پژوهش‌های کودک و نوجوان در استان‌ها گسترش می‌یابد

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان از آمادگی این اداره‌کل برای حمایت از توسعه پژوهش‌های کودک و نوجوانان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهمن کاظمی با اعلام این خبر افزود: به منظور توسعه‌ی فرهنگ اقدام‌پژوهی در میان مربیان و کارکنان اقدام به تشکیل نهاد پژوهشی در اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون کردیم.
وی در حاشیه برپایی کارگاه اقدام پژوهی در کرمانشاه یادآور شد: تلاش شده برای گسترش اقدام‌پژوهی حس مشارکت در مربیان و کارکنان تقویت شود تا با بهره‌گیری از پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در ادامه خاطر نشان کرد: انتظار ما از اقدام‌پژوهان این است که موضوع‌هایی را برای پژوهش‌های خود انتخاب کنند که در نهایت بتواند مشکلی را از پیش رو بردارد یا دست کم آن را کم‌تر کند و موجب بروز اتفاق‌های خوب در مراکز شود.
وی با بیان این‌که پژوهش به انسان پشتکار  و آشنایی با راه‌های جدید می‌آموزد اضافه کرد: باید تلاش کنیم با تغییر نگاه خود به فعالیت‌ها و برنامه‌ها به دنبال بهتر شدن آن‌ها باشیم و تجربه‌های خود را نیز مستندسازی کنیم.
هم‌چنین اقبال قاسمی‌پویا مدرس کارگاه اقدام پژوهی مربیان غرب کشور با بیان اهمیت بهره‌گیری از تجربه‌ها گفت: تجربه‌ها گاهی ممکن است به صورت شفاهی ابراز شود و افراد در نشست‌ها ضمن بیان نظرات خود به بیان آن بپردازند اما گاهی با مطالعه آثار و منابع تالیف شده باید به تجربه‌های دیگران دست پیدا کرد.
وی در ادامه با اشاره به اقدام‌پژوهی در کانون افزود: این شیوه‌ی کار پژوهشی به مربیان و کارشناسان کمک می‌کند تا ضمن تبادل تجربه‌ها و رفع برخی مسایل پیش‌رو سطح دانش و رشد عملی خود را نیز ارتقا دهند.
مدرس کارگاه آموزش اقدام‌پژوهی در ادامه ارزش‌یابی برنامه‌ها، گردآوری اطلاعات لازم و طبقه‌بندی آن‌ها را برای پژوهش مهم دانست و خاطرنشان کرد گاهی همین پژوهش‌های در عمل می‌تواند مکمل پژوهش‌های دانشگاهی باشد.
قاسمی‌پویا خطاب به مربیان استان‌های ایلام، کردستان، لرستان، همدان و کرمانشاه گفت: پژوهش فن و تکنیک یا کتاب آشپزی نیست، پژوهش یک هنر، عمل پیچیده‌ی ذهنی، شعور و عقلانیت است بنابراین به دنبال فرمول نباشید.
وی ادامه داد: گذشته، چراغ راه آینده است ما به گذشته می‌نگریم و از آن استفاده می‌کنیم و با برنامه‌ریزی برای آینده زندگی‌ می‌کنیم و این برنامه‌ریزی را باید در مورد کودکان نیز داشته باشیم.
وی در پایان به مربیان توصیه کرد تلاش کنید از هم بیاموزید و به نوشتن که نوعی خلاقیت است روی آورید، زیاد بنویسید و نوشته‌های خود را با استفاده از امکانات فضای مجازی در اختیار دیگران قرار دهید.
گردهم‌آیی منطقه‌ای اقدام پژوهان کانون غرب کشور با حضور 43 نفر از مربیان و کارشناسان کانون استان‌های ایلام، کردستان، لرستان، همدان و کرمانشاه طی روزهای 19 و 20 شهریور 93 در شهر کرمانشاه برگزار شد.