راه‌اندازی مراکز فراگیر کانون در سراسر کشور برای کودکان دارای نیازهای ویژه

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم سرعت بخشیدن به راه‌اندازی مراکز فراگیر کانون برای کودکان دارای نیازهای ویژه در استان‌های مختلف کشور تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در حاشیه‌ی آیین معارفه‌ی مدیرکل جدید استان زنجان با اشاره به وجود 5 مرکز فراگیر در تهران و یک مرکز در اصفهان، توسعه‌ی این مراکز  کانون که در آن کودکان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی حرکتی در کنار دیگر اعضای کانون از خدمات فرهنگی هنری استفاده می‌کنند را ضروری دانست و گفت شرایطی را باید فراهم کنیم که خدمات کانون بیش از گذشته در اختیار این کودکان علاقه‌مند هم قرار بگیرد.
وی در عین حال خاطر نشان کرد که تولید محصولات فرهنگی مانند کتاب‌های بریل و کتاب‌های گویا برای این گروه از کودکان و نوجوانان هم‌چنان به صورت جدی در کانون ادامه می‌یابد.
حاجیان‌زاده که برای معرفی محمدنقی صالحی مدیرکل جدید کانون استان به زنجان سفر کرده بود هدف تغییرات مدیریتی را بخشی از گردش کار کانون دانست و گفت: این تغییرات به معنی نادیده گرفتن خدمات مدیران سابق و یا ناکارآمدی آنان نیست بلکه قصد ما این است که از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان‌ها برای اعتلای کانون استفاده کنیم.
وی از خدمات غلامحسین نظری مدیرکل سابق طی 17 ماه مدیریت در کانون استان زنجان قدردانی کرد.
مدیرعامل کانون یادآور شد که مدیران و همکاران کانون به دلیل ارتباط با کودکان تنها به کار فرهنگی و اثربخشی این فعالیت‌ها بر روی مخاطبان فکر می‌کنند و کانون همواره از مسایل سیاسی دور بوده است. این مساله باعث می‌شود که مسوولان با شور و اشتیاق بیشتری تنها به خدمت به مخاطبان خود فکر کنند.
حاجیان‌زاده هم‌چنین به خبرنگاران گفت که طی روزهای 15 تا 21 مهر 1393 به مناسبت هفته ملی کودک و روز 16 مهر به مناسبت روز جهانی کودک برنامه‌های گسترده‌ای در سراسر کشور برگزار می‌شود.
به گفته‌ی وی برگزاری جشن و نمایشگاه‌های مختلف با حضور سازمان‌ها و تشکل‌های دولتی و غیر دولتی از جمله‌ی این برنامه‌ها ‌است.
وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی فعالیت‌های قرآنی کانون تاکید کرد که مربیان کانون در سراسر کشور با مطالعه در قرآن این مفاهیم را با فعالیت‌های هنری مانند انیمیشن یا برخی از فعالیت‌های دیگر مراکز تلفیق و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند.
در آیین معرفی مدیرکل جدید کانون استان زنجان که صبح روز 6 مهر در مجتمع کانون این استان برگزار شد مسیح‌الله سلطانی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فعالیت‌های کانون را از دو منظر فرهنگی و مخاطبان کودک و نوجوان با اهمیت ارزیابی کرد و گفت که کانون علاوه بر این که فعالیت‌های خوبی در استان داشته است درعین‌حال در برنامه‌های مشترک دستگاه‌ها مشارکت می‌کند.
مرتضی تمجیدی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این آیین به آشنایی خود با کتاب‌ها و تولیدات سینمایی از دوران کودکی اشاره کرد و یادآور شد که ایجاد بسترهای مناسب برای گسترش فعالیت‌های کانون باعث شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان با استعداد زنجانی خواهد شد.
وی خواستار گسترش ارتباط کانون و آموزش و پرورش در این استان شد و گفت این امر منجر به رشد و توسعه‌ی فرهنگ و هنر در استان زنجان خواهد شد.
تمجیدی در عین حال تاکید کرد که همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی به ویژه کانون باید از ابزارهای نوین، متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی در ارتباط با مخاطبان بهره بگیرند.
محمدنقی صالحی مدیرکل جدید کانون استان که دانش آموخته‌ی رشته‌ی تاریخ ایران (دوره‌ی اسلامی) در مقطع کارشناسی‌ارشد است و سوابقی مانند تدریس در دانشگاه و ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان زنجان را در سوابق کاری خود ثبت کرده است، در این آیین نقش کانون را در تربیت و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان بی‌بدیل ارزیابی کرد و گفت: ایجاد فضایی شاد و بانشاط در محیط کانون می‌تواند باعث جذب بیشتر مخاطبان به مراکز شود.
وی  ارتقاء جایگاه کانون و افزایش ارتباط‌ و تعامل با دیگر دستگاه‌های فرهنگی استان به‌ویژه آموزش و پرورش و تشکل‌های غیر دولتی و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها و تلاش برای تجهیز و توسعه و به روز رسانی مراکز را از جمله برنامه‌های آینده کانون در این استان برشمرد و گفت که با بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌ها، برنامه‌ای 55 صفحه‌ای برای توسعه‌ی فعالیت‌های کانون تدوین کرده است.
غلامحسین نظری مدیر سابق کانون استان نیز در این آیین یاد شهیدان انقلاب اسلامی را به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس گرامی داشت و گفت: در هر جایی که قرار بگیریم و هر مسوولیتی که بر عهده داشته باشیم باید حفظ نظام و انجام وظیفه از هر مساله‌ای برای ما با اهمیت‌تر باشد.
وی توجه به مسایل فرهنگی، تمرکززدایی و گسترش امکانات فرهنگی و هنری در سطح استان را ضروری دانست.
در این آیین علاوه بر کارکنان و مربیان کانون تعدادی از مدیران کل ادارات استان زنجان نیز حضور داشتند.
حکم مدیرکل جدید و لوح قدردانی از مدیرکل سابق در این آیین از سوی مدیرعامل کانون به محمدنقی صالحی و غلامحسین نظری اعطا شد.
مدیرعامل کانون را در این سفر محسن فضلی معاون فرهنگی و فریدون واحدی مشاور اجرایی مدیرعامل همراهی می‌کردند.