بهانه‌ی آموزش علمی در فامنین از آسمان رسید

در پی سقوط شهاب سنگی(احتمالی) با ابعاد 5سانتیمتر بر بام خانه مربی کانون در شهرستان فامنین استان همدان، اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون این شهرستان در قالب کارگاهی با چگونگی وقوع این رویداد آشنا شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا سلیمی مربی ادبی مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فامنین با برپایی کارگاهی در همین ارتباط به بچه‌ها گفت: حدود ساعت 8صبح بود که صدای مهیبی شنیدم و به دنبال آن  مقداری از گچ سقف خانه‌ام فرو ریخت با سرعت خود را با پشت‌بام رساندم و دیدم که سنگی به ابعاد تقریبی 5سانتی‌متر در 5سانتی‌متر روی پشت‌بام افتاده است.
 وی افزود وقتی به آن دست زدم کمی داغ بود. این سنگ، ایزوگام پشت‌بام را سوراخ کرده به سیمان رسیده و تکه‌های کوچکی از آن هم به اطراف پخش شده بود. حتی تکه‌هایی از سنگ لانه پرندگان را هم از پاشیده بود و من که حسابی شگفت‌زده بودم بدون آنکه سنگ را دست‌کاری کنم به جست‌وجو در اطراف پرداختم تا ببینم آیا نمونه‌ی دیگری هم وجود دارد.
سلیمی خطاب به بچه‌ها یادآورشد من تا پیش از این چنین اتفاقی را ندیده و نشنیده بودم و مثل فیلم‌ها می‌ترسیدم که نکند سنگ دیگری روی بام خانه‌ام فرود بیاید یا به سرم اصابت کند.
در همین حال ظاهر پورمجاهد فرماندار فامنین نیز این ماجرا را تایید کرده و گفته است وزن این شهاب سنگ نزدیک به یک کیلوگرم  بوده که تکه‌های آن برای بررسی بیشتر به آزمایشگاهی در همدان ارسال شده است.
پورمجاهد هم چنین با اشاره به اصابت این شهاب‌سنگ به یک خانه مسکونی ادامه می‌دهد: به این خانه آسیب جزئی وارد شده و ساکنان آن سالم هستند.
 از سوی دیگر مسوول اخترشناسی مرکز ابن‌صلاح‌همدانی نیز معتقد است: این شهاب‌‌سنگ‌ها باقیمانده بارش‌های آسمانی است که در ماه‌های مختلف اتفاق می‌افتند و اغلب سنگ‌های حاصل از بارش‌های آسمانی در همان جو زمین می‌سوزند و به زمین نمی‌رسند اما احتمال اینکه یک مورد از جو زمین عبور کند وجود دارد.
با این حال مشخصه سنگ‌های آسمانی را تنها با آزمایش می‌توان شناسایی کرد و با توجه به ظاهر آن‌ها نمی‌توان با اطمینان گفت که فلان سنگ آسمانی بوده است.
گفتنی است ظاهرا سقوط شهاب سنگ در ششم مردادماه اتفاق افتاده و این پدیده بهانه‌ی خوبی بود تا کارگاه ادبی در مرکز فامنین برپا شود و بحث و گفت‌وگو  در این زمینه به عنوان یکی از فعالیت‌های تابستانی اعضا این مرکز شکل بگیرد.