شیرینی حماسه دیروز در کام کودکان امروز

آزاد سازی خرمشهر رویدادی تاریخی و بهانه‌ای مناسب برای آشناساختن کودکان و نوجوانان ایرانی با حماسه‌های رزمندگانی است که جان خود را پای دفاع از میهن گذاشتند و این شهر قهرمان و پایدار را در روز سوم خرداد از چنگال دشمن ددمنش نجات دادند.

اهمیت این روز در تاریخ ایران جایگاهی بس رفیع دارد و مردم این سرزمین کهن همواره به جوانان خود که با رشادت و مردانگی این شهر را پس از دو سال اشغال، از چنگ رژیم غاصب بعثی حاکم بر عراق، نجات دادند می‌بالند.
در این میان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، به مناسبت سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی، برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده بودند تا مخاطبان خود را با این رویداد بزرگ تاریخی آشنا سازند.
بر همین اساس بسیاری از مراکز کانون - که اکنون شمار آنها به 940 مرکز رسیده است - با استفاده از شیوه‌های رایج فرهنگی‌هنری، برنامه‌های خود را اجرا کردند که بخشی از آن در این گزارش بازتاب داده می‌شود.

کودکان بوشهری با فرهنگ مقاومت و ایثار، آشنا شدند
مراکز فرهنگی‌هنری عسلویه، جم، ریگ، برازجان و اهرم کانون بوشهر به مناسبت سوم خرداد سال‌روز آزاد‌سازی خرمشهر ویژه برنامه‌های متنوعی را با حضور اعضای کودک و نوجوان برگزار کردند.
در مرکز فرهنگی‌هنری «اهرم»، ویژه برنامه «لاله‌های خونین شهر» با حضور اعضای پسر برگزار شد. در این ویژه‌برنامه ابتدا مربی کانون توضیحاتی را در رابطه با این واقعه یعنی سال‌روز آزاد‌سازی خرمشهر و شهدای این روز به اعضا ارایه کرد و اعضا ضمن آشنایی با این شهدا، به یاد و نام این شهدا و با استفاده از مقوای رنگی، گل‌های لاله را به روش اوریگامی تهیه و در کنار نام شهید نام‌برده شده چسباندند.
مرکز فرهنگی‌هنری «ریگ»، نیز با هدف آشنا کردن اعضای کودک و نوجوان با فرهنگ مقاومت و ایثار، رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان اسلام و تقویت حس گذشت و وطن‌دوستی، کارگاه سفال‌گری با موضوع «مقاومت» برای اعضای کودک و نوجوان پسر برپا کرد .
همچنین در مرکز فرهنگی‌هنری «برازجان»، اعضای فعال و مربیان مرکز به دیدار خانواده سردار شهید احمد اسدی فرمانده گردان تخریب ناوتیپ امیرالمومنین (ع) رفتند.
در این دیدار که در منزل شهید صورت گرفت ابتدا پدر شهید در مورد خصوصیات اخلاقی شهید و خاطرات وی، نکاتی بیان کرد و سپس توضیحاتی در مورد زندگی‌نامه و نحوه شهادت شهید و سه نفر از هم‌رزمان وی داده شد .
مراکز فرهنگی‌هنری «عسلویه» و «جم»، نیز ویژه‌برنامه‌ای با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ ایثار و شهادت و فلسفه‌ی هشت سال دفاع و مقاومت برگزار کرد.

گرامی‌داشت حماسه سوم خرداد در کانون سمنان
مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی، سال‌روز آزادسازی خرمشهر را گرامی داشتند.
مربیان این مراکز با برپایی نمایشگاه و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی به‌مناسبت سوم خرداد، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، یاد و خاطره شهدای هشت‌سال دفاع مقدس را با هدف ترویج فرهنگ پایداری و شجاعت، انتقال مفاهیم اسلامی و ارزش‌های انقلاب به مخاطبان کودک و نوجوان، گرامی داشتند.
هم‌چنین، نمایشگاه «سجاده‌های عشق» به‌ مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر در مجتمع فرهنگی‌هنری سمنان برپا شد.
در این نمایشگاه، 34 اثر برگزیده نشریه‌ دیواری اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان با موضوع ایثار و شهادت به چشم می‌خورد که علاقه‌مندان به‌مدت 10 روز می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. اعضای کودک و نوجوان در قسمتی از نمایشگاه که به شکل سنگر، فضاسازی شده، نامه‌ای به شهید می‌نویسند و در سنگر نصب می‌کنند.
برگزاری مسابقه دومینو با عنوان «دقت، سرعت، حماسه» و نوشتن جملات زیبا در خصوص آزادسازی خرمشهر نیز، از دیگر برنامه‌های مربیان کانون «مهدی‌شهر» در این روز بود.
در مرکز فرهنگی‌هنری کانون «میامی»، نمایشگاهی با عنوان «بوی خاک» به‌مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر با هدف ترویج فرهنگ، ایثار و شهادت و معرفی وقایع هشت‌سال دفاع مقدس برپا شد و بیش از 150 دانش‌آموز دختر مدرسه 22بهمن از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کردند.
مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان در فعالیت فرهنگی به واقعه‌ی سوم خرداد و عملیات آزادسازی خرمشهر پرداخته و کتاب سقوط خرمشهر را به‌منظور آشنایی بیشتر اعضای کودک و نوجوان معرفی کردند و در ادامه، اعضا با قطعات بازی دومینو، سوم خرداد را به تصویر کشیدند.

معرفی تاریخ گویای پایداری در گیلان
سوم خرداد، سال‌روز آزاد‌سازی خرمشهر با هدف معرفی گوشه‌هایی از تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب اسلامی در مراکز فرهنگی هنری کانون گیلان، گرامی داشته شد.
مربیان و اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری به منظور ارج‌ نهادن به دلاور‌مرد‌ی‌های رزمندگان اسلام در آزاد‌سازی خرمشهر و پاس‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدای هشت سال دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌هایی را در مراکز فرهنگی‌هنری استان برگزار کردند.
برهمین اساس، کانون «کوچصفهان» میزبان اعضا، دانش‌آموزان مدارس و اولیای آنان بود که با هدف آشنایی افزون‌تر  با رخداد‌ها و مناسبت‌های ملی گردهم آمدند.
در همین زمینه، مربیان به معرفی حماسه سوم خرداد و شخصیت‌های تاثیرگذار در آزاد سازی خرمشهر همچون شهید محمد جهان‌آرا، پرداختند .
قصه‌گویی اعضای کودک و نوجوان که گوشه‌هایی از این رخداد را به تصویر‌می‌کشید از دیگر برنامه‌ها بود که با خوانش شعر و متن ادبی، اجرای نمایش خلاق و برپایی کارگاه ادبی همراه شد.
مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 کانون رشت نیز با فضاسازی، تهیه‌ی طرح‌های دیواری و دعوت از دانش‌آموزان و اولیای مدارس به استقبال سال‌روز حماسه‌ی آزاد سازی خرمشهر رفت. طی این‌ویژه برنامه، کودکان و نوجوانان، با رخداد‌های این حماسه ملی آشنا شدند و ضمن شرکت در کارگاه ادبی با عنوان «شهرمن خرمشهر» دل‌نوشته‌های خود را به حماسه آفرینان تقدیم کردند.
برپایی کارگاه آموزش کاردستی و آماده‌سازی کبوتر با استفاده از روش «کاغذ و تا» از دیگر فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری شماره 2 رشت در این روز به شمار می‌رفت.
در مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 بندرانزلی نیز ویژه‌برنامه‌ی «آواز آزادی»، هم‌زمان با سال‌روز حماسه آزاد‌سازی خرمشهر و با هدف تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و پاس‌داشت‌ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس انجام شد.
در مرکز فرهنگی هنری رودبار نیز، به همین مناسبت، کودکان و نوجوانان رودباری با حضور در مرکز فرهنگی هنری این شهرستان ضمن آشنایی با رخداد‌های سوم خرداد سال 1361و چهره‌های تاثیر‌گذار دوران دفاع مقدس با فعالیت خاطره‌‌گویی و معرفی کتاب مربیان کانون همراه شدند.
برگزاری کارگاه نقاشی از دیگر برنامه‌های این مرکز بود و در ادامه اعضاء، تصویر ذهنی خود را از وقایع این روز‌ به تصویر کشیدند.
در کانون «املش» نیز ویژه برنامه‌ی آزادسازی خرمشهر را با هدف معرفی بخش‌هایی از تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب اسلامی برگزار کرد.
بر همین اساس، مربیان کانون به معرفی وقایع و شخصیت‌های تاثیرگذار پرداختند و از شهید «علی صیاد شیرازی» به عنوان یکی از شخصیت‌های فداکار و موثر در این حماسه نام بردند.
قصه‌گویی اعضا، معرفی شاعران دفاع مقدس و خوانش‌شعر از دیگر برنامه‌ها محسوب می‌شد که با همراهی کودکان و نوجوانان به مرحله‌ی اجرا درآمد.
برپایی کارگاه ادبی با عنوان «برادر رزمنده‌ام، سلام» از دیگر برنامه‌ها بود و در همین راستا مربیان و اعضا با حضور بر مزارشهدای گمنام، مداحی توسط عضو نوجوان و اهدای گل به گلزار شهیدان، با آرمان‌های بلند این افتخارآفرینان پیمانی دوباره بستند. 
در مرکزفرهنگی هنری رضوانشهر، مرکز فرهنگی هنری منجیل، مرکز فرهنگی هنری شماره یک رشت، مرکز فرهنگی هنری رودسر، مرکز فرهنگی هنری رستم آباد، مرکز فرهنگی هنری لشت نشاء و مرکز فرهنگی هنری ماسال نیز برنامه‌هایی متنوع به مناسبت این روز برگزار کردند.

خرمشهر در قاب نگاه کودکان آذربایجان غربی
به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد سال‌روز فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس مراکز کانون استان آذربایجان‌غربی، برنامه‌های متنوعی را در این روز اجرا کردند.
در قالب کارگاه فتورمان در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون آذربایجان غربی، عکس‌های خرمشهر به قطعات ادبی تبدیل شدند.
بر این اساس، در این مراسم محمد آسیوندزاده رزمنده و جانباز دفاع مقدس به بازگویی خاطرات و ترسیم صحنه‌های جنگ برای اعضا‌ پرداخت.
در بخش کارگاه فتورمان، اعضا با عکس‌هایی از وقایع این روز، قطعه‌های ادبی نوشتند. برگزاری نمایشگاه عکس و قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.
اعضا مرکز فرهنگی و هنری شماره 2 کانون ارومیه نیز، در ویژه‌برنامه‌ای، با وقایع و اتفاقات سوم خرداد آشنا شدند.
در این ویژه‌برنامه که برای اعضای نوجوان پسر کانون شماره 2 ارومیه برگزار شد، مربیان، اعضا را با بخشی از خاطرات حماسه‌ بزرگ دفاع مقدس آشنا کردند. بخشی از این ویژه‌برنامه به معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا اختصاص داشت.
معرفی ایام و وقایع و برگزاری مسابقه با موضوع خرمشهر از دیگر بخش‌های اجرا شده در این ویژه‌برنامه بود.
در مرکز فرهنگی و هنری شماره 3 کانون ارومیه، علیرضا نگهبان مطالبی را پیرامون اتفاقات فتح خرمشهر و دفاع مقدس بیان کرد. اجرای نمایش، گروه‌نوازی سرود و برگزاری مسابقه از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود. در این ویژه‌برنامه همچنین کودکان با تاریخ و وقایع خرمشهر در قالب ساخت ماکت آشنا شدند.
گفتنی است در این مراسم 100 نفر از دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی حضور داشتند.
اعضای کانون نقده در قالب ویژه‌برنامه‌ای با شهدای حماسه سوم خرداد عهدی دوباره بستند. اعضای مرکز فرهنگی هنری شهرستان نقده به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد، سال‌روز آزادسازی خرمشهر طرح دیواری تهیه کردند.
ساخت لاله‌های اوریگامی به یاد شهدای خرمشهر از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این روز بود. بخشی از این ویژه‌برنامه نیز به معرفی کتاب و معرفی وقایع این روز اختصاص داشت.
کانون خوی ویژه‌برنامه گرامی‌داشت سوم خرداد را با معرفی کتاب برای اعضا برگزار کرد. در این ویژه‌برنامه به معرفی کتاب‌های «جنگ شهرها» و «خرمشهر آزاد شد» پرداخته شد.
معرفی وقایع و تهیه نشریه‌دیواری از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این ویژه‌برنامه بود.

دیدار اعضای کانون مازندران با خانواد‌ه شهدای مدافع حرم
همزمان با سال‌روز آزادسازی خرمشهر، جمعی از اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان مازندران با خانواده شهدای مدافع حرم دیدار کردند.
بر اساس این گزارش چندی پیش مازندران در سوگ شهادت 13 سرباز غیور خود در دفاع از حرم حضرت زینب(س) گریست و به غیرت و شجاعت آنان درود گفت.
در همین حال اعضای مراکز فرهنگی و هنری قائمشهر، بابل و سیمرغ با حضور در منزل شهدای مدافع حرم و دیدار با خانواده‌های این عزیزان، بر همت، شجاعت و دلاور مردی این شهدای بزرگوار درود فرستاند و با آرمان‌های آنان که ادامه دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی است، بیعت کردند.
در عین حال به‌مناسبت سوم خرداد از خانواده و فرزندان این شهدا نیز دعوت شد تا در مراسم و برنامه‌های مراکز کانون در این ایام شرکت کنند.
به همین منظور مرکز فرهنگی‌هنری کانون قائمشهر میزبان همسر شهید محمد بلباسی و فرزند شهید دوران دفاع مقدس علی رضا بلباسی و خانواده‌ ایشان بود.
در این برنامه که با خاطره‌گویی یکی از اعضای خانواده این شهید همراه بود، برنامه‌هایی مانند: سرود، شعرخوانی، دکلمه، خوش‌نویسی، قصه‌گویی و معرفی کتاب‌هایی از قبیل «تانک آرزوها» و «گردان قاطرچی‌ها» با موضوع دفاع مقدس اجرا شد.
هم‌چنین در بخش اصلی این برنامه که نقاشی روی پارچه با موضوع: صلح و دوستی و آزادی بود اعضای مرکز با همراهی فرزند شهید به خلق تصاویر پرداختند.
در همین حال اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک بابل نیز با حضور در منزل شهید «سیدرضا طاهر» با خانواده این شهید دیدار کردند.
اعضای این مرکز به یاد شهدای مدافع حرم - که مظلومانه در منطقه خان‌طومان سوریه پرکشیدند - گل‌های لاله‌ی ساخت دست خود را تقدیم حضورشان کردند و با آن‌ها پیمان بستند که راه‌ و یادشان هرگز فراموش نشود.
در همین حال اعضای کتاب‌خانه سیار بندپی غربی بابل نیز با خانواده شهید «حسن رجایی‌فر» دیگر شهید مدافع حرم حضرت زینب دیدار و با خوانش شعر و مداحی یاد این شهید بزرگوار را زنده نگه داشتند.
اعضای مرکز کانون پرورش فکری نیز به همراه نایب رییس شورای شهر سیمرغ به همین مناسبت دیداری با جانباز مدافع حرم «حاج‌رمضان گیلکی‌بیشه» داشتند که در این آیین نیز اعضا با حضور در منزل این جانباز سرافراز با شعرخوانی، رشادت و دلیرمردی آن‌ها را تحسین کردند.

برپایی ایستگاه نقاشی مقاومت، ایثار و پیروزی در قاین
هم‌زمان با گرامی‌داشت سال‌روز فتح خرمشهر مرکز فرهنگی هنری قاین در استان خراسان جنوبی و دبستان شاهد آن شهر، ایستگاه نقاشی روز مقاومت ، ایثار و پیروزی برپا کردند.
بر اساس گزارش، به همین مناسبت مسوولان مرکز فرهنگی‌هنری قاین از دانش‌آموزان دبستان دخترانه شاهد یاس نبی(ص) دعوت کردند تا در ایستگاه نقاشی دیواری «روز مقاومت ، ایثار و پیروزی» شرکت کنند.
در این برنامه ابتدا مربیان کانون برای دانش‌آموزان به روایت حماسه‌ی بزرگ فتح خرمشهر پرداختند و از اهمیت ایثار و مقاومت مردم این شهر، تأثیر وحدت و همدلی آن‌ها و رزمندگان در فتح خرمشهر سخن گفتند تا شرکت کنندگان در ایستگاه نقاشی روز مقاومت ، ایثار و پیروزی را به تصویر بکشند.
بر همین اساس دانش‌آموزان رشادت‌ها و جان‌فشانی مردم خرمشهر را در کنار رزمندگان و احساس زیبای خود را در مورد این حماسه‌ی بزرگ به روایت رنگ و نقش بیان کردند.

مسابقه نقاشی در کتاب‌خانه سیار روستایی اسفراین
به مناسبت سال‌روز حماسه آزادسازی خرمشهر گرامی‌داشت سوم خرداد مسابقه نقاشی در کتاب‌خانه سیار روستایی اسفراین  در استان خراسان شمالی برگزار شد.
مجتبی کلانتریان مربی این کتاب‌خانه سیار روستایی در این‌باره گفت بیش از 30 عضو این کتاب‌خانه‌ی سیار در روستای «اتیمز» در این مسابقه شرکت و به خلق آثار پرداختند.
 وی افزود در این برنامه هم‌چنین ضمن معرفی این حماسه بزرگ با عنوان فاتحان خرمشهر در ادامه اعضا بر اساس درکی که از این روایت‌ها داشتند این واقعه را به تصویر کشیدند که به نفرات برتر این مسابقه هدایایی اهدا شد.
کلانتریان ادامه داد: هم‌چنین در برنامه دیگری با عنوان «سمبل مقاومت خرمشهر»، شهید 13 سا له  بهنام  محمدی‌راد به اعضا معرفی و بخشی  از  زندگی نامه این شهید نوجوان خوانده شد.

جشن آزاد سازی خرمشهر در مرکز شماره چهار کرج
هم زمان با میلاد با سعادت امام زمان (عج) و در آستانه‌ی سال‌روز آزاد سازی خرمشهر، در مرکز شماره چهار کرج جشنی برگزار شد.
به گفته‌ی فاطمه علی‌پور مسوول این مرکز در این آیین برنامه‌های متنوعی از قبیل قصه‌گویی، سرودخوانی، مسابقه، پخش نماهنگ آزادی خرمشهر، شعرخوانی و... اجرا شد.
وی افزود در این برنامه که با حضور خانواده‌ها، اعضا، مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت از اعضای کتاب‌خوان، گروه نمایش‌نامه‌خوانی و گروه سرود این مرکز که در شش ماهه دوم سال94  بیشترین فعالیت را داشته‌اند، تجلیل شد.

 غبارروبی از مزار شهیدان در سیستان و بلوچستان
اعضای مرکز فرهنگی‌هنری هامون در سال‌روز آزادسازی خرمشهر با حضور در گلزار شهیدان گمنام و غبارروبی از مزار شهدا، یاد و خاطره‌ی همه‌ی شهیدان دفاع مقدس را گرامی داشتند.
اعضای این مرکز هم‌چنین ویژه‌برنامه‌ای نیز به مناسبت میلاد امام زمان (عج) اجرا کردند - که در آن اعضا ابتدا در کارگاه کارت‌سازی، کارت‌هایی را برای امام زمان ساختند و سپس در کارگاه ادبی، دل‌نوشته‌های خود را برای امام‌شان بر روی کارت‌ها نوشتند و در پایان با حضور در کنار رودخانه‌ی شهرشان، نامه‌ها را به مقصد گیرنده ارسال کردند.
شرکت در کارگاه‌های نقاشی، سفال، کارت‌سازی و حضور در کارگاه معرفی شخصیت از دیگر برنامه‌های مرکز شماره‌ی دو زاهدان بود.
در مرکز شماره پنج زاهدان نیز یک جشن برای دو مناسبت نیمه‌ی شعبان و سالروز فتح خرمشهر برگزار شد و اعضا با این دو واقعه‌ی بزرگ ملی و دینی آشنا شدند.
هم‌چنین اعضا با حضور در کارگاه تکه‌چسبانی به خلق آثار هنری با موضوع خرمشهر پرداختند و پس از آن برای امام زمان (عج) مولودی‌خوانی کردند.
اجرای مسابقه‌های شاد و اهدای جایزه به برندگان پایان ‌بخش برنامه‌های مرکز پنج بود.
اجرای قصه‌گویی برای معرفی خرمشهر و وقایع آن، بازی، سرگرمی، نمایش فیلم، کارگاه کاردستی و معرفی شخصیت از دیگر برنامه‌هایی بود که به این مناسبت در مرکز مجتمع کانون زاهدان و مرکز فرهنگی‌هنری کانون میرجاوه و نیز برپایی نمایشگاه عکس با موضوع خرمشهر در مرکز شماره چهار زاهدان برگزار شد.

ساخت ماکت خرمشهر در کانون آشتیان
مرکز فرهنگی‌هنری آشتیان در کانون استان مرکزی ماکتی از فضای خرمشهر را در پارک محوطه کانون این مرکز درست کردند و در همین فضا نمایشگاهی از کتاب‌های مرتبط را برپا کردند.
بازدید از نمایشگاه و ماکت، نوشتن جمله‌ی "خرمشهر را خدا آزاد کرد" به صورت گروهی و معرفی وقایع ‌آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس، ‌تهیه نشریه دیواری و ساخت ماکت سرباز از برنامه‌‌های مرکز شماره پنج اراک بود.

افتتاح کتاب‌خانه سیار روستایی نمین به مناسبت آزادسازی خرمشهر در اردبیل
استان اردبیل نیز در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی کودکان و نوجوانان با حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی خرمشهر، برنامه‌های متنوعی اجرا کرد.
افتتاح کتاب‌خانه سیار روستایی نمین، مسابقه نقاشی، مسابقه‌ی کتاب‌خوانی با عنوان «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، نمایش عروسکی با عنوان «ضایعات جنگی»، برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع «ایثار و مقاومت» جهت ایجاد ارتباط عضو با ارزش‌های انقلابی و اسلامی و عینیت بخشیدن به رویدادهایی که اعضاء در متن حوادث آن نبودند. گفتمان «انتظار و آزادی» به مناسبت بزرگداشت مقام امام عصر (عج) و یادآوری خاطرات آزادی خرمشهر از برنامه‌های کانون اردبیل به مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر بود.
حضور در مزار شهدا، تهیه‌ی کلیپ معرفی شهید محمد جهان‌آرا، برگزاری کارگاه ادبی با عنوان خاطرات خونین، تهیه‌ی قاصدک با عنوان دل نوشته‌های اعضا به یاد شهدای کودک و نوجوان حماسه‌سازی فتح خرمشهر، معرفی کتاب و اجرای سرود «ایران ما» از دیگر برنامه‌هایی بود که در این استان برگزار شد.
فضاسازی مرکز به‌صورت معرفی ایام و وقایع, کارت ‌پستال‌سازی با معرفی فرماندهان عملیات فتح خرمشهر باعنوان «یادها و یادگارهای جنگ»، معرفی کتاب‌های روایت فتح، نامه‌ای به یک فرمانده، برگزاری نمایشگاه عکس و زیارت مزار شهدای گمنام از برنامه‌های مراکز کانون اردبیل برای بزرگداشت این روز بزرگ بود.