توجه به تفاوت‌های دختران و پسران در برنامه‌ها و تولیدات کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است برنامه‌های کانون باید با توجه به تفاوت‌های میان اعضا به ویژه دختران و پسران طراحی و اجرا شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده که برای سفری دو روزه به زاهدان رفته بود، در جمع کارکنان و مربیان کانون استان سیستان و بلوچستان گفت: جایگاه زن در نظام اجتماعی و روابط خانوادگی از منظر دین مبین اسلام تاثیرگذار، تعیین‌کننده و موثر است. به همین دلیل نقش مادری، برای بانوان به عنوان یک مقام برتر در نظر گرفته می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از ایشان به عنوان الگوی زنان مسلمان و بهترین زنان عالم نام برد و افزود: وقتی مقام مادری از چنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر گرامی اسلام وی را «ام ابیها» «مادر پدرش» می‌خواند، نشان‌دهنده این است که باید دختران امروز به مادرانی شایسته برای آینده جامعه تبدیل شوند.
مدیرعامل کانون با طرح این مقدمه موضوع بحث خود را به سمت تفاوت‌های اعضا سوق داد و با برشمردن تفاوت‌هایی مانند سن، جنسیت، قومیت، مذهب و زبان و گویش تاکید کرد که در کانون باید به این ویژگی‌ها احترام بگذاریم و با به رسمیت شناختن آن، برنامه‌هایی مناسب را اجرا کنیم.
حاجیان‌زاده در ادامه، ابتدا ویژگی‌های دختران و پسران را برشمرد و در بیان ویژگی دختران، احساسات و عواطف، محبت و مهربانی، ظرافت، لطافت، نرم‌خویی در اخلاق، ریزبینی در نگاه‌ها و روبروشدن با پدیده‌ها، زودرنجی، تحمل جسمی بالاتر از پسران، ترس، محافظه کاری اقتصادی، حس زیبایی جویی و زینت و توجه به تشریفات همچنین هویت‌یابی و شناخت از خود و اهمیت دیده شدن اشاره کرد.
وی همچنین مورد توجه قرار گرفتن، اهل معاشرت بودن و گرایش بیشتر به ارتباط با گروه هم‌سال و تاثیرپذیری از آن و علاقه به کار گروهی و نیاز به تکیه کردن به ویژه در زمان مجردی به پدر و در زمان متاهلی به همسر را از دیگر ویژگی‌های دختران و بانوان برشمرد.
مدیرعامل کانون با تاکید بر این که تفاوت‌های طبیعی بین پسران و دختران هیچ فضیلت و برتری را برای آن‌ها به وجود نمی‌آورد و عین حال نقطه ضعف هم نیست، به خصوصیات پسران نیز اشاره کرد و استقلال، خود اتکایی، برتری طلبی، قدرت مدیریت و رهبری، اقتدار، بی‌باکی، سرسختی، خشم بیشتر، ریسک‌پذیری، کلی‌نگری، مقاومت در برابر فشارها و رنج‌های روحی و کم تحملی در برابر فشارهای جسمی را از جمله این تفاوت‌ها عنوان کرد.
حاجیان‌زاده توجه به این ویژگی‌ها را در طراحی روش‌های تربیتی در کانون ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور به دلیل محدودیت در منابع، زمان و روش‌های تدریس، امکان توجه به این تفاوت‌ها کمتر وجود دارد. اما ما در کانون با توجه به تنوع موضوع فعالیت و سیال بودن روش‌ها می‌توانیم تفاوت‌های فردی را در تولیدات و برنامه‌های‌مان مورد توجه قرار دهیم.
پیشنهادهای مدیرعامل کانون برای توجه بیشتر به تفاوت‌های دختران و پسران در مراکز در چند بخش تقسیم‌بندی شده بود و وی در بیان نخستین راه‌کار، توضیح داد: فضاسازی عمومی و نوع ارتباط با اعضای پسر و دختر در مراکز - علی‌رغم همه‌ی محدودیت‌ها - می‌تواند متفاوت باشد دست کم در برنامه‌ها، رنگ‌آمیزی، استفاده از نمادها و طراحی محتوی می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: وقتی برای عواطف مادری نقشی محوری قایل باشیم آن‌گاه خانه برای اعضای خانواده دوست‌داشتنی و دل‌نشین می‌شود. این ویژگی‌ها باید از دوران کودکی تقویت شود و نباید دختران را مردانه تربیت کرد. روانشناسان مثال می‌زنند وقتی دختران زمین می‌خورند نیاز به توجه  و نوازش دارند اما به پسران اگر زمین بخورند می‌گوییم خودشان بلند شوند و غرورشان را نمی‌شکنیم.
حاجیان‌زاده در مثال دیگری با اشاره به ویژگی دیگر دختران که در دنیای تخیلات و رویاها به گشت و گذار می‌پردازند و با عروسک‌های‌شان مانند یک موجود زنده ارتباط برقرار می‌کنند، تاکید کرد: کانون باید بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های پسرانه و دخترانه داشته باشد و این تفاوت‌ها باید لحاظ کند.
دیگر خصوصیت دختران یعنی آسیب پذیر و حساس بودن هم در سخنان مدیرعامل کانون مورد توجه قرار گرفت و وی بر همین اساس یادآور شد که آن‌ها به تربیت، مهارت و دانش‌های خاص خود نیاز دارند.
وی در همین زمینه به پیچیدگی‌های دوران بلوغ و تفاوت زمان آن در دختران و پسران هم اشاره کرد و افزود: دختران زودتر از پسران با پدیده طبیعی بلوغ روبرو و وارد مرحله قبول تکلیف و مسوولیت‌پذیری دینی می‌شوند در حالی که علی‌رغم تغییرات جسمی و رشد عقلی هنوز در دوران کودکی به سر می برند، از آن رو ما قبل از رسیدن به سن تکلیف، باید با شیبی ملایم و به نحوی که دچار ضربه و شوک نشوند آن‌ها را آرام آرام به سمت ادای فریضه‌های دینی سوق بدهیم.
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از سخنان خود در زاهدان و در جمع مربیان کانون، حیا و عفت را در سه گستره‌ی گفتار، رفتار و پوشش مورد تاکید قرار داد و با بیان این که این حیا در بین پسران و دختران باید وجود داشته باشد، در عین حال یادآور شد: از دختران انتظار بیشتری می‌رود تا در این سه زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند و از بیان برخی واژه‌های رایج در جامعه حتی برخی تکیه‌کلام‌های پسرانه ‌و انجام برخی حرکت‌ها و رفتارهای پسرانه خودداری کنند.
حاجیان‌زاده در این نشست به برخی مسایل مطرح شده از سوی کارشناسان کانون استان سیستان و بلوچستان در حوزه‌ی‌های شغلی و اداری کارکنان نیز پاسخ داد و بار دیگر به توضیح مسایلی مانند نحوه اجرای طرح انتشار کتاب‌های خودمان، مشکلات مربیان پاره وقت و تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی پرداخت و یادآور شد که پیگیری برای حل مشکلات کارکنان هر نتیجه‌ای داشته باشد ما به دنبال اجرای عدالت هستیم تا هر امکانی را به صورت عادلانه در اختیار همکاران قرار بدهیم.
وی در همین حال به ساماندهی بودجه‌های کانون در مجموعه مدیریت برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: هدف از انتخاب استان سیستان و بلوچستان به عنوان اولین مقصد سفرهای استانی سال 94، تاکید بر این نکته بود که می‌خواهیم توجهی ویژه به مناطق محروم و استان‌هایی که با شرایط سخت‌تری به فعالیت می‌پردازند، داشته باشیم.
در ابتدای این نشست حسن معزی مدیرکل کانون استان توضیح داد که 26 مرکز ثابت و 1 مرکز سیار روستایی کانون در استان مشغول به فعالیت است اما باید شرایطی را فراهم کنیم که کودکان و نوجوانان بیشتری را تحت پوشش فعالیت‌ها قرار دهیم.
در این نشست کنیزرضا کیخا کارشناس مسوول هنری، مهتاب سارونی کارشناس مسوول فرهنگی و زهرا پردل کارشناس پاسخ‌گوی ادبی کانون استان به ارایه گزارش مختصر از فعالیت‌های بخش‌های مختلف و بیان دیدگاه‌های‌شان پرداختند.
حدیثه عزیزی یکی از اعضای نوجوان و موفق کانون در این نشست متنی ادبی را خوانش کرد و گروه نمایشی سنتی نوجوانان به اجرای بازی با چوب - که یکی از آیین‌های سنتی این استان است - پرداختند.
مدیرعامل کانون همراه محسن حموله مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون روزهای 26 و 27 فروردین 1394 در زاهدان حضور داشتند.