کودک در رسانه، رسانه برای کودک

گسترش و ساماندهی فعالیت‌های رسانه‌ای حوزه کودک و نوجوان در آذربایجان غربی در نشستی با حضور فعالان عرصه رسانه و اعضای مراکز کانون این استان به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گسترش رسانه‌ها و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به ابزارهای رسانه‌ای، شبکه‌های خبری، اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، ضرورت بالابردن سواد رسانه‌ای مخاطبان و اهمیت پرداختن به مسایل این قشر با اهمیت در مطبوعات و خبرگزاری‌ها را به فعالان حقوق کودک گوشزد می‌کند.
در آذربایجان غربی دبیری کمیته آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون دفاع از حقوق کودک به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شده است و این کانون در یکی از مهم‌ترین اقدام‌های خود فعالان رسانه‌ای را در کنار کودکان و نوجوانان قرار داد تا با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند و زمینه‌ای برای توجه بیشتر به مسایل کودک از این طریق فراهم شود.
بر همین اساس علاوه بر توجه به مسایل کودکان در رسانه‌ها، لزوم آموزش نیروهای حرفه‌ای برای عرصه خبرنگاری کودک و آموزش خبرنگاری به کودکان و نوجوانان از جمله مسایلی بود که  در این نشست به آن پرداخته شد.
نوجوانان عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی در این نشست با تاکید بر ضرورت ایجاد بستری مناسب برای گسترش فعالیت‌های رسانه‌ها در حوزه کودک و نوجوان، به کمبود نشریات بومی اختصاصی این گروه‌های سنی در استان اشاره کردند و خواستار ایجاد فضایی برای آگاهی بیش از پیش نوجوانان با حوزه رسانه، اطلاع‌رسانی و خبرنگاری شدند.
فعالیت‌های کمی و کیفی رسانه‌ای حوزه کودک، گسترش فضای کار رسانه‌ها در این حوزه و چالش‌های خبرنگاری و خبرنویسی از سوی خبرنگاران و نوجوانان کانونی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
مسوولان و مدیران حاضر در نشست نیز به خواسته‌های نوجوانان پاسخ دادند و جواد زاهدی مدیر کل کانون استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر این‌که فضای کار برای خبرنگاران حوزه کودک و نوجوان در استان فراهم شده گفت: در صدد هستیم تا از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالان رسانه‌ای این حوزه کارت ویژه خبرنگاری صادر شود.
مدیرکل کانون آذربایجان غربی ادامه داد: اطلاع‌رسانی و تلاش مستمر و همه جانبه برای ارتقای سطح آگاهی جامعه درباره موضوع‌های مرتبط با کودک در حوزه فعالیت هر یک از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و «سمن»‌های عضو کمیته، هماهنگی و تبادل اطلاعات علمی و تحقیقی در موضوع حقوق کودک، همکاری تمامی اعضای کمیته برای ارتقای حقوق کودک در جامعه و برنامه‌ریزی و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های مناسب از اهداف و برنامه‌های این کنواسیون است.
وی در عین حال از خبرنگاران خواست این کمیته استانی را در پیشبرد اهداف خود یاری کنند و با تلاشی جدی حساسیت‌های جامعه را نسبت به برخی بی‌تفاوتی‌ها در حوزه کودک بالا ببرند.

لزوم تربیت خبرنگاران کودک در رسانه

تربیت خبرنگاران کودک و نوجوان، کشف و پرورش استعدادهای آنان در این حوزه، مخاطب‌شناسی و توجه به حقوق و نیازهای کودکان در انتشار اخبار، عکس و گزارش‌های رسانه‌ای از مواردی بود که حسام شیرازه‌محبت مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان غربی در این نشست بر آن تاکید کرد.

افزایش سواد رسانه‌ای ضروری است
حسن فاخری رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان‌غربی نیز با تاکید بر ضرورت آشنایی نوجوانان با فضای رسانه، نحوه تولید و انتشار خبر و تعمیق سواد رسانه‌‌ای در شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان، از اعضای نوجوان کانون دعوت کرد تا از خبرگزاری ایرنا بازدید و یک روز را در کنار خبرنگاران این مجموعه بگذرانند.
وی با بیان‌این‌که خبرنویسی و خبرنگاری نیازمند ممارست و علاقه و داشتن استعداد ذاتی در این زمینه است به  گسترش فضای رسانه‌ای در کشور و جهان اشاره کرد و افزود: شبکه‌های اجتماعی هم‌اکنون حوزه رسانه و خبر را توسعه داده و جامعه در حال حاضر وارد فضای رسانه‌ای جدیدی شده که مدیریت بر این فضا ضروری است.

خبرنگاری کودک سخت و لذت‌بخش است
حامد عطایی سرپرست پایگاه خبری آینانیوز هم به نوجوانان حاضر در این نشست گفت که فعالیت رسانه‌ای در حوزه کودک با وجود تمام سختی‌ها و تلخی‌هایش لذت بخش است و در پاسخ به انتقاد اعضای کانون در خصوص انتشار تصاویر نامناسب برای کودکان و نوجوانان در رسانه‌ها تاکید کرد خبرنگاران حاضر خود را متعهد می‌دانند که به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

علاقه کافی نیست، شناخت پیدا کنید
علی غیور سرپرست خبرگزاری برنا( جوان) در استان آذربایجان‌غربی نیز در این نشست مطالعه و شناخت کافی، علاقه، آشنا شدن با جامعه و با مشکلات و دغدغه‌های مردم عادی را از ضرورت‌ها و اولویت‌‌های ورود به عرصه خبرنگاری عنوان کرد.
این نشست با حضور 20 نفر از اعضا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و 23 نفر از نمایندگان خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب استان عصر روز شنبه سی‌ام مرداد ماه در کانون ارومیه برگزار شد و اجرای اختصاصی گروه نوازی کارگاه موسیقی ارف مرکز تجربیات هنری کانون ارومیه و اهدا مرغک کانون به خبرنگاران از سوی اعضا از برنامه‌های اجرا شده در این نشست بود.