌رسانی به کودکان روستایی این منطقه را آغاز کرد.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این پنجمین کتابخانه سیار روستایی کانون استان خراسان شمالی است که در شهر اسفراین و طی مراسمی با حضور مسوولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.
 بر اساس این گزارش محمود مروج مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی‌هنری و ادبی کانون در این مراسم ضمن تبریک دهه مبارک فجر گفت: جشن امروز تنها جشن گشایش کتاب‌خانه نیست امروز این‌جا جمع شده‌ایم تا نشان دهیم تا چه اندازه به حوزه کتاب‌خوانی اهمیت می‌دهیم.
وی افزود: با توجه به ‌این که مطالعه و کتاب لازمه‌ی یک زندگی فرهنگی است باید نگاه‌ ویژه‌ای به بحث کتاب وجود داشته باشد و این‌که کتاب از کتاب‌خانه سیار باشد یا سایر کتاب‌خانه‌ها زیاد اهمیت ندارد بلکه آن‌چه مهم است ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی است.
مروج با اشاره به آغاز به کار کتاب‌خانه سیار روستایی اسفراین در این روزهای مبارک خاطر نشان کرد: با توسعه و ترویج کتاب‌خوانی نگاه خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان رشد پیدا کرده و به تکامل می‌رسد.
وی خطاب به کودکان یادآور شد: مربی سیار در طی روز به روستاهای این دهستان خواهد آمد و با خود کتاب‌هایی را در اختیار شما قرار می‌‌دهد  شما باید تلاش کنید در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشید و کتاب‌ها را خوب بخوانید و برای دوستان‌تان هم تعریف کنید و مطمئن باشید هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌تواند بگیرد.
 مروج تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی و ارزشی است که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب شاهد تغییرات فرهنگی زیادی در این زمینه بوده‌ایم چرا که روستاها قبل از انقلاب به فراموشی سپرده شده بودند و حتی از امکانات اولیه زندگی محروم بودند ولی امروز به پاس این انقلاب مردمی، روستاها و خدمت‌رسانی به مردمان آن در اولویت قرار گرفته شده است.
علی ارکانی‌فرد مدیر کل کانون استان خراسان شمالی با اشاره به این‌که کودکان امروز مدیران فردای جامعه خواهند بود گفت: اگر خانواده‌ها به اندازه‌ای که به نیازهای اولیه کودکان خود مانند خوراک و پوشاک اهمیت می‌دهند کتاب را در سبد کالای خانواده قرار دهند مدیرانی شایسته را برای فردای جامعه پرورش داده‌اند.
ارکانی‌فرد یادآور شد : یک نویسنده کتاب مدت‌ها مطالعه می‌کند تا دنیای کودک را بشناسد و چهار چوب ذهنی او را ترسیم کند تا کتابی بنویسد که هم مورد استقبال قرار بگیرد و هم در بردارنده اهداف تربیتی باشد.
وی هم‌چنین به خانواده‌ها گفت: از این فرصت به‌وجود آمده نهایت استفاده را ببرید و کودکان خود را به سوی کتاب‌هایی که مخصوص آن‌ها نوشته شده هدایت کنید تا شاهد تحولی در امر کتاب‌خوانی این روستاها باشیم.
علیزاده بخشدار این منطقه نیز در سخنانی جمعیت دهستان زرق آباد را پنجاه هزار نفر اعلام کرد و گفت: به مدد انقلاب کبیر اسلامی تمام روستاهای این بخش از نعمت آب و برق و گاز و راه برخوردار هستند ولی متاسفانه کتاب که غذای روح و جان انسان است مورد کم لطفی قرار گرفته و فقط کتاب‌خانه مساجد جواب‌گوی این نیاز اساسی مردم بوده است .
وی افزود: با توجه به جمعیت دهستان کمبود کتاب‌خانه کاملا مشهود است و کتاب‌خانه سیار کانون نعمتی است ارزنده برای کودکان و نوجوانان این بخش که در این ایام الله شروع به کار کرد.
در مراسم افتتاح کتابخانه سیار روستایی اسفراین مسعود ناظمی معاونت توسعه و مدیریت منابع کانون، محمود مروج مدیرکل فرهنگی‌هنری و ادبی کانون، علی ارکانی‌فرد مدیر کل کانون استان، معاون فرماندار اسفراین، بخشدار زرق آباد و مسوول مرکز اسفراین حضور داشتند.
گفتنی است: ضمن افتتاح کتاب‌خانه سیار روستایی مسوولان کانون نشستی نیز با مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون اسفراین  داشتند.