کد خبر: 237506
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
راز نوشتن، داشتن نگاه متفاوت است

عرفان نظرآهاری به کودکان و نوجوانان گفت: راز نوشتن، داشتن نگاه متفاوت است. با نگاه خودتان زندگی را ببینید و بدانید که جهان مدرسه‌ای است که هرگوشه‌اش به انسان درسی می‌دهد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عرفان نظرآهاری شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، با بیان این مطلب در نشست ادبی «دو پنجره» مرکز شماره‌ی 4 کانون استان قم افزود: باید تصمیم خودمان را بگیریم و قهرمان قصه‌ی تازه‌ای باشیم. با دانایی و جسارت می‌توان زندگی متفاوتی را ساخت و اگر نتوانیم زندگی را زندگی کنیم، درس تازه‌ای به ما نخواهد داد.
بر این اساس نظرآهاری در این نشست ادبی که با محوریت نقد و بررسی مجموعه شعر «روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس»، برگزار شده بود تصریح کرد: پس از سفرهایی که به کانون استان‌های مختلف داشتم اظهار نظرهای شجاعانه و زیبای اعضای کودک و نوجوان در مورد آثار ادبی، حس امیدواری را در قلبم ایجاد کرد و این به خاطر فضایی است که در کانون وجود دارد و مربیان نقش خوبی را در آن ایفا می‌کنند.
وی با بیان این‌که بودن در کانون و در کنار کتاب‌ها فرصت داشتن نگاهی متفاوت را به وجود می‌آورد، افزود: همه‌ی بچه‌ها هم شاعرند هم نویسنده. هم نقاشند، هم عارف. اما کم کم که بزرگ می‌شوند هیاهو و شلوغی‌های بیرونی آن‌ها را از خودشان دور می‌کند.
نظرآهاری در ادامه به معرفی کتاب‌های منتشر‌شده‌ی خود پرداخت و سپس اعضا نکات مورد نظر خود را در خصوص مجموعه شعر «روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس»، که دوازدهمین اثر این شاعر است بیان کردند.
شعرهای «معرکه»، « جوجه تیغی دلم»، « خوش خیال کاغذی» و «نهنگ دوستی» از جمله شعرهایی بود که اعضای کودک و نوجوان بیشترین نکات، نقد و نظرات خود را در خصوص این اشعار بیان کردند.
شاعر «نامه‌های خط خطی» در نقد تفکر تقدیرگرایی گفت: یکی از مشکلاتی که پس از فردوسی و شهید بلخی به وجود آمد تفکر تقدیرگرایی بود که دست روی دست بگذاریم و آن‌چه پیش می‌آید را پذیرفته و در مقابل آن منفعل باشیم.
عرفان نظرآهاری با اشاره به نقش مطالعه‌ی فعالانه و تاثیر آن در زندگی گفت: فعالانه کتاب خواندن یعنی بخشی از آن کتاب را در زندگی خود وارد کنیم و خوش‌بختانه کودکان ذهن تمثیل واری دارند و به سرعت مفاهیم را در زندگی خودشان وارد می‌کنند.
بر اساس این گزارش محمد مخلصی مدیرکل کانون استان قم با حضور در جمع اعضای فعال ادبی، گفت: حضور شاعری که سبک و نوع کلامش جدید است را در جمع خودمان به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با پنجره‌ای که رو به تجربیات خوب ایشان باز می‌شود و هم‌چنین پنجره‌ی دیگری که رو به افق آینده است و در نقد و بررسی آثار شماست، بهره‌ی لازم را ببرید و نشست دو پنجره باعث رونق کلام و بیان شما شود.
وی هم‌چنین در بیان فواید و ویژگی‌های ادبیات گفت: ادبیات باعث تکوین شخصیت تک تک شما ‌شده و به دلیل جنس و شکلی که دارد برترین وسیله برای کلام و نوشتار است.
مدیرکل کانون استان قم با بیان این‌که رمز جاودانگی ادبیات زیبایی آن است گفت: امام رضا (علیه‌السلام) که در آستانه‌ی شهادتش قرار داریم فرمودند: «اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بشناسند و بفهمند، از ما پیروی می‌کنند». همین زیبایی رمزی است که در ادبیات هم مستتر است و باعث جاودانگی آن می‌شود.
برهمین اساس نشستی نیز با موضوع «نقش ادبیات در زندگی» با حضور جمعی از مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون و هم‌چنین تعدادی از علاقه‌مندان این شاعر و نویسنده برگزار شد.