تابستانی پر از کتاب و ربات در مراکز کانون «شاهین‌دژ» و «خوی»

«کارت‌بازی» و «نقاشی روی دیوار» دو شیوه‌ای است که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر شاهین‌دژ استان آذربایجان غربی برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی در تابستان به کار می‌بندند در عین حال در همین فصل کارگاه‌های رباتیک کانون شهر خوی نیز با استقبال مخاطبان روبرو شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اعضای مرکز کانون شاهین‌دژ با نقاشی و بازی، کتاب می‌خوانند و از این راه به مطالعه تشویق می‌شوند.
امیر صادق‌پور مسوول این مرکز فرهنگی و هنری کانون  با اشاره به نقش فعالیت‌های جذاب و شاد در هدایت اعضا به مطالعه کتاب گفت: اعضا با آگاهی به این‌که پس از مطالعه کتاب بخش‌هایی از آن را می‌توانند با تکنیک‌های مختلف بر روی دیوار محوطه کانون به صورت نقش برجسته نقاشی کنند، علاقه و دقت بیشتری برای مطالعه کتاب‌ها از خود نشان می‌دهند.
صادق‌پور در ادامه افزود: این شیوه علاوه بر ترغیب اعضا به مطالعه، هدف معرفی کتاب به سایر اعضا را دنبال می‌کند.
این مرکز فرهنگی و هنری کانون همچنین در شیوه‌ای دیگر با عنوان کارت‌بازی اعضا کودک و نوجوان را به مطالعه کتاب هدایت می‌کند.
افسر عراقی مربی فرهنگی کانون شاهین‌دژ و مربی مجری طرح کارت‌بازی با اشاره به این‌که اجرای این فعالیت علاوه بر مطالعه کتاب دایره لغات و اطلاعات ادبی اعضا را گسترش می‌دهد، گفت: در قالب این طرح اعضا پس از مطالعه کتاب کلمات مترادف، متضاد و یا معانی لغات را استخراج و بر روی کارت‌هایی یادداشت کرده و این کارت‌ها را برای مطالعه در اختیار دیگر اعضا قرار می‌دهند.
عراقی در ادامه با این توضیح که گاهی با برگزاری مسابقات از این کارت‌ها شادی و هیجان به جذابیت این فعالیت کمک می‌کند، گفت: اعضا از شیوه‌های جدید برای مطالعه کتاب استقبال می‌کنند.
توسعه کتاب‌خوانی از مهم‌ترین اهداف مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی و محور تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و علمی است.
 
ربات‌های کودکان کانونی در صحنه رقابت
ربات‌های ساخت کودکان شرکت کننده در کارگاه رباتیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوی نیز در تابستان امسال در میدان مسابقه حاضر شدند.
کودکان شرکت کننده در کارگاه رباتیک مرکز فرهنگی و هنری خوی به منظور پرورش خلاقیت، رشد و شکوفایی استعداد و ایجاد خودباوری ربات‌های ساخت خود را وارد میدان مسابقه کردند.
این رقابت در بین ربات‌های فوتبالیست انجام شد.
سازندگان این ربات‌ها، کودکان و نوجوانان شهرستان خوی هستند که در دوره‌های تابستانی رباتیک سال 95 شرکت کرده و مراحل ساخت ربات‌های مختلف اعم از فوتبالیست، جنگجو، آتش نشان و ... را فرا گرفته‌اند.
کارگاه‌های آموزشی رباتیک مدت چندسال است که به صورت فعال در مرکز فرهنگی وهنری خوی برگزار می‌شود.