کد خبر: 242330
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
مربیان کانون با شعر انس بگیرند

شاعر کودکان گفت: شعر باید در عین سرمستی و لذت برای کودکان، خوانده شود و تا زمانی که این حس خوب و شایسته در خود مربی ایجاد نشود، مربی قادر نخواهد بود آن را به مخاطبان منتقل کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست و کارگاه تخصصی شعرخوانی ویژه مربیان فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، با حضور غلامرضا بکتاش شاعر برگزار شد.
بکتاش در این نشست با اشاره به این‌که بارزترین هدف در کارگاه شعرخوانی ایجاد نشاط و شادمانی در اعض ا است، افزود؛ مربی باید با شعر انس بگیرد و با خوانش مداوم، شعر مورد نظر را ملکه ذهنش کند تا آن جا که انتقال احساس به بهترین نحو انجام شود.
وی حفظ شعر را از جمله موارد جذاب کردن کارگاه‌های شعرخوانی دانست و اظهار داشت؛ مربی باید از طریق شگردهای گوناگون از جمله بازی قافیه‌ها و ردیف، مشاعره، بلندخوانی و باهم خوانی به مخاطبان و علاقه‌مندان آموزش دهد و با به کارگیری این تکنیک بر جذابیت کارگاه شعرخوانی خود بیافزاید.
این شاعر با اشاره به این‌که شعر با گوش شنیده، با دست نوشته و با چشم دیده می‌شود افزود؛ شعر را ابتدا گوش کنید، سپس یادداشت کنید و با دیدن و حفظ هر کلمه از آن، یادداشت خود را جز به جز پاک کنید، آن وقت است که با حذف هر کلمه از یادداشت خود شاهد نقش بستن آن در ذهن خود خواهید بود.
مدیرکل کانون گلستان نیز در این نشست حضور شاعران و نویسندگان در بین کودکان و نوجوانان را عاملی مؤثر در علاقه‌مند کردن آنان به مطالعه کتاب دانست و افزود؛ شعر و شاعر از گذشته در نزد ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده تا جایی که مردم همواره دیوان حافظ را در کنار قرآن کریم بر روی طاقچه خانه خود قرار می‌دادند.
عبدالرحیم سیفی تصریح کرد؛ لالایی‌هایی که مادران از آغاز تولد در گوش فرزندان خود زمزمه می‌کنند شعر آهنگینی است که تا دوران بزرگ‌سالی همراه آن‌ها بوده و باعث می‌شود هر لحظه خود را در آغوش والدین خود احساس کنند.
وی گفت شعر خوب موجب جوشش و حرکت در کودکان و نوجوانان شده و خلاقیت و نوآوری را در آن‌ها شکوفا می‌سازد.
سیفی برگزاری کارگاه‌های تخصصی مانند شعرخوانی را در ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های کانون تاثیرگذار دانست و بیان داشت؛ از سال گذشته و با همکاری نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی تلاش کرده‌ایم تا در قالب برنامه دو پنجره در هر فصل از یک نویسنده و یا شاعر برجسته کشور دعوت کنیم تا با حضور در استان، بستر مناسب را برای افزایش دانش مربیان و نیز ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی فراهم سازیم.
در پایان این نشست پس از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، جلالی کارشناس ادبی استان با اشاره به توان‌مندی و علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان استان گلستان در زمینه شعر و شعرخوانی افزود: حضور شاعران خوش ذوق و خلاقی چون بکتاش را فرصتی مغتنم برای شکوفایی هر چه بیشتر استعدادها و اندیشه‌های اعضا دانست.
گفتنی است، تاکنون اشعار زیادی از این شاعر منتشر شده است که می‌توان به برخی از آن‌ها هم‌چون «رونویسی از بهار»، «آفرین به آفتاب»، «از ماه با خبر باش»، «خدا را دعوت کنیم» و... اشاره کرد.