توجه به پیرامون با نگاهی نو؛ توصیه رحماندوست به نوجوانان نوقلم

مصطفی رحماندوست خطاب به اعضای آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی بر لزوم توجه ویژه به مسایل اطراف خود با نگاهی نو تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان در نشست ادبی «دوپنجره» در کانون بیرجند با تاکید بر این موضوع گفت: نگاه شاعر به اطرافش باید نگاهی تازه باشد، باید گوش‌هایش و چشم‌هایش بهتر ببیند و بهتر بشنود.
وی که روز 27 آبان به منظور شنیدن نقدهای نوجوانان بیرجندی در مورد کتاب «بابا آمد نان آورد» به بیرجند سفرکرده بود افزود: برای داشتن نگاهی متفاوت و تازه باید خیلی زیاد کتاب بخوانیم.
رحماندوست در ادامه با اشاره به سفرهای خود به خارج از کشور یادآور شد: زمانی که به آلمان و فرانسه سفر کرده بودم، حقیقتی دیدم که جای آن در کشور ما خالی است در این کشورها مردم در مترو و اتوبوس هم کتاب می‌خوانند.
شاعر «صد دانه یاقوت» در ادامه اضافه کرد: بسیاری از من می‌پرسند این همه سوژه برای شعر گفتن را از کجا می آوری؟ و پاسخم این است شاعر باید نگاهی متفاوت و تازه به اطراف و موضوعات داشته باشد و گرنه همه مردم، همه چیز را می‌بینند.
رحماندوست با اشاره به قلعه تاریخی بیرجند خطاب به اعضای ادبی کانون استان خراسان جنوبی گفت: چرا درمورد این قلعه شعر و داستان نمی‌گویید این قلعه فرهنگ و هویت این شهر است که می‌توان برایش قصه‌هایی ناب نوشت.
او به بچه‌های کانون گفت: این‌که همه شما خوب صحبت می‌کنید نتیجه خواندن کتاب است و کتاب خواندن در محیطی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دیگر محیط‌ها فرق می‌کند. این‌جا احساس می‌کنید فردی باشماست که لبخند می‌زند و با شما راه می‌رود و کتاب می‌خواند.
وی در ادامه توضیح داد: شعر «بابا آمد نان آورد» را سال‌ها پیش می‌خواستم بسرایم اما چون اطرافم تعداد زیادی از فرزندان شهدا حضور داشتند نگران بودم که شاید آن‌ها دل‌شان بلرزد، برای همین آن را نگه داشتم تا بچه‌های شهدای اطرافم بزرگ شدند.
رحماندوست با گفتن این جمله که وزن اشعارم را از طبیعت دریافت می‌کنم، ادامه داد: بسیاری از این وزن‌ها با دقت و توجه به بازی‌های کودکان به دست آمده است اما برای شعر گفتن ریتم کافی نیست باید از طبیعت، دل بچه‌ها و مخاطبان بهره گرفت.
وی همچنین به دلایل سرودن کتابی با عنوان «اسم من علی اصغر است» اشاره کرد و گفت: این شعر را از مرثیه‌خوانی یک مجروح جنگ زمانی که راننده آمبولانس بودم گرفتم و طی دو ساعت در جبهه شعر‌های کتابم را سرودم.
وی تاکید کرد: شاعر خوب باید گوش‌ها و چشم‌هایی باز و دهانی بسته داشته باشد خوب فکر کند و ببیند و بشنود اما کم و گزیده صحبت کند.
این شاعر تصریح کرد: بهره گرفتن از خیال در هنر نقش بسیار مهمی دارد و هنر از جایی شروع می‌شود که واقعیت تمام شده است، بنابراین در شعر باید از هنر قافیه‌های ساختنی استفاده کرد تا برای بچه‌ها نشاط‌آور باشد.
وی در این نشست هم‌چنین به پرسش‌های اعضای مراکز فرهنگی هنری استان در مورد کتاب «بابا آمد نان آورد» پاسخ گفت.
رحماندوست در نشستی دیگر با تعدادی از نویسندگان و صاحب‌قلمان استان خراسان جنوبی در بیرجند نیز گفت‌و‌گو کرد.