رقابت اعضای کتابخانه‌های سیار روستایی بیرجند در مسابقه مشاعره کانون

اولین مسابقه مشاعره اعضای 3 کتاب‌خانه سیار روستایی کانون خراسان جنوبی و تنها کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند، برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آستانه روز شعر و ادب فارسی و بزرگ‌داشت استاد شهریار، 19 عضو کتاب‌خانه‌های سیار روستایی بیرجند، طبس و زیرکوه در یک رقابت دوستانه با یک‌دیگر به مشاعره پرداختند.
عبدالرضا صمدی مدیر کل کانون استان خراسان جنوبی، با حضور در جمع اعضای مشاعره کننده گفت: برگزاری برنامه‌هایی از قبیل مشاعره در مراکز فرهنگی هنری کانون سبب احیای فعالیت ارزشمند مشاعره و توجه کودکان و نوجوانان به شعر و ادب فارسی می‌شود.
صمدی ضمن ابراز خرسندی از احیای فعالیت مشاعره بین اعضای کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و شهری،  گفت: مشاعره یک برنامه فرهنگی، ادبی، پرورشی و تربیتی است که موجب می‌شود کودکان و نوجوانان حافظ زبان فارسی و زبان مادری خود باشند.
مدیر کل کانون استان، به اعضای مشاعره کننده توصیه کرد: با خوانش و حفظ اشعار بزرگان ادب فارسی هم‌چون: حافظ، سعدی و مولوی با اندیشه‌های بلند آنان ارتباط برقرار کنند.
وی بهترین زمان علاقه‌مندی و حفظ اشعار را دوران نوجوانی دانست و گفت: باید قدردان فرصت‌هایی بود که در زندگی تکرار نمی‌شود و توجه به اشعار تعلیمی و تربیتی به رشد کلامی کودکان و نوجوانان در طول زندگی کمک می‌کند.
صمدی توجه مشاعره کنندگان حاضر در این مسابقه را به اشعار شاعران قدیمی و شعرهای نو شایسته تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد رونق فعالیت مشاعره در مراکز فرهنگی هنری ثابت استان نیز باشیم.
 
آغاز مرحله کتاب‌خوانی مسابقه مشاعره از خرداد 93
 عذرا شهریاری کارشناس فرهنگی کانون استان نیز در این جمع به ارایه گزارشی از روند چگونگی اجرای مسابقه مشاعره در بین اعضای کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و سیار شهری بیرجند، در 2 مرحله کتاب‌خانه‌ای و استانی پرداخت.
شهریاری توضیح داد: شیوه‌نامه اجرای مسابقه مشاعره از خرداد ماه 93 به  3 کتاب‌‌خانه‌ سیار روستایی بیرجند، طبس و زیرکوه و یک کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند ارسال شد و قرار شد مرحله کتاب‌خانه‌ای مسابقه مشاعره با شعری از «بدیع الزمان فروزانفر» که از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی اهل خراسان جنوبی بود، آغاز شود و این مسابقه در 15 روستا و 5 منطقه تحت پوشش کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند برگزار شد.
وی در ادامه گفت: اعضای علاقه‌مند و برگزیده به فعالیت مشاعره در مرحله کتاب‌خانه‌ای انتخاب و به مرحله استانی راه یافتند که امروز شاهد رقابت دوستانه این عزیزان بودیم.
کارشناس فرهنگی کانون خراسان جنوبی با بیان این‌که این مسابقه ویژه اعضای گروه سنی (ج) به مرحله اجرا درآمد، گفت: اعضای مشاعره کننده حاضر در مرحله استانی در 3 بخش «مشاعره سرعتی»، «فردی به صورت کتبی در زمان تعیین شده» و«مشاعره گروهی» شرکت کردند و داوری این مسابقه بر عهده فرشته شکوهیان و عاطفه اکبری مربیان فرهنگی و ادبی کانون گذاشته شد.
 خوانش صلوات خاصه امام رضا(علیه السلام)، تفأل به دیوان حافظ، معرفی استاد شهریار، خوانش شعر توسط «فایزه جمالی عضو شاعره کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند»، خوانش چند شعر محلی توسط اعضا، برگزاری مرحله مقدماتی و پایانی مسابقه مشاعره، معرفی و تقدیر از نفرات برتر از جمله برنامه‌های مسابقه مشاعره بین اعضای کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و سیار شهری بود که صبح 24 شهریور 93 در مرکز فرهنگی هنری شماره 1 بیرجند برگزار شد.
 
معرفی نفرات برتر
نخستین مسابقه مشاعره کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و شهری بیرجند برگزیدگان خود را شناخت و طی مراسمی از آنان تجلیل شد.
 هیأت داوران مسابقه‌ی مشاعره ضمن قدردانی از حضور فعال و شایسته اعضای شرکت کننده در این مسابقه،  4 مشاعره کننده برتر را از میان 19 عضو شرکت کننده  در مرحله استانی معرفی کرد.
 بر همین اساس  «فهیمه حسینی»، «نرگس اکبری» و «فاطمه پرسال» سه عضو کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه و«فاطمه عزیزی» عضو کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند به عنوان نفرات برتر مسابقه مشاعره کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و سیار شهری معرفی شدند که از آنان طی مراسمی با حضور والدین و اعضا با اهدای لوح تقدیر و بن خرید محصولات فرهنگی هنری کانون قدردانی شد.
در همین حال از دیگر اعضای مشاعره کننده با اهدای لوح و هدیه قدردانی شد و با گرفتن عکس یادگاری، نخستین مسابقه مشاعره اعضای کتاب‌خانه‌‌های سیار روستایی و کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند به کار خود پایان داد.