جایی در داستان‌‌‌نویسی برای فکر‌ مخاطبان

جمشید خانیان در نشست «دو پنجره» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر گفت: در داستان‌نویسی جایی برای کشف‌کردن و فکر‌کردن مخاطبان بگذاریم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جمشید خانیان، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس در نشست «دو پنجره» مرکز فرهنگی هنری شماره2 کانون بوشهر و نقد کتاب «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب‌شده» با بیان این مطلب گفت: یکی از وظایف مربیان کانون، آموزش خواندن ادبیات داستانی به کودکان و نوجوانان است.
این نویسنده درباره کشف معماهای موجود در کتاب «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب‌شده» تصریح کرد: کشف‌کردن در آثار من وجود دارد و معتقدم ادبیات امروز ما با ادبیات گذشته که نویسنده همه چیز را ساخته و شکل می‌داد، تفاوت دارد.
وی ادامه داد: یک‌سال پس از انتشار، این کتاب برگزیده‌ی دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست «مهر طاها» شد و در پایان آن مراسم آن‌ها از من درخواست کردند به نویسندگان دیگر و دوستانم در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان بگویم: «داستان خود را برای ما بنویسید اما ما را نصیحت نکنید». این گفته آن‌ها برای من این معنی را داشت که جایی برای کشف‌کردن و فکر‌کردن مخاطبان خودمان بگذاریم.
وی با اشاره به نیاز نظام آموزشی کشور به گسترش تفکر انتقادی، نقد کردن را نوعی مراقبت کردن دانست.
نویسنده کتاب «قلب زیبای بابور» گفت: اگر توانایی و اعتماد به نفس کودک و نوجوان صحیح و درست هدایت شود می‌توان آن را به یک نویسنده موفق تبدیل کرد.
زهره عالی‌نسب مدیر کل کانون بوشهر نیز در این نشست، پرورش فکر و قوه‌ی خرد در کودکان و نوجوانان را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و گفت: تاکنون مربیان کانون، به خوبی به این موضوع توجه داشته‌اند.
عالی نسب‌، هدف از اجرای برنامه ادبی دو پنجره را آشنایی با شاعران و نویسندگان و تبادل نظر و تقویت اعضای مستعد ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دانست و افزود: در خصوص اهداف دیگر این برنامه باید به پایدارسازی اعضا، افزایش سرانه مطالعه در اعضا، تعامل و هم‌اندیشی تخصصی اعضا با هم و آشنایی با نویسندگان حوزه کودک و نوجوان اشاره کنم که بی‌شک این برنامه‌ها به شکوفایی استعداد، تقویت روحیه جمعی و افزایش توان برقراری رابطه با دیگر افراد کمک خواهد کرد.