همه‌ی راه‌ها به مطالعه ختم می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تازه‌ترین سخنرانی خود به تبیین نقش و جایگاه اعضا در فعالیت‌های مراکز کانون پرداخت و بر اهمیت توجه جدی به مطالعه تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌ا‌لملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده که در هر یک از سفرهای استانی خود یکی از ابعاد فعالیت‌های کانون را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد این بار از پایتخت خارج نشد و در جمع مربیان کانون استان تهران به موضوع اعضای اصلی و فعال کانون پرداخت.
مدیرعامل کانون صبح روز 23 مهر 1393 در حالی که تنها دو روز از پایان هفته‌ی ملی کودک می‌گذشت در جمع کارکنان و مربیان کانون استان تهران که شمار مراکز آن به 64 مرکز می رسد، حاضر شد و با قدردانی از تلاش‌های مجموعه خانواده کانون سراسر کشور در این هفته تاکید کرد که رویکرد کانون در پی این فعالیت‌ها - که باعث ایجاد تحرک و فضاسازی جدید و دمیدن انرژی‌های تازه به مجموعه شده - این است که این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم از این شتاب و انرژی در تمامی سال بهره‌مند شویم.
وی استمرار و ادامه‌ی این روند را منوط به توجه بیشتر به اعضای کانون به عنوان مخاطبان اصلی فعالیت‌های مراکز دانست و در ده بند جداگانه دیدگاه‌های خود را تشریح کرد که مهم‌ترین آن توجه به کتاب‌خوانی و مطالعه در مراکز بود.
حاجیان‌زاده در این بخش با اظهار نگرانی از این امر که آمارها نشان‌می‌دهد که برخی از اعضای کانون تنها با هدف استفاده از برنامه‌ها و فعالیت‌های جذاب فرهنگی و هنری به مراکز کانون مراجعه می‌کنند و کتاب نمی‌خوانند، یادآور شد که در کانون عضو بدون مطالعه دارای موضوعیت نیست و باید برای ایجاد ارتباط بین تمامی این 42 فعالیت با مطالعه و کتاب‌خوانی تلاش بیشتری نشان دهیم.
وی با تاکید بر این که پشتوانه‌ی تمامی فعالیت‌های کانون تفکر است خاطرنشان کرد که کودکان به این دلیل در مراکز ما حاضر می‌شوند که از جذابیت‌های فعالیت‌های کانون لذت ببرند اما ما باید بین این لذت و کتاب و کتاب‌خوانی ارتباط برقرار کنیم.
گذر از مرحله‌ی مقدماتی عضوگیری و ورود به مرحله‌ی عضویابی به تعبیر مدیرعامل کانون باعث می‌شود تا کودکان و نوجوانان موفق در مراکز شناسایی و با بهره‌گیری از تجربه‌ها و توانمندی‌های مربیان‌شان به آن‌ها نگاه ویژه و خاصی داشته باشیم.
حاجیان‌زاده پس از بیان دومین موضوع مورد نظر خود بر توجه بیشتر به حفظ و نگهداری و پایدارسازی اعضا به عنوان سومین سرفصل این سخنرانی تاکید کرد و گفت که اگر نگاه ما به 20 سال آینده باشد برای اعضای خود برنامه‌ریزی خواهیم کرد و با عشق و علاقه و رفتار محبت‌آمیز در صدد جذب و نگهداری آن‌ها برخواهیم آمد.
بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون کشف و شکوفایی استعدادهای اعضا بر اساس تفاوت‌های فردی را به عنوان چهارمین سرفصل سخنرانی خود مورد توجه قرار داد و یادآور شد که فلسفه‌ی تنوع فعالیت‌های مراکز کانون همین مساله است و ما باید آن را بر اساس ذائقه و گرایش‌ها و علاقه‌های کودکان و نوجوانان به رسمیت بشناسیم چرا که الزامی نیست که همگان همه چیز را دوست داشته باشند.
بخش پنجم سخنان وی به اهمیت تربیت دینی و انقلابی کودکان و نوجوانان در مراکز کانون اختصاص داشت و حاجیان‌زاده در این بخش بحث تدیّن، تعبد و دین‌داری را مساله‌ی بسیار مهم در رویکردهای کانون دانست و گفت: علاوه بر توانمندسازی اعضا باید تلاش کنیم بچه‌ها متدین، انقلابی و در فضایی معنوی رشد پیدا کنند.
وی تربیت اجتماعی را ششمین محور سخنرانی خود قرار داد و افزود: شخصیت اجتماعی کودکان و نوجوانان می‌تواند در کانون شکل بگیرد و روحیه‌ی جمع‌گرایی و کارِ گروهی در آنان تقویت شود بی‌تردید از این راه بسیاری از آموزه‌های تربیتی را به فرزندان‌مان آموزش خواهیم داد و آنان را با مفاهیمی مانند تفاهم، مدیریت و رهبری، رعایت حقوق دیگران، آداب معاشرت و دیگر فضایل اخلاقی آشنا می‌کنیم.
مدیرعامل کانون در هفتمین سرفصل سخنان خود به تفاوت محیط کانون با دیگر مراکز فرهنگی‌هنری و آموزشی در کشور پرداخت و توضیح داد که در بسیاری از مراکز فرهنگی کودکان و نوجوانان تنها مصرف‌کننده تولیدات و خدمات فرهنگی و تماشاگر هستند در حالی که کانون می‌خواهد اعضای خود را به انسان‌هایی خلاق، مولد، ‌اهل قلم و صاحب اثر در عرصه‌هایی مانند کتاب، فیلم و نمایش تبدیل کند.
وی در هشتمین بخش از این سخنرانی غفلت از خانواده‌ها را یکی از نقاط ضعف کانون عنوان کرد و افزود: اشکال کار کانون این است که فقط بچه‌ها را می‌بیند و هیچ برنامه‌ای برای خانواده‌های آنان پیش‌بینی نکرده است آنان ساعت‌ها از وقت خود را در پارک‌های اطراف مراکز یا فضای بیرون آن می‌گذرانند تا فرزندان‌شان از برنامه‌های کانون استفاده کنند در حالی که نباید بین عملکرد و فعالیت‌های ما و نقش خانواده در تربیت بچه‌ها، تفاوتی وجود داشته باشد این تفاوت ممکن است باعث ایجاد دوگانگی در رفتار کودکان شود.
مدیرعامل کانون توصیه کرد که ارتباط مراکز با خانواده‌ها افزایش یابد چرا که آنان نقش اصلی را در تربیت کودکان و نوجوانان و ادامه‌ی حضور آنان در مراکز کانون بر عهده دارند.
حاجیان‌زاده در نهمین سرفصل سخنان خود از مربیان کانون خواست در کنار همه‌ی فعالیت‌ها از پیشرفت و موفقیت‌های تحصیلی بچه‌ها نیز غافل نشوند و حضور کودکان و نوجوانان در مراکز کانون تعارضی بین مدرسه و فعالیت‌های کانون ایجاد نکند بلکه کامل‌کننده برنامه‌های درسی مدارس باشد.
دهمین و آخرین بخش سخنان مدیرعامل به دغدغه‌های اعضای نوجوانی اختصاص داشت که از محدوده‌ی سنی اعضای کانون خارج می‌شوند و مدیرعامل در این بخش با بیان این که این اعضا سرمایه‌های کانون به شمار می‌روند، توصیه کرد که تدابیری برای استفاده از آنان پس از طی مرحله‌ی عضویت در کانون اندیشیده شود و آن‌ها را رها نکنیم.
بر اساس این گزارش پیش از سخنان حاجیان‌زاده، علی گنج‌کریمی مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران گزارشی از فعالیت‌های کمیته‌ی استان تهران هفته‌ی ملی کودک ارایه داد و در ادامه با بیان برخی مشکلات و کمبودهای کانون این استان - با توجه به وجود 64 مرکز فرهنگی‌هنری - بر لزوم تامین نیروی انسانی کافی و توجه به مراکز خاص مانند علوم و نجوم، فراگیر و موزه کودک تاکید کرد.
در این نشست از زهرا سمنانی، طاهره هژبری و فریبا استادی سه مربی مسوول مراکز 9، 33 و30 کانون تهران که به تازگی بازنشسته شده‌اند همچنین از امیر سلامی و حسین سرلک دو همکار روشندل به مناسبت روز عصای سفید، قدردانی شد.