لزوم آموزش رفتارهای درست زیست‌محیطی از دوران کودکی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بر آموزش رفتارهای درست زیست‌محیطی از دوران کودکی تأکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پرویز آرامنش با بیان این مطلب افزود: این آموزش‌ها باید از دوران کودکی آغاز شود چراکه به یک باور ذهنی تبدیل شده و کودک را موظف کرده تا از زیستگاهی که در آن زندگی می‌کند محافظت کند.
وی یکی از نخستین مهارت‌ها و علایق کودکان را نقاشی کردن دانست و گفت: می‌توان آموزش را از همین نقطه آغاز کنیم به طوری‌که به کودک آموزش دهیم مداد و کاغذی که برای نقاشی کردن استفاده می‌کند چگونه ساخته می‌شود و به ازای آن،‌ چه تعداد درخت قطع می‌شود؛ تا با نتراشیدن بی‌رویه آن‌ها به حفظ درختان کمک کند و هم‌چنین به او یاد دهیم که با استفاده از کاغذهای باطله مانع قطع درختان می‌شود.
آرامنش در ادامه با این پیشنهاد که کودکان‌مان را با بازیافت و استفاده مجدد از مواد به ظاهر دور ریختنی آشنا کنیم گفت: هر چقدر با موادی مثل کاغذ، پارچه، چوب، پلاستیک، ظرف‌های ‌خالی مواد شوینده، وسایل جدید بسازیم به همان نسبت ارزش مواد را به کودکان‌مان آموخته‌ایم.
نحوه‌ی جداسازی زباله‌های تر و خشک و آشنایی کودکان با مفاهیم حفاظت از محیط زیست و نعمت‌های طبیعی از طریق بازی را از دیگر آموزش‌های لازمی دانست که باید به صورت عملی به آن‌ها نشان داده شود تا با الگوبرداری از رفتار ما به یک عادت برای آن‌ها تبدیل شود.
وی هم‌چنین ترافیک شهرهای بزرگ، آلودگی شدید هوای ناشی از مصرف بی‌رویه بنزین و سایر سوخت‌های فسیلی، تخریب بی‌مهابای جنگل‌ها و آلوده‌سازی آب‌های جاری را از جمله معضلاتی بیان کرد که صرفا به مسایل مدیریتی مربوط نیست بلکه کم بودن آموزش‌ها جهت اصلاح رفتارها آن هم از دوران کودکی دلیل اصلی مشکلات امروز است.
به اعتقاد این مسوول رفع این مشکلات نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و صرف زمان است.

حفاظت از انرژی را بیاموزیم
آرامنش در ادامه گفت: از اولیای دانش‌آموزان بخواهیم چند لحظه قبل از شروع برنامه مورد علاقه او تلویزیون یا رادیو را از برق بیرون بکشند، در جواب اعتراض او توضیح بدهند که اگر از انرژی برق یا هر انرژی دیگری بی‌رویه استفاده کنیم، هنگام نیاز ضروری به آن، این انرژی در اختیار ما نخواهد بود و سپس با روشن کردن مجدد تلویزیون یا رادیو، لذت دوباره داشتن برق و تماشای تلویزیون در ذهن او بماند.
وی افزود: برای آن‌که دانش‌آموز مفهوم حفاظت از خاک و آب را به درستی دریابد، همراه او باغبانی کنیم؛ و حتی می‌توان در این روش عدم رشد گیاه در خاک ناسالم را به او آموزش دهیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تأکید کرد: با تشویق دانش‌آموزان به خرید یا امانت گرفتن کتاب‌های علمی درباره حفاظت از محیط زیست می‌توان او را به طور غیرمستقیم به سوی آشنایی با مفاهیم علمی و شیوه‌های حفاظت از محیط زیست سوق دهیم.

تجربه یک روز بدون انرژی
آرامنش در پایان گفت: ماهانه یک بار، روز بدون انرژی در منزل اعلام کنیم و در این روز خاص، بازی با اسباب‌بازی‌ها یا استفاده از وسایل برقی، تماشای تلویزیون و استفاده از تلفن همراه برای تک تک اعضای خانه ممنوع و فقط استفاده از وسایلی که بدون انرژی کار می‌کنند، مجاز است، بدین ترتیب دانش‌آموزان ارزش و اهمیت انرژی‌ها، جایگاه آن‌ها در زندگی امروز و ضرورت حفظ این منابع و جلوگیری از به هدر رفتن این منابع با ارزش را می‌آموزند.
هم‌زمان با هفته ملی کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مسؤولان و مدیران عضو کمیته کودک خواست تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در حوزه کودک ارایه دهند و این بخشی از نظرات مدیرکل حفاظت و محیط زیست خراسان جنوبی بود.