تدارک فعالیت‌های متنوع برای فصل تابستان در کانون اصفهان

کانون پرورش فکری استان اصفهان، فعالیت‌های جدیدی مانند رباتیک، فیلم‌سازی و مهارت محاسبات ذهنی در فصل تابستان برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیر کل کانون اصفهان در نشستی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی با بیان این مطلب افزود: نیم قرن از آغاز فعالیت‌های کانون می‌گذرد و استقبال خانواده‌ها از فعالیت‌های ارایه شده و اطمینان آنان به کانون باعث شده هر سال فعالیت‌های جدیدی به مجموعه برنامه‌های کانون اضافه شود.
حامد عسگری‌فر گفت: کانون تنها نهادی است که به منظور پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تمامی روزهای سال برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند و در فصل تابستان بر تنوع و تعداد این فعالیت‌ها می‌افزاید.
وی با بیان این‌که متولی کارگروه تخصصی کودک و نوجوان ستاد اوقات فراغت اصفهان نیز با کانون است، افزود: کانون اصفهان از طریق 60 مرکز فرهنگی ثابت، سیار روستایی و پستی با هدف کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی برنامه‌های متنوعی برگزار می‌کند.
عسگری‌فر میزان رشد شرکت کنندگان در فعالیت‌های کانون در سال 93 نسب به سال قبل از آن را 15 درصد اعلام کرد و افزود: این رشد در دو بخش کودک و نوجوان است و به این ترتیب کانون میزبان یک میلیون و 262هزار نفر کودک و نوجوان در سراسر استان بوده است.
وی میزان رشد در دفعه‌های اجرای برنامه‌ها، در سال 93 را 7 درصد اعلام و با بیان این‌که فعالیت‌های اسلامی در سال گذشته با 11 درصد رشد همراه بوده است به طور ویژه به معرفی فعالیت‌های علمی کانون استان در سال 93 پرداخت.
مدیرکل کانون اصفهان گفت: روی‌کرد کانون اصفهان در دو سال اخیر، رشد و توسعه فعالیت‌های علمی هم از لحاظ افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و هم افزایش و تنوع فعالیت‌های علمی بوده است که با توجه به این روی‌کرد شاهد رشد 12 درصدی این فعالیت‌ها در سال گذشته بوده‌ایم.
وی افزود: کانون اصفهان با همین روی‌کرد در دهه‌ی مبارک فجر مرکز تخصصی نجوم را به عنوان سومین مرکز در سطح کشور و به عنوان بخشی از مرکز علوم کانون افتتاح کرد.
عسگری‌فر بیان کرد: در مرکز نجوم کارشناسان برای رصد و تماشای آسمان آموزش‌های لازم را به علاقه‌مندان ارایه می‌دهند و آسمان‌نما، رصد خورشید و کارگاه آشنایی با منظومه‌ی شمسی سه بخش اصلی این بازدیدها است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، فعالیت‌های کانون در فصل تابستان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال‌های اخیر، هم‌زمان با آغاز فصل تابستان دو یا سه فعالیت جدید را به کودکان و نوجوانان عرضه کرده‌ایم که برای نمونه می‌توان به فعالیت پویانمایی اشاره کرد که در تابستان 91 پذیرای اولین هنرآموزان خود بود و بعد از گذراندن هفت ترم اکنون جشن پایان دوره آن برگزار شده است.
این مسوول در ادامه افزود: تابستان امسال نیز کلاس‌های «رباتیک»، «فیلم‌سازی» و «محاسبات ذهنی» فعالیت‌های نو است که برای اولین بار در کانون اصفهان با هدف افزایش تمرکز و خلاقیت ریاضی کودکان برگزار می‌شود.
مدیرکل اصفهان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و هم‌زمانی آن با فصل تابستان، آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن با شیوه‌های نو را از جمله برنامه‌های این اداره کل در این فصل دانست.
نقاشی، خوش‌نویسی، سفال‌گری، عکاسی، فیلم‌سازی برای نوجوانان، نمایش عروسکی عنوان فعالیت‌های دیگری هستند که مدیرکل اصفهان از برگزاری آن‌ها در تابستان خبر داد و افزود: در بخش ادبی کانون نیز کلاس‌های مهارت‌های خواندن و نوشتن، املای بیست، قند پارسی با هدف آشنایی نوجوانان با متون کهن ایران زمین در مراکز 60گانه استان از سوی مربیان مجرب کانون صورت خواهد گرفت.
«ترویج فرهنگ مطالعه» موضوع دیگری بود که مدیرکل کانون در این نشست خبری به آن پرداخت.
وی با بیان این‌که کودکی و نوجوانی مهم‌ترین مقطع سنی برای ترویج فرهنگ مطالعه است اظهار کرد: ارتباط با کتاب، تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و در نهایت مانوس کردن اعضا با کتاب و کتاب‌خوانی اولویت فعالیت‌های مربیان ما در مراکز کانون است که با توجه به نیاز کودک و نوجوان امروز به آن بسیار مهم و ارزشمند است.
عسگری‌فر در ادامه به تاثیر پژوهش بر رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: سال گذشته به این موضوع در کانون استان توجه ویژه شد و برای اعضا و مربیان در این راستا فعالیت‌های ویژه‌ای را داشتیم که در نتیجه آن به موفقیت‌هایی هم در سطح کشور در دو گروه مربیان و اعضا دست یافتیم.
مدیرکل کانون اصفهان با بیان این‌که بیش از 105هزار عضو کودک و نوجوان در مراکز سطح استان از فعالیت‌های متنوع کانون در بخش‌های فرهنگی، هنری، ادبی، اسلامی و علمی بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: قدرت انتخاب در استفاده از برنامه‌های کانون و عدم اجبار در این زمینه یکی از ویژگی‌های مثبت کانون است و رفتار مربیان کانون نیز به گونه‌ای است که کودکان و نوجوانان پس از حضور در مراکز با ارتباط و تعامل مناسب موجب استمرار حضور آنان با شور و اشتیاق می‌شوند.
وی گفت: با توجه به اولویت کانون در سال 94 مبنی بر جذب و پایدارسازی اعضا هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حق عضویت مراکز کانون در سطح استان نداشتیم.
وی گفت: در دهه مبارک فجر سال گذشته کلنگ احداث مراکز فرهنگی هنری در چادگان و دهاقان به زمین زده شد و امیدواریم با تامین بودجه، این مراکز در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.
وی در همین زمینه گفت: کانون اصفهان این آمادگی را دارد که در صورت واگذاری مکان‌های مناسب، دو مرکز در شهر اصفهان و یک مرکز در بهارستان فعال‌سازی کند.
مدیرکل کانون اصفهان هم‌چنین به نیازهای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه اشاره کرد و افزود: به این گروه از کودکان و نوجوانان باید توجه بیشتری شود چرا که در حال حاضر در زمینه‌ی آموزش و فعالیت‌های جانبی فرهنگی و هنری ویژه این گروه با کمبود روبرو هستیم.
وی افزود: در سال 92 یک مرکز فراگیر مخصوص کودکان و نوجوانان کم بینا، نابینا، ناشنوا و ناتوان جسمی و حرکتی راه‌اندازی شد و پیش‌بینی شد که با توجه به نیاز و استقبال خانواده‌ها در سال 94 نیز مرکز دیگری برای این عزیزان گشایش یابد تا کودکان و نوجوانانی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند همراه با هم‌سالان خود رشد کرده و در کنار دیگر اعضا به فعالیت‌های گروهی مشغول شوند.