فراخوان سراسری هشتمین سوگواره عاشورایی قزوین منتشر شد

فراخوان سراسری هشتمین سوگواره شعر، قصه و هنر عاشورایی از سوی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین منتشرشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بر اساس این فراخوان زیبایی‌های کربلا محور این سوگواره‌ی عاشورایی قرار گرفته است تا شرکت‌کنندگان در آن با خلق آثار فرهنگی و هنری زیبایی‌ها، عظمت‌، لطافت و درس‌های کربلا را بیابند و به تصویر بکشند.
ارسال اثر به این سوگواره در همه‌ی بخش‌ها به اعضای کودک و نوجوان و کارکنان و مربیان کانون سراسر کشور اختصاص دارد اما برگزارکنندگان تنها در بخش مقاله، آثار شرکت‌کنندگان غیر کانونی را نیز دریافت و مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
دبیرخانه این سوگواره در عین حال به علاقه‌مندان تا روز 30 آبان 93 فرصت داده است آثار خود را در 4 بخش فرهنگی (قصه‌گویی)، هنری (عکاسی)، ادبی (شعر، داستان کوتاه و متن ادبی) و بخش مقاله در دو بخش اعضای کودک و نوجوان و کارکنان کانون به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.
بر همین اساس در بخش فرهنگی علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر به مدت 15 دقیقه قصه‌گویی (با ابزار و بدون ابزار) خود را فیلم‌برداری و در قالب لوح فشرده با ذکر منبع معتبر و قابل استناد قصه به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.
 هم‌چنین در بخش هنری هر عکاس مجاز است حداکثر پنج اثر را به صورت رنگی یا سیاه و سفید در قالب لوح فشرده، با فرمت tiff و jpeg و وضوح dpi300 در یک پوشه به انگلیسی به همراه مشخصات صاحب اثر شامل نام و نام خانوادگی، استان، نام مرکز کانون، سن و تعداد آثار به دبیرخانه ارسال کند.
در عین حال در بخش ادبی نیز شرکت کنندگان باید آثار خود را به صورت تایپ شده و خوانا روی صفحه A4 همراه با لوح فشرده و شناسنامه اثر ارسال کنند.
در این بخش هر شرکت کننده آزاد است در 2 رشته ادبی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کند و آثار برگزیده در کتاب واگویه‌های عاشورایی نیز به چاپ خواهد رسید.
بر اساس فراخوان منتشر شده در بخش مقاله‌نویسی علاقه‌مندان می‌توانند در 3 گروه کودک و نوجوان، کارکنان کانون و آزاد مقالات خود را به صورت تایپ شده تا 750 کلمه همراه با آوردن چکیده در ابتدای مقاله و ذکر منبع و ماخذ آن در انتها در این مسابقه شرکت دهند.
دبیرخانه این سوگواره هم چنین از برپایی کارگاه عاشورا پژوهی، قصه‌گویی و شعرخوانی و برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان کشور در قالب عکس در این سوگواره خبر داده است.
در همین حال امسال نیز دکتر محمدرضا سنگری (نویسنده و عاشورا پژوه) مهمان ویژه این مراسم خواهد بود.
ترویج فرهنگ عاشورا، احیاء شعائر دینی، مذهبی و عاشورایی، تلفیق هنر با مضامین دینی و عاشورایی، مستند کردن قصه های عاشورایی به صورت فیلم، عکس و نوشته و مستند کردن شعرها و متون عاشورایی است.
گفتنی است: علاقه‌مندان تا 30 آبان فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه سوگواره به نشانی: شهرک کوثر، فلکه دوم، بلوار شهید محلاتی، جنب خیابان سمیه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین ارسال کنند.
زمان برگزاری سوگواره 5 و 6 آذر اعلام شده و به افراد دعوت شده هدایایی به رسم یادبود تقدیم می‌شود.
فراخوان کامل این سوگواره نیز در پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی اینترنتی www.kanoonnews.ir منتشر شده است.

فراخوان سوگواره حسینی قزوین