راه‌اندازی نخستین مرکز فراگیر کانون در آذربایجان‌غربی

نخستین مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون استان آذربایجان‌غربی به منظور ارایه خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و کم‌توان جسمی و حرکتی) راه‌اندازی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این چهاردهمین مرکز فراگیر کانون در سطح کشور است که طی آیینی روز 20 بهمن و با حضور جمعی از مسوولان استانی در مرکز شماره 3 کانون ارومیه به بهره‌برداری رسید.
نادر صفرزاده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان‌غربی در این آیین گفت: شخصیت هر فرد در دوران کودکی شکل می‌گیرد.
وی افزود: امروز محققان به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط دوران کودکی تاثیر مهمی بر سلامت روح و روان کودکان در بزرگ‌سالی دارد.
صفرزاده اضافه کرد: در حال حاضر که نظام اسلامی در مسیر رشد و بالندگی حرکت می‌کند، باید در تمامی ابعاد به توسعه آن فکر کرد و در این مسیر مراکز علمی و آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان مکمل مسیر رشد و توسعه است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: کودکان، سرمایه‌های آینده جامعه‌اند و تامین امکانات لازم برای رشد علمی و اجتماعی آن‌ها نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.
وی افزود: وجود مراکزی برای فعالیت‌های فرهنگی برای همه کودکان و نوجوانان، نقش مهمی در شکل‌گیری ساختار شخصیت آن‌ها دارد و موجب می‌شود تا نقاط قوت و توان‌مندی‌های کودکان بهتر و سریع‌تر نمایان شود.
وجود مراکز فراگیر کانون ضروری است
فریدون سید مصطفوی مدیرکل آموزش و پرورش این استان نیز در این آیین با اشاره جمعیت بیش از دوهزار نفری دانش‌آموز در 97 مدرسه استثنایی استان آذربایجان‌غربی گفت: وجود کتاب‌خانه فراگیر کانون پرورش فکری در این استان ضرورتی است که بی‌توجهی به آن جامعه و دست‌اندرکاران را از توجه به بخش ویژه‌ای از کودکان و نوجوانانی که از خلاقیت‌ها و توانایی‌هایی برخوردارند غافل می‌کند.
سیدمصطفوی در ادامه با تاکید بر این‌که کودکان سرمایه‌های جامعه هستند و همه مسوولان فرهنگی و آموزشی برای رقم زدن آینده‌ای خوب برای آن‌ها  باید تلاش می‌کنند افزود: اعضای مراکز کانون بسیار خلاق هستند و این فضای مطلوب می‌تواند استعدادهای نهفته کودکان دارای نیازهای ویژه را نیز شکوفا سازد.
مرکز فراگیر کانون استان با دستگاه‌های بهدید(بزرگ‌نما) جهت استفاده اعضا کم‌بینا، برجسته‌نگار، تجهیزات استفاده از کتاب‌های گویا، ویدئو پروژکشن، سرگرمی‌های سازنده، لوح‌های فشرده تصویری، تلویزیون، رایانه و 90 عنوان کتاب بریل تجهیز شده است.
اولین مرکز فراگیر کانون در استان آذربایجان غربی و چهاردهمین مرکز فراگیر کشور از روز 20 بهمن در مرکز شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارومیه واقع در بلوار کشاورز فعالیت خود آغاز کرد.
این در حالی است که در هفته‌های اخیر دو مرکز فراگیر دیگر کانون در شهرهای یزد و تبریز نیز به بهره‌برداری رسید.