غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان دغدغه‌ امروز خانواده‌ها

مدیرکل کانون استان اصفهان دغدغه‌ی امروز خانواده‌ها را غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دانست و گفت: این موضوع توسط نهادهای حاکمیتی باید به صورت صحیح جهت‌دهی شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدحامد عسگری‌فر مدیرکل کانون استان اصفهان با تاکید به تخصصی بودن فعالیت‌های کودکان و نوجوانان گفت: فعالیت برای این گروه سنی جدی و تخصصی است بنابر این، آگاهی کارشناسان این حوزه باید به وسیله‌ی برپایی نشست‌های تخصصی افزایش یابد.
مدیر‌کل کانون استان در ادامه اظهار کرد: نیازسنجی موضوع‌ها، هم‌فکری و هماهنگی برنامه‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین مسایلی هستند که در جلسه‌های کارشناسی و تبادل‌نظر باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با تاکید بر موضوع نظارت و ارزیابی برنامه‌های فراغتی ادامه داد: نظارت و ارزیابی شامل دو بخش درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است و باید ارزیابی دقیقی از فعالیت‌های مرتبط در این حوزه صورت پذیرد تا بدین وسیله ضمن آشنایی با نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها، در آینده نیز کیفیت بیشتری در فعالیت‌ها مشاهده شود.
دبیر کمیته کودک و نوجوان هم‌چنین نظارت مردمی و رسانه‌ای را مهم برشمرد و افزود: برای دیگر برنامه‌های اجتماعی در سطح جامعه نظارت مردمی و رسانه‌ای وجود دارد ولی متاسفانه برای برنامه‌های کودکان و نوجوانان چنین نظارتی به صورت دقیق مشاهده نمی‌شود و این موضوع یکی از کاستی‌های موجود در زمینه‌ی برنامه‌های اوقات فراغت فرزندان است.
وی در ادامه با اشاره به روند تشکیل کمیته کودک و نوجوان استان یادآور شد: این کمیته به پیشنهاد کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان و با حمایت دکتر زرگر پور استاندار اصفهان تشکیل شده و مصوبات آن به منزله‌ی مصوبه کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان است.
عسگری‌فر اظهار امیدواری کرد این کمیته بتواند باعث افزایش هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر بین نهادهای مرتبط با کودکان و نوجوانان شود.
در همین جلسه معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان نیز با اشاره به مولفه‌ها و مراحل برنامه‌ریزی فرهنگی گفت: اولویت‌بندی نیازها، شناسایی وضع فرهنگی موجود و شناسایی ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها از جمله مهم‌ترین مراحل یک برنامه‌ریزی فرهنگی جامع است.
رضا اسماعیلی در ادامه با تاکید بر تبیین سیاست‌های فراغتی در سطح جامعه اضافه کرد: هر شهر با توجه به فرهنگ ویژه‌ی خود سیاست‌های فراغتی مخصوصی دارد که این سیاست‌ها و تدوین آن باید از سوی کارشناسان دستگاه‌های فرهنگی با برگزاری جلسه‌های علمی و منظم شناسایی شود.
وی موضوع وقت‌های فراغت در دنیای امروز را یک ضرورت واقعی برشمرد و ادامه داد: یکی از شاخص‌های اصلی داشتن یک زندگی سالم اوقات فراغت با برنامه و با کیفیت است.
این استاد دانشگاه نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی را ضعیف برشمرد و در تعریف ارزیابی صحیح گفت: ارزیابی فعالیت‌ها به مجموعه اقدام‌هایی گفته می‌شود که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دست‌یابی به هدف‌ها توام با کارآرایی و اثربخشی صورت می‌گیرد.
اسماعیلی افزود: میزان دست‌یابی به هدف‌های پیش‌بینی شده و ملموس بودن اثرات برنامه‌ها در افزایش روحیه نشاط و شادابی در آینده‌سازان کشور نمود پیدا می‌کند.
وی خطاب به مسوولان دستگاه‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: باید با یک برنامه‌ریزی منسجم و کلان و هم‌چنین با شناخت نیازهای واقعی کودکان و نوجوانان انرژی بالای آنان را در مسیر صحیح و مناسب جهت‌دهی کنیم که لازم است ساماندهی جدی در این حوزه صورت بگیرد.
این جلسه در مرکز شماره 2 کانون استان اصفهان با حضور کارشناسان کانون و نمایندگان دیگر سازمان‌ها برگزار شد.