راه‌اندازی اولین مرکز فراگیر کانون در کردستان؛ بیست و ششمین در ایران

نخستین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان کردستان آغاز به کار کرد.

این اولین مرکز فراگیر کانون در استان کردستان و بیست و ششمین آن در سراسر کشور است که فعالیت‌های کانون را در اختیار کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا، کم‌توان جسمی و حرکتی) سنندج راه‌اندازی شد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در مراسم گشایش این مرکز که با تغییر کاربری مرکز فرهنگی‌هنری شماره 3 بهاران سنندج راه‌اندازی شده است، رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نهادهایی است که پرچم آموزش غیر‌رسمی را در دست دارد و افتخار دارد کودکان 6 تا 17 ساله را بدون هیچ‌گونه اجباری تحت پوشش فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود قرار می‌دهد.
وی مهم‌ترین ماموریت کانون را شناسایی استعدادها‌ی کودکان و نوجوانان و رشد و پرورش آن‌ها دانست.
قمرزاده در ادامه اظهار کرد: حیات و پویایی جامعه انسانی مرهون کمک، نوع‌دوستی و احساس مسوولیت انسان‌ها در برابر هم‌نوعان‌شان است و جامعه زنده نمی‌ماند مگر این‌که انسان‌ها نسبت به دردهای همدیگر بی‌تفاوت نباشند.
معاون فرهنگی کانون گفت: کانون پرورش فکری درصدد است با فراهم کردن بسترها و شرایط برای کودکان با نیازهای ویژه همچون کودکان نقص عضو، کم‌توان جسمی حرکتی در کنار دیگر کودکان زمینه مشارکت اجتماعی آنها را فراهم کند.
وی افزود: تعداد 777 کتابخانه ثابت در کشور وجود دارد و در آذر سال جاری همه مراکز استان به مرکز فراگیر مجهز خواهند شد.
قمرزاده ادامه داد: کودکان با نیازهای ویژه در کنار دیگر کودکان عضو مراکز کانون می‌توانند از 40 فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری کانون بهره‌مند شوند.
مدیر کل کانون استان کردستان نیز در این آیین اظهار امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک  تعداد مراکز فراگیر استان به ویژه در دیگر شهرستان‌ها راه‌اندازی شود.
سهیلا شیخی کتاب‌های با خط بریل، کتاب‌های گویا و برنامه‌های نرم‌افزاری و دستگاه‌های بزرگ‌نما و برجسته‌نگار را از جمله امکانات این مرکز برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه برشمرد.
وی همچنین تاکید کرد: خدمات‌رسانی به کودکان دارای نیازهای ویژه لطف و عنایت خداوند است که شامل حال مجموعه کانون شده و تبدیل مراکز فرهنگی‌هنری به مرکز فراگیر گام بلندی در مسیر توجه بیشتر به این قشر از جامعه است.
شیخی در ادامه با تقدیر از مسوولان استان که در اجرای این مهم خدمات شایانی به این مرکز ارایه دادند، اظهار داشت: ما 32 ساعت کارگاه آموزشی با هدف توانمندسازی و آموزش مربیان برای چگونگی رفتار با کودکان با نیازهای ویژه برگزار کردیم.
کانون استان کردستان با دارا بودن 23 مرکز ثابت و سیار به کودکان و نوجوانان 7 تا 17 ساله در شهرستان‌های تابعه و روستاهای استان خدمات‌رسانی می‌کند.
مراسم رسمی گشایش این مرکز روز 2 آذر 1395 در سنندج و با حضور  معاون فرهنگی کانون، فرماندار سنندج و برخی مسوولان استانی برگزار شد.