نوشتن کتاب‌های سرگرم‌کننده، نیاز کودکان امروز

نویسنده‌ی آثار کودک و نوجوان معتقد است عدم توجه به نوشتن کتاب‌های سرگرم‌کننده برای کودکان باعث جذب آن‌ها به چهره‌های بیگانه و بازی‌های رایانه‌ای شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهرام شفیعی در نشست ادبی «سفر کتاب» که به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان فارس سخنرانی می‌کرد این مطلب را این‌گونه توضیح داد و گفت: چنین کتاب‌هایی کمتر منتشر شده و همین خلاء باعث جذب کودکان به چهره‌های بیگانه و بازی‌های رایانه‌ای شده که عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته است.
به گفته‌ی نویسنده‌ی کتاب «جزیره بی‌تربیت‌ها»، باید در این روند بازنگری صورت گیرد و به میل و نیاز کودکان بیشتر توجه شود.
شفیعی در ادامه تشریح کرد: با بچه‌ها باید به زبان خودشان صحبت کرد و در تصویرسازی کتاب و مجله‌ی کودکان نیز به سلایق آن‌ها توجه شود چرا‌که عنصر جذابیت در آثار کودکان بسیار مهم و اثرگذار است.
وی با اشاره به عنصر طنز در آثارش گفت: از قدیم به طنز علاقه داشتم و بیشتر از نوشتن، از خواندن طنز لذت می‌برم.
به اعتقاد این نویسنده طنز فقط خنده نیست بلکه باید به بعد سرگرمی و عنصر داستان‌پردازی آن نیز پرداخته شود چراکه کتاب باید آموزنده، هشداردهنده و سرگرم‌کننده باشد و اطلاعات مفیدی را به خواننده منتقل کند.
او فلسفه‌ی هنر و چرایی ماندگاری آثار بزرگانی چون حافظ و سعدی را تامل بیشتر نسبت به پدیده‌های اطراف‌شان دانست.
شفیعی در ادامه بر خوب دیدن و توجه نویسنده به اطراف خود تأکید کرد و گفت: در هنگام نوشتن باید از خود بچه‌ها الهام گرفت چراکه آن‌ها بسیار مهم و حیاتی هستند.
وی در پایان پیشنهاد کرد: ایده‌ی «سفر کتاب» نه تنها در کشور بلکه در خارج از مرزها برای کودکان ‌هم‌وطن که سفیران فرهنگی ایران هستند، نیز برگزار شود.
این نشست به مناسبت بیست و چهارمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی روز 25 آبان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.