کد خبر: 250246
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
ارکان کانون: مربی، عضو، تولید

مدیرعامل کانون در یکی از سفرهای استانی و در جمع مربیان و کارکنان کانون کهگیلویه و بویراحمد، ارکان اصلی کانون را در قالب مثلثی از مربی، عضو و تولیدات این نهاد توصیف کرد و نقش و رابطه‌ی هر یک از این اضلاع را به اختصار توضیح داد.

در ادامه، متن کامل این سخنرانی را می‌خوانید.
فعالیت‌های کانون بسیار متنوع، پراکنده و گسترده است اما مثلثی از گزینه‌‌های اساسی و محوری کانون، به عنوان سه رکنی که کانون بر آن‌ها استوار است، وجود دارد که از آن‌ها نام می‌برم و مختصری توضیح می‌دهم؛ چون بسیاری از فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ی ما در این مثلث خلاصه می‌شود. سه رکن عبارت اند از: مربی، عضو و تولید.
وقتی صحبت از مربی می‌کنیم یک برداشت عام از آن داریم و یک برداشت خاص. برداشت خاص ما از مربی کسانی هستند که چهره‌به‌چهره با کودکان‌ونوجوانان در مراکز ثابت، سیار و به صورت غیر‌حضوری در مراکز پستی ارتباط برقرار و بسیاری از فعالیت‌های کانون را دنبال می‌کنند؛ این معنای خاص مربی است. اما معنای عامی هم از مربی داریم: به تعبیر من تمام کسانی که در کانون فعالیت می‌کنند مربی هستند. چه در مرکز باشند، چه در کارشناسی‌های مختلف ستاد، چه در حوزه‌های مدیریتی، و چه در حوزه‌های خدمات و بخش‌های اجرایی. همه‌ی نیرو‌های کانون مربی هستند.
مربیان ما ویژگی‌های برجسته‌ای دارند از جمله این که انسان‌های توانمندی هستند. در کانون به مربی به عنوان سرمایه‌ای جدی نگاه می‌کنیم. توانمندی مربیان ما کودکان‌ونوجوانان را به مراکز آورده و پایدار نگه داشته است. بچه‌ها مربی را دوست می‌دارند. از ویژگی‌های دیگر مربی‌ها این است که مهربان و دوست‌داشتنی هستند. مهربانی در کانون موج می‌زند. درست است که کانون یک اداره‌‌کل و تشکیلات رسمی دولتی در کشور است اما به مثابه‌ی خانواده‌ی گرمی است سرشار از محبت، صمیمیت، تحرک و انگیزه. مربیان ما نیز چنین هستند. مربیان ما به کارشان علاقه‌مند هستند، هرچند ممکن است شغل‌های دیگری هم فراهم بوده یا در آینده فراهم شود اما آن‌ها کارشان در کانون را دوست می‌دارند، ‌حتی اگر مشکلات و کمبود داشته باشد. مربیان ما انسان‌های صبوری هستند. من در همین مدتی که در کانون بودم کاملا مشاهده کرده‌ام و گواهی می‌دهم که مربیان ما بسیار صبورند. با تمام مشکلات و کمبودها کنار می‌آیند و علی‌رغم مشکلات ذره‌ای از اعتقاد به کارشان کم نمی‌کنند. مربیان ما انسان‌هایی مومن و پایبند به ارزش‌های دینی و اخلاقی‌اند. این هم یکی از ویژگی‌های مربیان کانون است و باید این بخش را هم تقویت کنیم. نمی‌خواهیم مربیان‌مان صرفا کار ادبی، هنری حرفه‌ای انجام بدهند. این‌ها همه ابزار است، روش است برای این‌که انسان‌های مومنی تربیت کنیم. فرزندانی که در اختیار ما به امانت هستند، باید تربیت سالم و مومنانه شوند. این هدف بلند کانون است و مربیان ما چنین ویژگی‌ای دارند.
رکن دیگری که به عنوان یکی از پایه‌های اساسی کانون به آن تکیه می‌زنیم عضو است. اعضای ما هم ویژگی‌هایی دارند. یکی این است که داوطلبانه کانون را انتخاب کرده‌اند. برای اعضای ما هیچ اجبار و الزامی نیست که اوقات فراغت خودش را حتما در کانون بگذراند. عضو، کانون را انتخاب کرده و داوطلبانه به کانون می‌آید. این فضا برای ما بسیار ارزشمند است و باید آن را حفظ کنیم. عضو به کانون علاقه‌مند است، هم به فعالیت‌های کانون، هم به فضای کانون و هم به مربیانش. از دیگر ویژگی‌های عضو تاثیرپزیری است. اقتضای سنی اعضای ما به نحوی است که تاثیرپذیرند. درواقع جمعیتی در اختیار ما است که قابلیت تغییر و شکل‌پذیری دارد. این‌ها سرمایه‌های کانون هستند و ما باید این موقعیت را قدر بدانیم. خداوند ما را در موقعیت و جایگاهی قرار داده که چنین امانت‌های لطیف، خوب، پاک، سالم و تاثیرپذیری در اختیار ما هستند. ما می‌توانیم آن‌ها را شکل بدهیم.
سومین رکن کانون تولید است. در کانون دو نوع تولید داریم: یکی تولید حرفه‌ای که ما آن را در مرکزیت کانون به عهده گرفته‌ایم. کتاب‌هایی با بهترین نویسندگان و سوژه‌ها انتخاب می‌کنیم، تولید می‌کنیم و در اختیار مجموعه قرار می‌دهیم. تلاش می‌کنیم بهترین فیلم‌ها را با بهترین فیلم‌نامه‌ها و بهترین تولیدکنندگان عرضه کنیم. تولید تئاتر، تولید اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های خوب و سازنده، تولید موسیقی‌های فاخر کودکانه و... این‌ها تولیدات حرفه‌ای کانون اند. اما شاخه‌ی دوم، تولید کتاب‌خانه‌ای است که بسیار به آن اهتمام می‌ورزیم. تولید کتاب‌خانه‌ای تولید حرفه‌ای نیست اما تولید حرفه‌ای مقدمه، پشت‌وانه و محرکی است برای تولیدات کتاب‌خانه‌ای. ما در ستاد مرکزی الگو می‌سازیم تا عضو و مربی ما الگو بگیرند و در کتاب‌خانه دست به تولید بزنند. باید در کتاب‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی فضایی را محیا کنیم که ضمن این‌که سالم، بانشاط، دوست داشتنی، پرطراوت، فاخر و عمیق است کمک ‌کند اعضا دست به تولید بزنند. نمی‌خواهیم بچه‌ها را مصرفی بار بیاوریم. شاید در بسیاری از مراکز فرهنگی عام کلاس‌هایی برگزار می‌کنند و بچه‌ها در آن گوش می‌دهند و چیزهایی یاد می‌گیرند و به خانه می‌روند. اما ما نمی‌خواهیم در کانون این اتفاق بیفتد. می‌خواهیم بچه‌ها با اعتماد به نفس و خلاقیت دست به تولید بزنند. وقتی می‌بینیم عضوی پشت تریبون قرار می‌گیرد و با اعتماد به نفس متنی زیبا ارایه می‌دهد احساس می‌کنیم این کاری کانونی است. می‌خواهیم بچه‌ها را اهل تولید، با اعتماد به نفس و با جرات حضور در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری بار بیاوریم.
برآیند گردش کار این سه رکن (مربیان، عضو و تولید) باید ما را به سمت ایجاد خلاقیت و توانمندسازی مخاطب ببرد. به سمت ایجاد بینش، دانش، فهم عمیق و تحلیل‌گر شدن مخاطب. مخاطب ما نسبت به تولیدات و فعالیت‌های مختلف باید اهل تحلیل و خلاقیت باشد، توانمند باشد. این برآیند باید در نهایت کودک‌ونوجوان ما را به سمت نهادینه شدن اخلاق و تدین در وجودش ببرد. تاکید می‌کنم کودک‌ونوجوانی که در اختیار ما است باید به برکت تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌گیرد و به برکت وجود مربیان توانمند و مومن انسانی اهل اخلاق و متدین باشد.