کودکان سمنانی سرزمین مادری خود را می‌شناسند

کودکان و نوجوانان استان سمنان در قالب طرحی فرهنگی با بناهای تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ی هر شهر آشنا می‌شوند و به گشت‌وگذار در کوچه پس‌کوچه‌های شهر می‌پردازند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در قالب طرح استانی «سرزمین مادری من» اعضای مراکز فرهنگی‌هنری شهرستان‌های استان سمنان در قالب گروه‌هایی به همراه مربیان خود به سراغ اماکن تاریخی و بناهای قدیمی و دیدنی می‌روند و ضمن برپایی کارگاه‌های هنری در این مکان‌ها از نزدیک با ویژگی‌ها و پیشینه‌ی این آثار آشنا می‌شوند.
بر همین اساس در چند روز گذشته اعضا و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان از خانه‌ی طاهری بازدید کردند.
خانه‌ی طاهری در محله‌ی اسفنجان شهر سمنان واقع شده و قدمت آن به دوره‌ی قاجار می‌رسد. این بنا‌ی ارزش‌مند شاملِ هشتی، اطاق خادم، آب‌انبار، بنای بیرونی، بنای اندرونی، زیرزمین با سقف‌های زیبا، بادگیری کوچک، ایوان و آشپزخانه است که با ویژگی‌های متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق کویری بنا شده است.
 هم چنین اعضا و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون سرخه نیز در ادامه‌ی اجرای این طرح از بقعه‌ی پیر غریب این شهرستان بازدید کردند.
در این شهرستان نیز مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون در دو نوبت به صورت جداگانه گروهی از اعضای دختر و پسر را برای بازدید و آشنایی از نزدیک با معماری سنتی و تاریخی به این مکان مذهبی برده و با برپایی کارگاه‌های کاردستی، شعرخوانی، قصه‌گویی، بازی‌های بومی و محلی به معرفی فرهنگ و برخی آداب و رسوم این مناطق پرداختند.
این طرح  در ادامه فراخوان « سرزمین مادری من» و به منظور جلب توجه بیشتر کودکان و نوجوانان به شاخص‌های فرهنگی و هنری استان سمنان چندی پیش از سوی اداره‌کل کانون این استان اجرا می‌شود و تاکنون با استقبال خوبی از سوی بچه‌ها و خانواده‌ها روبه‌رو شده و در سایر شهرهای این استان نیز اجرا خواهد شد.
در همین حال مربیان کانون سرخه در نشستی با مدیرکل میراث‌فرهنگی این شهرستان به منظور همکاری و حمایت این سازمان برای فراهم‌کردن امکانات و زمینه‌های بیشتر برای حضور بچه‌ها در این اماکن تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند.
در این دیدار، بهمن اخلاقی قول مساعدت و همکاری بیشتر با کانون را داد و از طرح‌های شاخص این مرکز از جمله طرح سفر به کوچه‌های قدیمی شهر من که با هدف آشنایی بیشتر اعضا با اماکن تاریخی، صنایع‌دستی و... در حال اجراست، استقبال کرد.
وی هم‌چنین به‌طور امانی دو دستگاه چرخ سفال‌گری را در اختیار مرکز کانون سرخه قرار داد تا مربیان بتوانند کارگاه سفال با چرخ را ویژه‌ی اعضای کودک و نوجوان خود در مرکز برپا کنند.