توسعه کمی و کیفی کانون البرز ضروری است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفری یک روزه به استان البرز از تمامی شش مرکز کانون در این استان بازدید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده صبح اولین روز شهریور 1394 در مجتمع کانون شهر کرج با استقبال کودکان و نوجوانان این مرکز بزرگ کانون روبرو شد و در نخستین ساعات حضور در این مرکز از بخش‌های مختلف اداری و فرهنگی آن بازدید و با اعضا و مربیان و کارکنان کانون همچنین برخی از اولیا کودکان و نوجوانان به گفت‌و‌گو پرداخت.
بازدید یک روزه مدیرعامل کانون از این استان شیوه‌ای متفاوت در سفرهای استانی است که او در استان البرز و در حالی تجربه کرد که فریدون واحدی معاون توسعه و منابع انسانی، سیدمحمدرضا هاشمی رییس کانون زبان ایران و مجتبی دانشور سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز وی را همراهی می‌کردند.
بازدید از سالن‌های کتاب‌خانه کودک ونوجوان، بخش نجوم و کارگاه‌های فرهنگی و هنری بخشی از این بازدید بود.
علیرضا جلالی مدیرکل کانون استان البرز که میزبانی مدیرعامل و هیات همراه را بر عهده داشت در ابتدای این بازدید گزارشی از وضعیت مراکز کانون استان ارایه کرد و گفت که 5 مرکز در شهر کرج و 1 مرکز در هشتگرد تنها مراکزی است که از طریق آن، کانون خدمات خود را به کودکان و نوجوانان این استان کم مساحت اما پرجمعیت، ارایه می‌کند.
به گفته‌ی وی ایران کوچک (تعبیری که مقام معظم رهبری برای توصیف کرج به کار برده‌اند) در حال حاضر به دست کم 25 مرکز کانون نیاز دارد.
او از فعال شدن بخش نجوم و امکانات مناسب این بخش و استقبال خانواده‌ها از آن نیز خبر داد.

هنرنمایی نوجوانان کرجی در مجتمع کانون
مدیرعامل کانون و هیات همراه صبح همین روز و در کتاب‌خانه نوجوان این مجتمع شاهد هنرنمایی 4 دختر نوجوان بودند که اشعار کهن ایرانی را با شیوه‌‌ی موسیقی سنتی و در قالب سرود زمزمه کردند و اهمیت آشنایی فرزندان میهن را با ادبیات ارجمند پارسی یادآور شدند.
در کتاب‌خانه کودک نیز جمع دیگری از دختران به اجرای سرود پرداختند و پس از آن پوریا شاهمیری پسر نوجوانی که عضو کانون است و در این سال‌ها موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است، به تشریح ایده‌ها و اختراع‌های جدید خود پرداخت.
این نوجوان علاوه بر طراحی و اختراع‌های متعدد، نوازنده‌ی موسیقی است و بارها در مسابقه‌ها و جشنواره‌های موسیقی، نقاشی، عکاسی و داستان کوتاه برگزیده شده است.

تور والیبال و اینترنت خواسته‌ی اعضای مرکز شماره 2
مرکز دومی که مورد بازدید مدیرعامل قرار گرفت مرکز شماره 2 کانون کرج بود که بچه‌هایش از مدیرعامل کانون خواستند تا برای آن‌ها تور والیبال و امکان دسترسی به اینترنت را فراهم کند.
حاجیان‌زاده با همراهی معاون توسعه و منابع انسانی خود در همین مرکز بود که پای صحبت‌های مربیان شهریه‌ای و پاره‌وقت کانون نشست و با آن‌ها پیرامون مشکلات‌شان گفت‌و‌گو کرد.
در مرکز شماره 4 کانون نیز علاوه بر ارایه‌ی گزارشی از سوی فریبا فروزانفر مسوول مرکز، دختران عضو به اجرای سرود پرداختند و پسران عضو هم صلوات خاصه امام رضا(ع) را در این روزهای دهه کرامت و به شیوه تواشیح‌خوانی قرائت کردند.

زباله کمتر، محیط زیست سالم‌تر
مرکز شماره 3 کانون اما جریان دیگری داشت چرا که ساختمان قدیمی آن به دلیل قرار گرفتن در مسیر یکی از طرح‌های عمرانی شهری کاملا تخریب شده بود و چندین سال است که کودکان و نوجوانان از ساختمانی استیجاری که فضای یک منزل مسکونی است، استفاده می‌کنند.
در همین مرکز اما ایده‌های خلاقانه مربیان کانون باعث شده بود تا طرحی پژوهشی از سوی آنان و با مشارکت اعضای مرکز اجرا شود که بر اساس آن کودکان و نوجوانان به تولید کمتر زباله تشویق شوند.
نرمین کریمی مربی مسوول این مرکز با ارایه یک گزارش رایانه‌ای، ابعاد این طرح زیست محیطی را تشریح کرد و گفت در یک بازه زمانی به این نتیجه رسیدیم که هر یک از اعضای شرکت‌کننده در این فعالیت نسبت به مدت مشابه زباله کمتری تولید کرده‌اند. طرح ارزشمندی که به گفته‌ی او همچنان ادامه پیدا می‌کند و قرار است دامنه‌ی آن به چند مدرسه اطراف مرکز کانون هم گسترش پیدا کند.
مدیرعامل کانون البته این حرکت را اقدامی ارزشمند برشمرد که به مراقبت بیشتر کودکان از طبیعت منجر می‌شود و در عین حال با اهداف و وظایف کانون نیز بسیار سازگار است.
در این مرکز سارا هوشور برگزیده سوم مسابق داستان کودتاه رضوی در سال گذشته و برگزیده اول همین مسابقه در سال جاری یکی از نوشته‌های ادبی خود را خوانش کرد و مورد تشویق مدیرعامل قرار گرفت.

مرکز شماره یک همچنان پرمخاطب
بازدید از کانون زبان و مرکز قدیمی شماره 1 کانون کرج، آغازگر برنامه‌های بازدید مدیرعامل کانون در بعد از ظهر روز اول شهریور از مراکز کرج بود.
مرکز شماره یک تنها مرکز قدیمی کانون در این شهر است که از سال‌های پیش از انقلاب فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون «زهرا باقری‌زمان» فرزند همکار فقید و پیشکسوت کانون «محمود باقری‌زمان» مسوولیت آن را بر عهده دارد.
مدیرعامل کانون با ابراز هم‌دردی با فرزند این همکار  - که چند ماه پیش پدر خود را از دست داده است - با وی و دیگر همکاران مرکز به گفت‌و‌گو پرداخت و در جریان مسایل، خواسته‌ها و مشکلات آن قرار گرفت.
یکی از اولیای اعضای این مرکز از مدیرعامل خواست که کانون به وضعیت فضای سبز حیاط بیرونی این مرکز رسیدگی کند و امکانات بیشتری در اختیار اعضا قرار بگیرد.
چند کودک و نوجوان در این مرکز با فلوت‌نوازی به اجرای سرود‌های کودکانه پرداختند.
آخرین مقصد سفر استانی مدیرعامل به استان البرز شهر هشتگرد بود و علیرضا حاجیان‌زاده در این بازدید با نوجوانان عضو مرکز به گفت‌‌و گو پرداخت.

مسوول مرکز عضو سابق
مریم فلاح‌نژاد مسوول این مرکز برای مدیرعامل و هیات همراه توضیح داد مرکز کانون هشتگرد در سال 1363 تاسیس و کوچه‌ای که مرکز در آن واقع است به نام شهیدی متبرک شده است که روزگاری از اعضای کانون هشتگرد بود.
به گفته‌ی وی این مرکز کانون علی‌رغم این که تک شیفت است اما 2500 نفر عضو دارد و آمار عضویت آن نسبت به سال گذشته بیش از دوبرابر رشد نشان می‌دهد.
او توضیح داد که روزگاری خودش عضو همین کتاب‌خانه کانون بوده و سفر محسن چینی‌فروشان مدیرعامل وقت کانون را در آن سال‌ها به یاد دارد و به بچه‌ها گفته ‌است که حضور مدیرعامل کانون در مرکز، در خاطر آن‌ها هم باقی خواهد ماند.

یک نوجوان: اتاق تمرکز می‌خواهیم!
اعضای مرکز هشتگرد هم در گفت‌و‌گو با مدیرعامل کانون از وی خواستند که فعالیت مرکز در بعد ازظهرها نیز ادامه داشته باشد.
یک عضو پسر به حاجیان‌زاده گفت که سرگرمی‌ها مناسب سنین پایین‌تر است و دختر دیگری از نیاز به فضایی مناسب‌تر برای مطالعه بیشتر اعضا و به فول او ایجاد اتاق تمرکز شد.
اختصاص اتاق‌هایی برای کارگاه‌های هنری در مرکزی که مساحت محدودی دارد، نبود مربیان مرد، ارسال کتاب‌های رمان، طنز و علمی از دیگر خواسته‌های اعضای این مرکز در دیدار با مدیرعامل بود.
بر اساس این گزارش هشتگرد، نقطه پایانی سفر یک روزه مدیرعامل و هیات همراه به استان البرز بود و حاجیان‌زاده در تمامی مراکز هدایا، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های ویژه مربیان و اعضای برگزیده و شرکت‌کننده در مسابقه‌های کارگروه رضوی سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) را به آنان اهدا کرد.

هر مرکز کانون یک جلوه‌ای دارد
حاجیان‌زاده در پایان این سفر در گفت‌وگویی ضمن اظهار خوشحالی از حضور در این استان، سفر به البرز را برنامه‌ای متفاوت در میان سفرهای استانی خود دانست و اظهار داشت: در این سفر برنامه‌ی متمرکزی برای سخنرانی و گفت‌وگو با مربیان نداشتم و در تمامی مراکز حضور یافتم به اعتقاد من هر مرکزی از ویژگی‌ها، روش، توانمندی و جلوه‌ی خاصی برخوردار بود و این آمادگی مراکز کانون برای اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌ها - با توجه به این که تنها یک روز قبل از سفر هماهنگی‌های لازم انجام شده بود - نشانگر قابلیت‌های فراوان کتاب‌خانه‌های کانون است.
وی با قدردانی از مدیریت و کارکنان کانون البرز که فضایی خوب و دلنشین را ایجاد کرده‌اند با بیان این‌که از چنین سفرها و بازدید از مراکز انرژی می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد در برخی از استان‌ها از همین روش استفاده کند.
حاجیان‌زاده توسعه مراکز کانون را نسبت به رشد و توسعه استان البرز، ناکافی دانست و گفت این کمبود به ویژه در شهرک‌های اطراف کرج و برخی مناطق دیگر استان وجود دارد و ما با توجه به محدویت‌های کانون برای توسعه کمی تلاش می‌کنیم این کمبود را از مسیر راه‌اندازی مراکر سیار شهری و روستایی جبران کنیم.

سفر، دلگرم‌کننده بود
علیرضا جلالی مدیرکل کانون استان البرز نیز ضمن قدردانی از مدیرعامل و هیات همراه، این سفر را دلگرم‌کننده دانست و گفت: اثرات چنین سفری قابل بیان و اندازه‌گیری نیست حتی اهدای جوایز به اعضا از سوی مدیرعامل بسیار باعث خوشحالی آنان شد.
وی اضافه کرد: کانون استان البرز با دارا بودن این 6 مرکز از نظر امکانات فرهنگی بسیار محروم است اما ما با شعار توکل، همدلی و ارتقاء تلاش می‌کنیم فعالیت‌های خوب و درخور و شایسته‌ای را به کودکان و نوجوانان ارایه دهیم و به کیفیت‌بخشی همین برنامه‌ها بپردازیم.
جلالی تاکید کرد مربیان و کارکنان کانون با جان و دل و عاشقانه کار می‌کنند و ارتباط مستقیم آن‌ها با مدیرعامل و بیان خواسته‌های‌شان در این سفر اتفاق خوبی بود.