خلاقیت کودکان، میراث ماندگار مربیان کانون است

فعالیت‌های خلاقانه کودکان، میراث ماندگار مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهرام شفیعی نویسنده و طنزپرداز در سومین جلسه کارگروه تخصصی کتاب‌خوانی کانون گیلان با بیان این مطلب، افزود: تمامی کودکان و نوجوانان از استعداد‌های بالقوه‌ای بهره‌مندند که در گذر زمان و با توجه به شرایط مورد نظر ظهور و بروز می‌یابد.
شفیعی فعالیت‌های کانون را به عنوان نهاد موثر در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی مهم و دارای اهمیت خواند و با بیان این‌که لازم نیست تمامی کودکان به عنوان شاعر و نویسنده به جامعه معرفی شوند، گفت: رسالت اصلی کانون فعالیت فرهنگی است و در این مسیر مخاطبان با توجه به توان‌مندی‌های خود به سمتی هدایت خواهند ‌شد که با علاقه و عشق، به برطرف ساختن نیاز‌های جامعه بپردازند.
این نویسنده به جایگاه مربیان کانون که با بهره‌گیری از شناخت و آگاهی خود نقش ارزش‌مندی در ایجاد علاقه‌مندی مخاطبان نسبت به کتاب و اندیشه‌ورزی ایفا می‌کنند، اشاره کرد و گفت: مربیان این مجموعه فرهنگی برای تقویت حس پرسش‌گری و حرکت کودکان و نوجوانان به سوی رستگاری تلاش می‌کنند.
عضو هیات موسسان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه با بیان این‌که مهم‌ترین ثروت انسان، پرسش‌گری است، تصریح ‌کرد: کودکی و نوجوانی دوره‌ی ثروت و بی‌نیازی است و چنانچه ‌امکانی برای دیدن زیبایی‌های عینی، انتزاعی و هم‌چنین فرصتی برای علاقه‌مندی نسل آینده به زیبایی‌های حکمی و هنری، به ویژه قرآن کریم را فراهم‌ کنیم، به نتیجه مورد نظر رسیده‌ایم.
او در همین زمینه به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام اشاره و افزایش حیرت نسبت به آفریده‌های پروردگار را زمینه‌ساز پرسش‌گری مخاطب خواند.
تشریح چگونگی ورود به عرصه ادبیات دیگر بخش سخنان این نویسنده و طنزپرداز کشور بود و وی در این ارتباط گفت: کلاس‌های انشا را می‌توان نقطه آغاز فعالیت‌هایم در این زمینه دانست که با ارایه‌ی قطعه‌های ادبی از رویداد‌های انقلاب اسلامی و هم‌چنین آماده‌سازی نشریه‌ها در دوره دبیرستان ادامه یافت.
نویسنده مجموعه «جزیره بی‌تربیت‌ها» در عین حال، نیازهای جامعه به طنز را زمینه‌ساز قلم زدن خود در این حوزه عنوان ‌کرد و با تبیین این موضوع که طنز سالم می‌تواند افراد جامعه، به ویژه کودکان و نوجوانان را با کتاب مانوس کند خاطرنشان ‌کرد: آن‌چه در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد، تفاوت میان آثاری است که به خنداندن مخاطب می‌انجامد.
وی اضافه‌ کرد: طنز، ابزار و لحن است، بنابراین می‌بایست در پس زمینه‌ خود، اندوخته‌ای از فهم موضوع قابل ارایه را به همراه داشته باشد.
طنزپرداز و منتقد ادبی کشور در ادامه سخنان خود مرز میان طنز کودک و بزرگ‌سال را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که مفهوم کودکی در حال تکامل است، اظهار کرد: هم‌گامی طنز با دنیای امروز و ارایه مصداق‌های تازه برای جداسازی طنز کودک و بزرگ‌سال تعیین کننده است و از این رو هر اندازه افزایش خلق آثار در این حوزه را شاهد باشیم، به یقین معیاری مناسب‌تر خواهیم یافت.
تاکید بر ضرورت علاقه‌مند‌سازی کودکان و نوجوانان به مطالعه، تشویق ایده‌های خلاق و هم‌چنین فراهم‌ کردن زمینه‌های فعالیت‌ هدف‌مند برای آنان، از دیگر محور‌های سخنان شهرام شفیعی در این نشست بود که با پرسش‌های حاضران و خوانش آثار از سوی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان همراه ‌شد.