شناسایی نقش‌ها در یک سازمان ضروری است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر ضرورت شناسایی نقش‌ها از سوی عناصر سازمان تأکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون در نشست شورای فرهنگی استان اردبیل که در حاشیه‌ی مراسم گشایش پنجمین کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی این استان برگزار شد، گفت: رفتار سازمانی به بررسی و تأثیر نقش منابع انسانی و گروه‌ها بر رفتار در داخل سازمان‎ها می‎پردازد و هدف آن، به کار بردن این دانش برای بهبود و اثربخشی نقش‌ها در سازمان است.
وی اهمیت رفتار کارکنان در ارتقاء سازمان‌ها را مورد تأکید قرار داد و ضرورت پویایی، تغییر و بهینه‌سازی رفتار در اداره‌ها به‌خصوص در سازمان‌های فرهنگی را با ارایه‌ی مثال‌هایی توضیح داد.
قمرزاده در ادامه سخنان خود یکی از اشکال‌ها در رفتار سازمانی را تقابل هم قرار گرفتن عناصر سازمان دانست و تصریح کرد: عناصر سازمان باید مکمل هم‌دیگر باشند، زیرا در سازمانی که عناصر سازمان در جای خود نیستند، کارکرد آن‌ها در درازمدت آفت‌زدگی را به دنبال خواهد داشت.
وی برخورد با علت به‌جای برخورد با معلول در رفتار سازمانی را باعث ایجاد هرج‌ومرج دانست و تأکید کرد: باید نگاه مدیریتی در شناسایی علل رفتار و چگونگی به‌کارگیری رفتارها در مسیر اهداف سازمانی اصلاح شود.
هم‌چنین معاون فرهنگی کانون در نشست صمیمی که با حضور مربیان فرهنگی استان برگزار شد، اظهار داشت: مربیان موفق باید دنبال خلاقیت و نوآوری باشند و همواره بچه‌ها را تشویق به نوآوری کنند؛ زیرا موفقیت نصیب سازمان‌‏هایی می‏‌شود که انعطاف‎پذیری بالایی داشته باشند و تغییرها در آن‌ها به وجود آید.
معاون فرهنگی کانون توجه ویژه به مربیان پاره‌وقت و نیروهای قراردادی را از دغدغه‌های اصلی مدیرعامل کانون دانست و ادامه داد: باید در کانون پرورش فکری در بحث عناصر سازمان به فکر مربیان پاره‌وقت باشیم و نباید نگاه فرادست و فرودست به مجموعه آن‌ها داشته باشیم.
در این نشست قمرزاده به سؤال‌های مربیان فرهنگی استان در خصوص مسایل مطرح شده در زمینه‌های مختلف فرهنگی‌هنری، پاسخ داد و یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا بستری مناسب برای انتقال دیدگاه‌ و تجربه‌های مربیان فراهم کنیم تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بهتر و بیشتر فعالیت‌ها و حرکت به سمت چشم‌انداز 1404 کانون باشیم.
وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در خصوص ثبت فعالیت‌ها در نرم‌افزار کتاب‌داری کانون گفت: به‌زودی شاهد تغییرهایی با شیوه جدید و اصلاح‌شده در نرم‌افزار کتابداری کانون در ثبت فعالیت‌ها خواهیم بود.
میرعلی رحیمی‌زاده، فرماندار مشگین‌شهر نیز در آیین گشایش پنجمین کتاب‌‌خانه‌ی سیار روستایی به اهمیت کار کانون اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به جمعیت جوان کشور به‌خصوص کودکان و نوجوانان، باید تمامی امکانات ادارات و منابع انسانی برای خدمت‌رسانی به این گروه باشد.
وی برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان در کشور را بسیار با اهمیت دانست و گفت: رشد و بالندگی فکری کودکان باید در چهارچوب فرهنگ اسلامی انجام پذیرد و کانون در این خصوص وظیفه بسیار مهمی در کشور دارد.
او در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت‌های کانون را در کشور بسیار مقدس و برنامه‌ریزی ‌شده دانست و تأکید کرد: مراکز فرهنگی‌هنری کانون باید در مناطق کمتر توسعه‌یافته و نیازمند شهری گسترش یابد و فرمانداری مشگین‌شهر در این خصوص حمایت‌های مالی خود را از کانون اعلام کرد.
در ابتدای این نشست، هاجر جمادیه مدیرکل استان اردبیل نیز با اشاره به موفقیت‌های مربیان و اعضای کانون در جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون در این استان ارایه کرد و گفت: از نظر کمی و کیفی در زمینه‌ی مراکز ثابت و سیار توسعه داشته‌ایم که توسعه مرکز فراگیر و راه‌اندازی کتاب‌خانه روستایی از آن جمله است.
گفتنی است، در حاشیه‌ی مراسم گشایش پنجمین کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی استان اردبیل، دومین اتاق ویژه مطالعه و بازی کودکان بعد از زندان مرکزی اردبیل در زندان مشگین‌شهر گشایش و مهمان‌سرای کانون این شهرستان نیز به بهره‌برداری رسید.