تشریح سیاست‌های جدید آموزشی کانون در گردهمایی اقدام پژوهان

راهبردهای آموزشی و پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یک گردهم‌آیی منطقه‌ای در اصفهان تشریح شد که از جمله آن تمرکززدایی آموزش از پایتخت است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اصفهان روزهای 3 و 4 آذر 1394 میزبان سومین گردهم‌آیی منطقه‌ای اقدام پژوهان کانون است که در آن 48 اقدام‌پژوه از استان‌های اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و هرمزگان حضور دارند.
در همین گردهم‌آیی علیرضا کرمانی مدیر‌کل آموزش و پژوهش کانون در سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در پیشبرد اهداف یک سازمان گفت: با آموزش صحیح هر هدفی قابل دست‌یابی است و امروزه مجموعه‌ای موفق است که کارکنانی مجرب و همدل داشته باشد.
وی در ادامه استفاده از فن‌آوری‌های نوین و ارایه آموزش‌های بر خط را پس از راه‌اندازی سایت آموزش، از جمله مهم‌ترین سیاست‌های کلی این اداره کل برشمرد.
به گفته کرمانی هم‌اکنون در استان‌ها امکانات خوبی برای آموزش وجود دارد و در نظر داریم که با تمرکززدایی آموزش از پایتخت، آموزش‌ها را در مراکز استان‌هایی که امکانات مناسبی دارند، برگزار کرده و اداره کل آموزش و پژوهش نیز هدایت و نظارت آن را انجام دهد.
همچنین توسعه مرکز علمی کاربردی و انتقال بخشی از آموزش‌ها به این مرکز، راهبرد دیگری بود که کرمانی به آن اشاره کرد.
وی هم چنین استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: سعی می‌کنیم با همکاری دیگر دستگاه‌ها، کیفیت‌های آموزشی را بالاتر ببریم.
کرمانی در ادامه با اشاره به برگزاری 9 دوره آموزشی اقدام پژوهی گفت: اداره کل آموزش و پژوهش کانون به دنبال کیفیت بخشی به برنامه‌ها است و تا به حال در حدود 1هزار مربی در دوره‌های مختلف با موضوع اقدام پژوهی شرکت کرده‌اند که به طور میانگین در هر مرکز فرهنگی هنری یک مربی اقدام پژوه حضور دارد.
مدیر‌کل کانون استان اصفهان نیز در این گردهم‌آیی، پیگیری موضوع اقدام پژوهی در کانون را انتخابی هوشمندانه و مناسب عنوان کرد و گفت: در 2 سال گذشته که ایده نهاد اقدام پژوهی مطرح و اجرا شد. تاکنون برنامه‌های خوب و موثری در استان‌ها انجام شده هست.
سید‌حامد عسگری‌فر، واقع‌گرایی و عمل‌گرایی را 2 موضوع مهم در اقدام پژوهی برشمرد و افزود: با درنظرگرفتن این دو موضوع، اثربخشی در اقدام پژوهی بیشتر شده و از این راه، «پژوهش»ی می‌تواند موثرباشد که از این دو ویژگی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: به نظر باید موضوع‌هایی در اقدام پژوهی مورد توجه قرار گیرد که نتیجه ملموس و اثربخش آن در فعالیت های مربیان مراکز مشاهده شود و یک مربی اثر کار خود را به خوبی دریافت کند.
مدیر کل کانون همچنین پیشنهاد داد تا آموزش‌های لازم با موضوع اقدام پژوهی برای نیروهای ستادی در بخش‌های مختلف نیز انجام پذیرد.
این برنامه دو روزه شامل کارگاه‌‌های تخصصی نهاد اقدام‌ پژوهی می‌شود و دکتر اقبال قاسمی ‌پویا مدرس این دوره است.
شناسایی کاستی‌‌ها در گزارش‌ های اقدام ‌پژوهی به منظور کیفیت بخشی آن‌ها و اثربخشی در فعالیت‌‌های مراکز فرهنگی هنری کانون از‌جمله موضوعاتی است که در این گردهمایی بررسی می‌شود.