مهارت‌های عمومی مسیر زندگی کودکان را تغییر می‌دهد

افزایش مهارت‌های عمومی علاوه بر پرورش فکر و اندیشه می‌تواند مسیر زندگی کودکان ونوجوانان را تغییر دهد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشن پایان سال کانون استان تهران از تاثیر فعالیت‌های کانون و نقش آن در زمینه افزایش مهارت‌های عمومی در چندین بند سخن گفت.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این برنامه که صبح روز 23 اسفند 95 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد در این باره گفت: نخستین و مهم‌ترین تاثیر حضور بچه‌ها در مراکز فرهنگی‌هنری کانون و مشارکت در فعالیت‌ها، بالا رفتن اعتماد به نفس آن‌هاست چرا که بارها شاهد بودیم بچه‌های عضو کانون در زمینه نوآوری و خلق آثار هنری و ادبی با جسارت و جرات بالایی فعالیت می‌کنند و یا در بیان خود، بسیار مسلط‌ و با قدرت صحبت می‌‌کنند و عمق واژگان را می شناسند که همه این‌ها نشات گرفته از اعتماد به نفس بالای‌ آنها ست.
وی قدرت برنامه‌ریزی و مدیریت را از دیگر ویژگی‌های اعضای کانون دانست و افزود: این افراد همواره در کارها و فعالیت‌ها با برنامه و هدف‌مند، مراحل و اجزای کار را مدیریت می‌کنند و در آینده نیز افراد موفقی در جامعه خواهند بود چنان‌چه بارها در شهرهای مختلف وقتی با مسوولان صحبت می‌کنیم اظهار می‌کنند در کودکی عضو کانون بوده‌اند.
مدیرعامل کانون هم‌چنین تقویت حس زیبایی‌شناختی را از دیگر تاثیر‌های حضور بچه‌ها در مراکز کانون عنوان کرد و یادآور شد: بچه‌ها چون دوست دارند آثارشان مورد پسند واقع شود تلاش می‌کنند اثری زیبا خلق کنند و این مهم موجب تقویت حس زیبایی‌شناختی آن‌ها می‌شود.
مهارت برقراری ارتباط ویژگی دیگری بود که حاجیان‌زاده به آن اشاره کرد و اظهار داشت: از آن‌جایی که بچه‌ها در مراکز کانون به صورت گروهی و با همسالان خود فعالیت می‌کنند این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت برقراری ارتباط در این بچه‌ها تقویت شود و یاد می‌گیرند فهم مشترک داشته و افرادی قانون‌مند باشند.
وی مراقبت از ارزش‌ها را از دیگر موضوع‌های با اهمیتی دانست که اعضای کانون می‌آموزند تا آثارشان بی‌هدف نباشد و به ارزش‌ها توجه داشته و این مهارت را در زندگی‌شان همواره مد نظر داشته باشند.
مدیرعامل کانون یادگیری مستمر را از دیگر مهارت‌هایی عنوان کرد که بچه‌ها در کانون فرا می‌گیرند و این حس خوب و بسیار ارزشمندی است که همواره تلاش کنند بیاموزند و هرگز خود را بی‌نیاز از یادگیری ندانند.
قدرت انتخاب نیز مهارت دیگری است که به اعتقاد حاجیان‌زاده کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون آن را در کنار دیگر مهارت‌ها فرا می گیرند و این قدرت انتخاب به خاطر این است که بچه‌ها از ابتدا به اختیار خود وارد کانون می‌شوند و در ادامه نیز خودشان انتخاب می‌کنند که چه فعالیتی را انجام دهند.
مدیرعامل در پایان با بیان این که درکانون فعالیت‌های مربیان بر اساس علاقه‌مندی‌های درونی آن‌ها است به مربیان توصیه کرد بیاید ما هم به عنوان مربیان این مهارت‌ها را در خود تقویت کنیم چرا که الگوی بچه‌ها هستیم. 
مدیرکل کانون استان تهران نیز در بخش دیگری از این جشن با تاکید بر اهمیت نظام خانواده در کشور، اجرای برنامه‌های آموزش مهارت‌های دهگانه زندگی را به عنوان محور اصلی فعالیت‌های مراکز کانون این استان در سال 96 عنوان کرد.
محمود سلیمانی با بیان این‌که یکی از عوامل سست شدن بنیان خانواده‌ها نبود گفت‌وگو میان اعضای خانواده است خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد در سال آینده دست کم هر دوماه یک‌بار نشست‌های خانوادگی با موضوع مهارت‌های زندگی  را در یکی از مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان برگزار کنیم تا بتوانیم به سهم خود در کاهش معضلات اجتماعی و رشد خانواده نقش داشته باشیم.
پخش نماهنگی از فعالیت‌های یک ساله کانون استان تهران، اجرای موسیقی از سوی گروه پردیس مولانا، تجلیل از بازنشستگان کانون در سال 95 ، نمایش، فیلم و برنامه‌های شاد و متنوع دیگر از برنامه‌های جشن پایان سال کارکنان و مربیان کانون استان تهران بود که صبح روز 23 اسفند 95 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار شد.