کد خبر: 228810
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کانون باید همیشه پیشرو باشد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نخستین سفر استانی خود به فارس رفت و فضایی را در اختیار مربیان و کارکنان کانون این استان قرارداد تا آنان دیدگاه‌های خود را با وی به صراحت در میان بگذارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده روز 16 اردیبهشت 1393 در مجتمع کانون شیراز و در نشستی با مربیان کانون ساعت‌ها با آنان گفت‌وگو کرد و در خلال این نشست از ضرورت تغییر و نوآوری در برنامه‌های کانون، تلاش برای بالابردن سطح علمی مربیان از طریق آموزش، همچنین مسایل و مشکلات شغلی و معیشتی کارکنان سخن گفت.
وی در ابتدای این نشست در تحلیلی کوتاه بر اهمیت آموزش‌های غیر مستقیم و تاثیر آن بر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان، این نگاه که آموزش تنها از طریق نظام رسمی آموزش و پرورش صورت می‌گیرد را نگاهی غیر کارشناسی دانست و خاطر نشان کرد که عوامل دیگری مانند خانواده، رسانه‌ها، فعالیت‌ها و مراکز فرهنگی‌، هنری در این روند تاثیر گذارند و هریک نقشی را در تربیت مخاطبان بر عهده دارند.
حاجیان‌زاده در ادامه به ویژگی‌های دو نظام آموزش رسمی و غیر رسمی اشاره کرد و گفت: شکل ساختار یافته، دارا بودن سرفصل‌های مشخص درسی و برگزاری امتحان و آزمون از جمله ویژگی‌های نظام آموزش رسمی است و در مقابل، نداشتن ابتدا و انتها برای آموزش‌ها، تنوع در روش‌ها و شیوه‌ها و این که «مخاطب از طریق آثار و برنامه‌های فرهنگی، هنری هیچ‌گاه حس نمی‌کند که تحت تعلیم و آموزش قرار گرفته است» را از ویژگی‌های آموزش غیر رسمی برشمرد و در نهایت گفت که تردیدی نیست که تاثیر این روش از آموزش مستقیم به مراتب بیشتر است. 
مدیرعامل کانون در همین بخش با بیان این که کانون در عرصه‌ی آموزش غیر مستقیم نقش‌آفرین و تاثیرگذار است به بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های فعالیت‌های کانون با نظام رسمی آموزش و پرورش کشور پ‍رداخت و در بیان شباهت‌ها گفت: تعلیم و تربیت دانش‌آموزانی که ما به آن‌ها عضو می‌گوییم بر اساس نظام تعلیم و تربیت اسلامی و ارزش‌های دینی و انقلابی مهم‌ترین شباهت ما با آموزش و پرورش است اما تفاوت این جاست که کانون دارای ویژگی‌های خاصی است که باید به آن توجه و از دوباره‌کاری پرهیز کنیم.
حاجیان‌زاده داوطلبانه بودن، علاقه و اشتیاق کودکان و نوجوانان به حضور در مراکز، قایل بودن حق انتخاب برای اعضا و نبود اجبار در فعالیت‌ها را از جمله ویژگی‌هایی برشمرد که فعالیت‌های کانون را ‍ متمایز و برجسته می‌کند.
وی در همین بخش از سخنانش تاکید کرد که فعالیت‌ها در کانون برای مربیان و اعضا باید بدون اجبار و براساس علاقه و ذائقه‌ی مخاطبان صورت بگیرد و نباید کاری کنیم که مربی بدون علاقه و اختیار و با اجبار فعالیتی را انجام دهد هدف از این فعالیت‌ها تربیت انسان‌های سالم، انقلابی، متخصص و متبحر در عرصه‌های فرهنگی و علمی است و ما می‌توانیم با شناسایی استعدادهای بچه‌ها زمینه‌های رشد و پرورش فکری آنان را فراهم کنیم.

کمیت یعنی همه‌ی بچه‌های ایران کانون را بشناسند
مدیرعامل کانون در این بخش از سخنان خود بار دیگر بر لزوم کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها و تولیدات کانون تاکید کرد و گفت که کار کانون ارتباط چهره به چهره با کودکان است و ما به دنبال ارایه آمارهای غیر واقعی نیستیم اما سعی می‌کنیم با فراهم کردن امکان دسترسی کودکان و نوجوانان به تولیدات کانون بتوانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و به این مساله هم توجه داشته باشیم که کانون را به همه‌ی بچه‌ها معرفی کنیم و در ایران کودک و نوجوانی نباشد که کانون را نشناسد.
حاجیان‌زاده در پاسخ به نقد یکی از مربیان کانون که می‌گفت گاهی نگاه کمیت‌گرا در کانون به ویژه در انتخاب مربیان و مراکز موفق بر کیفیت غلبه می‌کند تصریح کرد که برای ارایه‌ی آمارهای واقعی و لزوم تربیت کودکان و نوجوانان و کادر سازی از میان همین اعضا، اهمیت زیادی قایل است ولی نباید به آمار کم قانع باشیم و تعداد اعضای مراکزکانون هم نباید از حد استاندارد پایین‌تر باشد.
وی در پاسخ به یک مربی دیگر کانون که از کمبود نیرو در مراکز کانون سوال می‌کرد گفت: قبول دارم که کارِ بیشتر، به نیرو و امکانات بیشتری نیازمند است اما ما هم تلاش می‌کنیم از راه‌های دیگری از جمله جذب مربیان پاره‌وقت بخشی از این مشکلات را جبران کنیم. مساله اساسی این است که کانون باید با استفاده از امکانات مناسب و نیروهای متخصص به سمت پیشرفت و نوآوری حرکت کند و همواره مثل گذشته‌ها ‍پیشرو و به‌روز باشد.

تلاش برای رفع مشکلات معیشتی کارکنان نتیجه می‌دهد
حاجیان‌زاده در همین حال بخشی از این نشست را به پاسخ‌گویی به سوال‌ها و دغدغه‌های شغلی و معیشتی همکاران اختصاص داد و با بیان این که از روز نخست فعالیتش در این مسوولیت، مسایل معیشتی و شغلی کارکنان برای او از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، بار دیگر تاکید کرد که رفع این مشکلات از نظر وی یک سرمایه‌گذاری فرهنگی است.
وی اضافه کرد: کمیته‌ای تخصصی در حوزه‌ی مسایل معیشتی و رفاهی کارکنان تشکیل داده‌ایم و این کمیته پیگیری این امر را بر عهده گرفته است.
مدیرعامل کانون در ادامه بیان این که پیگیری‌هایی در ماه‌های اخیر برای منظورکردن فوق‌العاده شغل در حکم کارگزینی کارکنان کانون صورت گرفته است که افزایش حقوق آنان را به دنبال خواهد داشت. دولت در سال گذشته این امر را تصویب کرده بود ولی کانون مشمول آن مصوبه نبود که با پیگیری‌های مستمری که در ماه‌های اخیر انجام دادیم خوشبختانه این مصوبه شامل کانون هم شد و اکنون در حال صدور حکم‌های جدید همکاران رسمی و پیمانی -که این فوق‌العاده به آنان تعلق می‌گیرد- هستیم و تلاش می‌کنیم این افزایش در خرداد ماه امسال به حساب همکاران واریز شود البته این افزایش از ابتدای سال 1393 محاسبه شده است.
حاجیان‌زاده در ادامه تاکید کرد که با توجه به نگاه مدیریتی در کانون که نباید تبعیضی در میان همکاران قایل شویم، مشابه همین مزیت را در قالب طرحی به هیات مدیره پیشنهاد کردیم و البته به تصویب رسید که معادل همین مبلغ برای همکاران قراردادی و پاره‌وقت نیز منظورشود که در حال انجام تطبیق آن هستیم تا این افزایش به صورت هم‌زمان به آنان نیز پرداخت شود.
وی تلاش برای پرداخت پاداش‌ها در زمان مقرر، همسان‌سازی هدیه‌ی نوروزی، رفع مشکل مرخصی‌های مربیان کانون در ایام نوروز و ارایه‌ی راهکارهایی برای حل مشکلات مربیان پاره وقت را از جمله اقدام‌هایی دانست که برای ایجاد آرامش روانی در محیط کانون و در میان کارکنان تاکنون صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش برخی از سوال‌های همکاران را در این نشست محسن فضلی سرپرست معاونت فرهنگی کانون به تفصیل پاسخ داد.

برنامه‌هایی برای رفع مشکلات مربیان پاره‌وقت
سرپرست معاونت فرهنگی کانون بخش مهمی از سخنان خود را به بحث مشکلات مربیان پاره‌وقت کانون اختصاص داد و ابتدا یادآور شد که کانون به خدمات این مربیان احتیاج دارد و این خواسته که همه‌ی مربیان پاره‌وقت باید به تمام وقت تبدیل شوند غیر ممکن است.
وی تاکید کرد که باید با مربیان پاره‌وقت صادقانه سخن بگوییم و مزایا و جذابیت‌هایی را برای آنان قایل شویم که دیگر تمایلی به تمام وقت شدن نداشته باشند.
فضلی مشکلات این مربیان را در سه بخش تبدیل وضعیت استخدامی، حقوق و دستمزد و بیمه تقسیم بندی کرد و گفت: امسال گام‌های خوب و بلندی برای رفع مشکلات این مربیان برداشته شده است که از جمله آن قراردادن این مربیان در ترازافزایش 20 درصدی حقوق کارکنان است.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون در عین حال گفت که اقدام‌های دیگری نیز در حال پیگیری است که پرداخت حق تخصص به این مربیان از جمله‌ی آن‌هاست که البته هنوز به صورت مصوبه در نیامده است.
ایجاد پوشش بیمه ای دوگانه و اولویت دادن به استخدام تمام وقت مربیان پاره وقت در جذب نیرو از دیگر اقدام هایی بود که به گفته‌ی فضلی برای رفع مشکلات این مربیان در نظر گرفته شده است.
وی البته از مدیران کل کانون خواست ساعت‌های بیشتری را به مربیان پاره‌وقت اختصاص دهند تا بتوانیم به لحاظ قانونی آن‌ها را تحت پوشش بیمه‌های دیگر هم قرار دهیم.
فضلی در این نشست به پرسش‌های همکاران درباره‌ی ادغام کانون و کانون زبان، ادامه‌ی اجرای طرح رمان نوجوان و کتاب‌های خودمان، افزایش کیفیت آموزش‌های کانون و حذف کتاب‌های قدیمی و غیر قابل استفاده از کتاب‌خانه‌های کانون پاسخ گفت.

وی تاکید کرد امکان تعطیلی پنج شنبه‌های مراکز کانون به دلیل ماموریت‌های ذاتی سازمان و مشکلات قانونی امکان‌پذیر نیست ولی به مدیران کل توصیه می‌کنیم با در نظر گرفتن تدابیری بدون لطمه زدن به قوانین، هر هفته موقعیتی را فراهم کنند تا برخی از همکاران بتوانند به نوبت در کنار فرزندان خود باشند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در این نشست به برخی از مشکلات اجتماعی در شهرهای بزرگ به ویژه تکدی‌گری و مسایل کودکان خیابانی اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر نهادهای فرهنگی به رفع مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان شد.
حجت‌الله رضایی یادآور شد که مدیریت جهادی در سال اقتصاد و فرهنگ به معنی این است که باید برای تعلیم و تربیت دینی کودکان و نوجوانان تلاش بیشتری از خود نشان دهیم و برنامه‌ریزی کنیم.
وی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را مجموعه‌ای تاثیرگذار با نیم قرن فعالیت دانست که با تلاش مربیان خود شرایط لازم را برای پرورش استعدادهای کودکان فراهم می‌کند.
مجتبی حق‌پرست مدیرکل کانون استان فارس هم در ابتدای این نشست مردم استان فارس را مردمی مذهبی، ولایت‌مدار و سخت‌کوش دانست و گفت که کانون این استان هم با تمام وجود در جهت تحقق اهداف کانون و تربیت کودکان به ویژه تربیت مذهبی آنان خواهد کوشید.
وی هم‌چنین گفت که کانون فارس از جایگاه اجتماعی مناسبی در میان مردم برخوردار است و رسانه‌های جمعی استان نیز به مسایل کانون توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.
مدیرعامل کانون در سفر دوروزه به استان فارس علاوه بر بازدید از چند مرکز کانون با کارشناسان کانون این استان، کارکنان بازنشسته و کارکنان کانون زبان نیز دیدار داشت.
هم‌چنین گشایش یک مرکز فروش محصولات کانون در کنار مجتمع کانون شیراز از دیگر برنامه‌های این سفر بود.
در همین سفر کارکنان کانون استان در ملاقات‌های جداگانه با حاجیان‌زاده مسایل و مشکلات خود را با وی در میان گذاشتند.