کتاب‌خوانی موجب تقویت تخیل می‌شود

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان میهمان نشست ادبی «خانم شاعر سلام»، کتاب خواندن را یکی از مهم‌ترین عوامل برای نوشتن داستان و سرودن شعر عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که با حضور بیش از صد عضو کودک و نوجوان در مرکز تخصصی ادبی کانون تهران برگزار شد طیبه شامانی با تاکید بر این موضوع گفت: از کودکی مطالعه و نوشتن را بسیار دوست داشتم و علاقه‌مندی‌ام به مطالعه کتاب‌های رمان و شعر بیشتر از دیگر قالب‌های ادبی بود.
وی با اشاره به این که اولین شعرم را در 13 سالگی سرودم افزود: برای نویسنده شدن لازم است بسیار کتاب خواند و مشاهده کرد تا تخیل تقویت شود و به پرواز درآید.
شامانی با بیان این که بسیاری از اشعارش از موضوع‌های واقعی بهره‌گرفته‌ است، یادآور شد: شعرهایی که با موضوع روز و تخیل ظریف سروده شود با مخاطب ارتباط بهتری برقرار می‌کند و تاثیرگذاری بیشتری دارد.
او هم‌چنین درباره سروده‌ای با عنوان «آلزایمر» اظهار داشت: این شعر بر اساس یک اتفاق واقعی و  در پاسخ به پرسش‌های دخترم در مورد بیماری پدربزرگش سرودم تا استفاده از زبان شعر به ذهن کنجکاو تمامی کودکانی که با چنین بیمارانی مواجه‌اند پاسخ دهم.
شامانی در زمینه‌ی انتخاب واژه‌های مناسب در شعر کودک و نوجوان نیز خاطرنشان کرد؛ همواره تلاش می‌کنم در سروده‌هایم از واژه‌ها و کلماتی استفاده کنم که در حد قدرت درک و فهم کودکان باشد و بتوانند با استفاده از این ساختار با شعر ارتباط برقرار و معنی اشعار را به‌راحتی درک کنند.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از اعضا درباره انتخاب سوژه گفت؛ برای نوشتن شعر ممکن است یک کلمه، یک تصویر و یا یک اتفاق خیلی ساده الهام‌بخش شاعر و باعث سرودن شعری زیبا شود.
شاعر کتاب خدای مهربان من در ادامه ضمن تشکر از اعضای کانون به خاطر نامه‌های محبت‌آمیزشان از آن‌ها خواست تا می‌توانند اوقات‌شان را با کتاب سپری کنند.
فلوت نوازی کودکان خردسال، مشاعره با اشعار طنز، رادیو کانون، نمایش طنز معضل، نمایش‌های کوتاه کمدی و... بخش دیگری از این ویژه‌برنامه بود.