کد خبر: 262812
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
شادی بزرگ‌ترین هدیه قصه‌گویان به کودکان است

مرتضی خسرونژاد نیازمندی‌ها و ضرورت‌های قصه‌گویی در ایران را عنوان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرتضی خسرونژاد به تشریح ویژگی‌های قصه و قصه‌گوی خوب پرداخت.
مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز که در کارگاه قصه‌گویی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حضور یافته بود سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: «قصه‌گوی خوب در عین این که از خود، مخاطب قصه و تکنیک‌های قصه‌گویی آگاهی دارد باید بتواند در هر موقعیت مکانی و در هر شرایطی به بیان قصه خود بپردازد و مخاطب را جذب کند.»
این نویسنده اظهار داشت: «قصه خود آفریننده فضا و مکان است. لذا ما نیازمند آن هستیم که قصه‌گویی در فضاهای عمومی و باز مثل پارک‌ها مورد توجه قرار بگیرد.»
او در مورد هنر قصه‌گویی گفت: «فن قصه‌گویی شامل مهارت‌هایی است که آموختنی هستند اما هنر قصه‌گویی به سادگی به دست نمی‌آید، ویژگی هنر قصه‌گویی این است که فرد قصه‌گو باید خود را پیدا کند و وقتی درگیر قصه‌گویی شد خودش را بشناسد. همچنین اهل مطالعه و تحقیق باشد و این‌که در بیان قصه ابتدا خودش از قصه‌گویی لذت ببرد.»
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان پیشرفت قصه‌گویی در دیگر کشورهای جهان، گفت: «قصه‌گو باید از خود بپرسد که چرا قصه‌گو شده است و اگر دید نمی‌تواند قصه‌گوی خوبی باشد نه به خودش ظلم کند و نه به کودکانی که می‌خواهد برایشان قصه بگوید. اگر قصه‌گو بتواند شادی را به کودکان هدیه دهد و آنان را به فردایی بهتر امیدوار کند، بزرگ‌ترین هدیه را داده است.»
او استفاده از قصه‌های دارای وزن و آهنگ را که مورد علاقه‌ی کودکان است در این امر مهم دانست و افزود: «حضور شخصیت کودک در قصه، آن را برای مخاطب جذاب می‌کند، در عین حال قصه خوب باید خیال‌انگیز باشد و بتواند خود را بیان کند و به چیز دیگری نیاز نداشته باشد.»
وی مهم‌ترین شرط اجرای قصه خوب را این‌چنین عنوان کرد: «قصه‌گو باید به شریک کردن مخاطب در جریان قصه تمایل داشته باشد. چرا که قصه‌گویی هنری مستقل و اصیل است که در آن قصد اجرای نمایش عروسکی و یا نقش بازی کردن را نداریم.»
در انتهای این برنامه خسرونژاد مطالعه‌ی چند کتاب را به قصه‌گویان پیشنهاد کرد. کتاب «چهل قصه» از منوچهر کریم‌زاده، مجموعه 15 جلدی «فرهنگ افسانه‌های ایران» از علی‌اشرف درویشیان و کتاب «هنر و فن قصه‌گویی» تألیف الین گرین از بهترین منابع برای استفاده علاقه‌مندان به قصه‌گویی هستند که این نویسنده خواندن آن‌ها را به علاقه‌مندان، مربیان و قصه گویان توصیه کرد.
گفتنی است که این روزها مرحله‌ی استانی جشنواره‌ی قصه‌گویی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به پایان رسیده است و نوزدهمین دوره این جشنواره بین‌المللی بهمن سال 1395 برگزار می‌شود.