بیست‌ویکمین مرکز فراگیر کانون در اهواز راه‌اندازی شد

بیست‌ویکمین مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 5 مرداد 95 در آیینی با حضور مسوولان ستادی و استانی در شهر اهواز گشایش یافت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این اولین مرکز فراگیر کانون در استان خوزستان است  که برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا، کم‌توان جسمی و حرکتی) در مرکز فرهنگی هنری شماره 3 کانون اهواز راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد.
رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون در این آیین گفت: مراکز فرهنگی‌هنری فراگیر، ثمره عشق الهی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بچه‌های دارای نیازهای ویژه است.
قمرزاده با بیان این‌که در اساس‌نامه کانون وظیفه‌ای برای راه‌اندازی مراکز فراگیر به عهده‌ی این نهاد فرهنگی قرار داده نشده است، افزود: مراکز فراگیر زاییده عشق و علاقه‌ی الهی مربیان کانون برای خدمت‌رسانی به این گروه از کودکان و نوجوانان است.
وی با اشاره به این‌که کانون یکی از باسابقه‌ترین دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌ی آموزش و پرورش غیررسمی کشور است و بچه‌ها به اختیار خود آن را انتخاب می‌کنند، یادآور شد: مربیان خدمت در مراکز فراگیر و فعالیت برای بچه‌های دارای نیازهای ویژه را لطفی از سوی خداوند می‌دانند که می‌تواند باعث بزرگ شدن روح آن‌ها و به دنبال آن خشنودی حضرت حق شود.
قمرزاده افتتاح مرکز فراگیر در اهواز را گامی در برقراری و رعایت عدالت اجتماعی و توجه کانون به کودکان و نوجوانان با شرایط ویژه دانست و تأکید کرد: از این پس کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا، کم‌توان جسمی و حرکتی) می‌توانند همراه با سایر بچه‌ها در فضایی استاندارد و مجهز به کتاب‌های صوتی و سایر امکانات سمعی و بصری به فعالیت بپردازند.
علی ممبینی رییس آموزش و پرورش استثنائی  استان خوزستان نیز در آیین آغاز فعالیت مرکز فراگیر کانون اهواز گفت: با شروع به کار اولین مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون در این استان، این مکان  پایگاهی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان مدارس استثنایی شهر اهواز است که می‌توانند از خدمات این نهاد فرهنگی بهره‌مند شوند.
رییس اداره آموزش‌ و پرورش استثنائی خوزستان افتتاح نخستین مرکز فراگیر کانون را اتفاقی مهم برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه دانست و از مسوولان کانون خواست تا این مراکز را در شهرهای ایذه و آبادان نیز راه‌اندازی کنند.
وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر 31 دانش‌آموز دختر و پسر در مسابقات فرهنگی و قرآنی دارای رتبه‌های اول و دوم کشوری هستند و همکاری‌های این اداره با کانون در مرکز فراگیر می‌تواند باعث ارتقا هر چه بیشتر این جایگاه‌ها شود.
ممبینی در پایان تأکید کرد: با راه‌اندازی مرکز فراگیر کانون در اهواز فعالیت‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزان مدارس استثنایی شهر اهواز در این مرکز تخصصی‌تر خواهد شد.
غلام‌رضا شنبدی مدیرکل کانون استان خوزستان نیز در ابتدای این آیین گفت: راه‌اندازی مرکز فراگیر کانون به‌منظور ارایه خدمات فرهنگی‌هنری به کودکان و نوجوانان کم‌بینا، نابینا، کم‌توان جسمی و حرکتی صورت گرفت تا از این پس بچه‌های دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر هم‌سالان خود در فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی کانون شرکت می‌کنند.
وی هم‌چنین یادآور شد: با گشایش مرکز فراگیر کانون در شهرستان اهواز و اجرای فعالیت‌های متناسب با نیازهای این گروه از مخاطبان، از سوی مربیان آموزش دیده،‌ اعتماد به نفس این گروه از کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد و فرصت پذیرش اجتماعی آنان از سوی دیگر هم‌سن و سال‌های آنان فراهم می‌شود.
شعرخوانی سیده زهرا موسوی عضو نوجوان نابینای مرکز شماره سه اهواز و برگزیده‌ی جشنواره رضوی در سال 92  و اجرای موسیقی از سوی «تارا احمدی»، «اسما عامری» و «سجاد جهانفر» اعضای آموزشگاه نابینایان شوریده شیرازی از دیگر بخش‌های آیین گشایش مرکز فرهنگی‌هنری کانون در شهر اهواز بود.