صدای خلاقیت کودکان قزوینی به گوش رسید

نخستین جشنواره «سازهای خلاق» با شرکت بیش از 85 عضو کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جشنواره با استفاده از سازهایی دست ساز که با مواد دورریختنی تهیه شده بود، در دو بخش تک‌نوازی و گروه‌نوازی برگزار شد و 38 نوازنده در بخش تک‌نوازی و 5 گروه در بخش گروهی با هم به رقابت پرداختند.
بر اساس این گزارش هر شرکت کننده پیش از اجرای خود باید در زمینه شیوه ساخت و مواد استفاده شده در ساز خود توضیحی را ارایه می‌کرد که در این میان انتخاب اسامی این سازها از سوی کودکان با عنوان‌هایی مانند: تندکوب، تن‌کوب، دکمه‌ساز، دکمه‌کوب، ساز تخت‌ها، ساز ترکیبی، ساز بشقابی، قاطی‌ساز، فوتی‌‌ساز، قوطی‌ساز، بطری‌ساز، ساز بادکنکی، ساز کاسه‌ای، دست‌کوبه، سوتی سوتی بسیار جالب توجه بود.
طیب ملکی‌پور مدیرکل کانون استان قزوین در مورد این جشنواره گفت: تلاش کردیم تا صدای خلاقیت و استعداد کودکان و نوجوانان را به گوش بزرگ‌ترها برسانیم.
ملکی‌پور شناسایی و رشد و پرورش استعداد و توانمندی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون را از اهداف اصلی کانون برشمرد که این رویداد نیز پیرو همین اهداف شکل گرفت.
وی در ادامه بهره‌گیری از نوآوری و هنر توسط کودکان ونوجوانان در قالب جشنواره سازهای خلاق را ویژگی‌های این جشنواره دانست و از تمای دست‌اندرکاران این برنامه قدردانی کرد.
هم‌چنین سید احسان امامی مربی کتاب‌خانه سیار روستایی شماره یک کانون قزوین که ایده‌ی برگزاری جشنواره    ابتدا از سوی او پیشنهاد شده بود و کار داوری آثار را نیز برعهده داشت درباره ملاک‌های داوری این رویداد گفت: خلاقیت در ساخت، نوآوری در نواختن ساز و استفاده از مواد اولیه دور ریختنی از جمله معیارهایی بود که برای داوری مورد توجه قرار گرفت.
گفتنی است این جشنواره با هدف پرورش حس خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان، تشویق و جذب اعضای جدید، شناسایی افراد خلاق در مراکز کانون، توجه کودک و نوجوان به محیط اطراف خود، استفاده از نواهای خلق شده در نمایش‌های عروسکی و ایجاد محیطی شاد  برگزار شد.
این جشنواره روز 26 مرداد در اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین برگزار شد که در پایان اعضای مرکز شماره یک آبیک به عنوان گروه برگزیده و 8 تک‌نواز از مراکز سگزآباد، مجتمع کانون قزوین، اقبالیه، محمدیه و الوند به‌عنوان نفرات برتر در این بخش معرفی شدند که از سوی کانون جوایزی به آن‌ها اهدا شد.