گامی نو برای ترویج ادبیات کودک و نوجوان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم می‌تواند راه‌گشای گسترش هر چه بیشتر ادبیات کودک و نوجوان شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمود پوروهاب با استقبال از افتتاح مرکز فرهنگی هنری کانون در شهر قم به لزوم توجه بیشتر نهادهای فرهنگی به نویسندگان و تصویرگران اشاره کرد و کانون را متولی اصلی این امر در حوزه کودک و نوجوان خواند.
این شاعر و نویسنده با بیان وجود ظرفیت‌های ادبی بسیار در شهر قم همکاری کانون قم با این هنرمندان را امری مهم خواند که باید در دستور کار این نهاد قرار بگیرد.
پوروهاب گفت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره در معرفی و گسترش ادبیات کودک و نوجوان کارآمد بوده و می‌تواند باشد. حضور بیش از 950 مرکز در سراسر کشور و پرورش مربیانی که با ادبیات و هنر آشنا می‌شوند و در گسترش آن نقش دارند همیشه قابل توجه بوده است. سهم ادبی اعضای کانون قابل مقایسه با مدرسه‌ها نیست اما با این حال توجه به چند نکته در فعالیت‌های کانون احساس می‌شود که باید به آن‌ها پرداخت.»
این شاعر به ضرورت فعالیت پررنگ‌تر کانون قم اشاره کرد و گشایش مرکز فرهنگی هنری را نشان از آن دانست که قرار است از ظرفیت‌های فرهنگی ادبی قم از این پس در جهت تعالی ادبیات بهره برده شود: «تا پیش از این به ظرفیت‌های ادبی حوزه کودک و نوجوان در قم توجه نمی‌شد. فعالان این عرصه می‌دانند که 10 نشریه‌ی سراسری کشور در قم منتشر می‌شود و برخی از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در این استان زندگی می‌کنند با این حال تا پیش از این از توانمندی‌های آنان بهره‌ی کافی برده نشده است. خوشبختانه چندی است شاهد چاپ آثار اعضای کانون قم در نشریات سراسری استان هستیم و می‌توان امیدوار بود با شکل‌گیری این مرکز همکاری‌های بهتری صورت پذیرد.»
پوروهاب با اشاره به این‌که قرار است مجتمع فرهنگی هنری کانون در قم زیر مجموعه‌های آموزشی، فرهنگی زیادی را تعریف کند همچنان نیاز اول کشور را حضور یک متولی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان دانست: «معضلی که در کشور با آن روبرو هستیم این است که ادبیات کودک و نوجوان متولی ندارد. اگر کانون بتواند 50 درصد این هدایت را بر عهده بگیرد و فضایی برای تنفس وجود داشته باشد می‌تواند نقش خوبی را در این امر ایفا کند. ایجاد پاتوق برای نویسندگان استانی بخشی از این حرکت است که مرکز فرهنگی هنری قم نیز می‌تواند چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.»
وی اضافه کرد: «ما در زمینه‌ی ادبیات با مشکلات جدی روبرو هستیم لذا پیشنهاد می‌شود که این مرکز فرهنگی هنری نیز ضمن ارایه‌ی دیگر خدمات آموزشی به اعضای قم ترویج ادبیات و تقویت ادبیات کودک و نوجوان را جزو اهداف خود قرار دهد.»
او خاطرنشان کرد که روزنامه نگاران، نویسندگان، شاعران و تصویرگران استان قم از هم اکنون آمادگی خود برای همکاری با این مرکز را اعلام می‌دارند و امیدوارند تعاملات دوسویه‌ای بین افراد حقیقی و این نهاد شکل بگیرد.