کد خبر: 224144
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴
پرداخت حق و حقوق مسلم افراد اولویت اول ماست

سوال در حوزه های اداری و مالی هرگز تمامی ندارد. این پرسش که به جواب رسید، سوال دیگری جانشین آن می‌شود. شاید خاصیت این پست در هر اداره و سازمانی چنین باشد که هرگاه کسی در این جایگاه قرار گرفت، با انبوهی از سوال روبرو شود. برخی سوالات فراگیر است. یعنی تمامی کارکنان یک سازمان را در بر می‌گیرد، اما تعدادی هم به مشاغل خاص ربط پیدا می‌کند. پاداش، اضافه کار، بیمه تکمیلی، افزایش حقوق، تبدیل وضعیت پرسنل، بازنشستگی پیش از موعد و ده‌ها پرسش دیگر، شاید اینک ذهن شما را به خود مشغول ساخته باشد.

هفته اول آبان ماه امسال، در قالب انتشار یک خبر از شما همکاران کانونی خواستیم تا پرسش‌های خود را در حوزه‌های اداری و مالی و کانون زبان ایران با این نشریه درمیان بگذارند و ما نیز بر محور سوالات شما، باب گفت‌وگویی را با علیرضا جلالی، سرپرست حوزه معاونت اداری و مالی کانون و رییس کانون زبان ایران بگشاییم. سوالات متعدد ومتنوعی به دستمان رسید. بیشتر پرسش‌ها از سوی همکاران کانون زبان ایران مطرح شده بود. علیرضا جلالی در فاصله میان دو جلسه اداری خود، این فرصت را به همکارانش داد تا شنونده پرسش‌های آنان از طریق نشریه الکترونیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد. او به تعدادی از سوالات در آن زمان محدود پاسخ داد و اظهار امیدواری کرد در اولین فرصت پیش رو به دیگر سوالات همکارانش را جواب بدهد. آنچه پیش روی شماست، ماحصل گفت‌وگوی نشریه الکترونیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اوست.
گفت‌وگو از : محمدحسین دیزجی
باهمکاری: سمیه آفانی
عکس از : امیر جهان پور
•    امروز که این گفت‌وگو را با شما داریم، بحث پرداخت یکصد هزار تومان پاداش به حساب کارکنان کانون در این مجموعه مطرح است. عیدی، پاداش و حقوق و دستمزد از جمله محورهایی است که سوالات بسیاری حول آن‌ها در ذهن همکارانمان وجود دارد. گفت‌وگو را با این محور آغاز می‌کنیم.
کدام حوزه اداری مالی ، یا کانون زبان؟
•    اول حوزه اداری مالی
بودجه‌بندی موجود قبل از آمدن من به حوزه مالی انجام شده بود. الان  این بودجه‌بندی و سرفصل‌ها را با یک نظام معین که همه پرداخت‌ها از مدیر کل برنامه بودجه رد بشود انجام می دهیم و رعایت می‌کنیم که کارها حساب شده پیش برود. حتی بعضی از پرداخت ها با تاخیر انجام می‌شد مثل اجاره ساختمان‌های کانون زبان.
در بحث ادغام، این توافق انجام شد که اگر قرار شد پاداشی را پرداخت کنیم به همه نیروهای تمام وقت کانون یعنی کانون پرورش و کانون زبان پرداخت شود. اگر چیزی را به نیروهای پاره وقت می‌دهیم، به همه نیروها پرداخت کنیم.  ما یک خانواده هستیم. قبلا این اتفاق می‌افتاد اگر پاداشی را به کانون پرورش پرداخت می‌کردیم از محل درآمدهای خودمان پرداخت می‌کردیم که یکی از محل‌های اصلی درآمد ما کانون زبان ‌است. در عمل این که ما بگوییم پاداش می‌دهیم، از درآمد کانون زبان هم پرداخت می‌کنیم ولی به مدرس‌های کانون زبان که نقش اصلی در کسب این درآمد دارند ما پاداشی پرداخت نمی‌کنیم، اصلا” قابل قبول نیست.  تا حالا اگر بن دادیم یا پاداش 100 تومانی مصوب عید بوده برای همه نیروهای تمام وقت‌مان بوده است. پرداخت‌ بعضی از پاداش‌ها که قبلا انجام می‌شد الان  اعتبار کلان‌تر و بیشتری را می‌خواهد. البته الان دولت تمام سهم خودش را به کانون به طور کامل پرداخت نکرده و ما نزدیک 10 تا 15 میلیارد تومان طلب داریم. اگر این سهم دولت پرداخت شود ما می‌توانیم پاداش‌های مصوبی را که سال‌های قبل  پرداخت می‌کردیم را پرداخت کنیم. این پاداش های مصوب شامل کلیه نیروهای پاره وقت و تمام وقت می‌شود.
•    چیزی که شما به آن اشاره کردید بحث کانون زبان بود. منظور من کل کانون پرورش فکری بود.
اگر فکر کنیم کانون زبان با کانون پرورش فکری جداست اشتباه کرده‌ایم. کانون یعنی کانون زبان و کانون پرورش فکری . چون کانون پرورش فکری 50 میلیارد تومان بودجه مصوب دارد به اضافه کل درآمد  کانون زبان که با هم تمام مسایل را تصمیم‌گیری می‌کنند. نمی‌توان این طور گفت که ما از کانون زبان درآمد داشته باشیم اما اینجا فقط برای کانون پرورش فکری تصمیم بگیریم. الآن تصمیم برای یک خانواده مشترک است و این در قالب انصاف بیشتر می‌گنجد.  مسایل مالی ما به هم گره خورده و جدا از هم نیست.  اگر درآمدهای خودمان در کانون زبان را افزایش بدهیم قطعا فعالیت‌ها را بهتر می‌توان سر و سامان بدهیم.
•    بحث 100 هزار تومانی که قرار بود به مناسبت عید غدیر پرداخت شود کمی با تاخیر انجام شد. چرا بین زمان اعلام این خبر تا پرداخت مدتی فاصله افتاد؟ چرا این موارد را زمانی اعلام می‌کنند که هنوز عملیات اجرایی آن انجام نشده است؟
معمولا خیلی از موارد را که زودتر اعلام می‌کنند یک تعهد ایجاد می‌شود که با هر سختی باید آن را انجام داد. واقعیت این است که اگر زودتر اعلام نکنیم تعهد ایجاد نمی‌شود.
•    هنگام ماه مبارک رمضان هر سال، یا حداقل سال های قبل یک سبد کالا اعلام می‌شد و به همکاران مواد غذایی داده می شد. امسال چیزی با این عنوان و حتی به صورت پاداش پرداخت نشد. دلیل خاصی داشت؟
آن بسته‌ها، بسته‌هایی بود که دولت پرداخت می‌کرد و ویژه کارمندان بود. همه مربیان و مدرسان هم شامل این بسته ها نمی‌شدند. امسال هم دولت اعلام کرد باید برایش پولی پرداخت می‌شد. یعنی اشخاص باید خودشان پرداخت می‌کردند. معادل همان بسته هم که در بازار بود. بنابراین از آن صرف نظر شد.
•    یعنی ما باید پول می‌دادیم تا آن بسته را به ما می‌دادند؟
بله سال قبل دولت یک بسته‌هایی را رایگان داد که فقط به حوزه ستادی پرداخت شد و باعث اعتراض پایین دستی‌ها شد، چون دولت این‌جوری پرداخت کرده بود .
•    دولت وقتی چنین چیزی اعلام می‌کند مگر فقط کانون هست که پرسنل رسمی و ستادی دارد. سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها چکار می‌کنند؟ آن‌ها هم کارمند قراردادی دارند…
اگر ما پاداشی را به صورت پول پرداخت بکنیم، این پاداش برای همه باید در نظر گرفته شود. مدرس، کارمند تمام وقت ما نیز شامل می شود. زمانی که پاداشی را مصوب می کنیم، باید همه را در نظر بگیریم. یعنی همین پاداش 100 هزار تومانی نزدیک یک میلیارد اعتبار می‌خواهد و اگر این پاداش را چند برابر کنیم، اعتبار بیشتری می‌خواهد . زمانی که دو تا مجموعه را با هم ببینیم تصمیمات منطقی تر و درست تری می توانیم بگیریم.
•    برخی از همکاران کانون زبان بحث تعطیلی روز پنجشنبه ها را مطرح کرده‌اند. آیا کانون زبان قرار بوده تعطیل باشد؟ آیا چنین موضوعی مطرح است؟
روال، روال قبلی می باشد و چیزی تغییر نکرده است.  در کانون زبان پنجشنبه ها کلاس دایر می شود و تعطیل نمی باشد. در بعضی جاها روزهای جمعه کلاس تشکیل داده بودند که ما توصیه کردیم کلاس های روز جمعه حذف شود. چون کارمند از همراه بودن با خانواده محروم شده و با هر قیمتی که ما بگوییم برای کارمند این حضور ارزش نخواهد داشت. بنابراین اگر ما از روز جمعه ها بخواهیم کسب درآمد بکنیم کار درستی نیست.
•    تعدادی از همکارانمان به خصوص کانون زبانی ها معتقد هستند بین حقوق آن ها و کانون پرورش فکری ها تفاوت هایی وجود دارد نظر شما در این ارتباط چیست؟ اگر هم چنین باشد چاره کار از نظر شما ؟
به دلیل این که در کانون زبان پست سازمانی وجود ندارد اغلب نیروها قراردادی هستند و با یک حقوق مشخص کار می کنند. اضافه کار هم در کانون زبان این طور هست که باید واقعا حضور داشته باشند. اضافه کار در کانون زبان ظاهری و سوری نیست. یعنی ما وقتی به نیروی کار 30 یا 120 ساعت اضافه کار می دادیم در واقع این اضافه کار بدان معناست که فرد در مجموعه بوده و کار کرده است.
ولی با بررسی هایی که انجام شد دیدیم نیرویی با 15 یا 16 سال سابقه کار و مدرک لیسانس و مدیر یک مجموعه با 7 و 8 هزار نفر زبان آموز، حقوقی معادل 650 تا 700 هزار تومان دریافت می کند. در واقع این همان تفاوتی هست که وجود دارد. ضمن این که مراکز شلوغ و خلوت کانون زبان هم با هم تفاوت دارد.  یک مرکز با 500 زبان آموز و یک مرکز مانند مرکز وصال با 9 هزار زبان آموز باید تفاوت داشته باشد. در حالی که مدیریت این مراکز هیچ تفاوت حقوقی نداشتند، حتی کارمندان هم تفاوت حقوقی ندارند. در یکی از استان ها که مدرسان نسبت به حقوق اعتراض داشتند من برایشان توضیح دادم که معاون کانون زبان استان هم با معادل چند کلاس درس حقوق 650 تا 700 تومان دریافت می کند و همین امر باعث شگفتی آنان شد!
بررسی های زیادی در باره نظام های خصوصی که تولید انجام می‌دهند انجام شد.  ما هم یک تولید انجام می دهیم که این تولید به دریافتی افراد آن شرکت ارتباط پیدا می‌کند تا کار بهتر انجام شود. ما موضوع تفاوت تطبیق را بررسی کردیم که جدیدا در حکم مدیران مراکز کانون زبان هم اعمال شده است و شامل حوزه ی ستادی نمی باشد و این هم فقط مربوط به نیروهای قراردادی است. زیرا در حکم نیروهای رسمی ما نمی توانیم  پرداخت اضافه داشته باشیم. یک تفاوت تطبیق را در این رابطه دیدیم که به تعداد زبان‌آموزان مرکز ربط دارد. در واقع مدیری که برای مراکز 8 هزار نفری باشد تفاوت تطبیق آن دو برابر مدیری هست که در یک مراکز 4 هزار نفری کار می کند. در حقیقت این تفاوت تطبیق یک مکمل حقوق است که به تازگی 50 درصد این تفاوت تطبیق را در حقوق کارمند های مراکز هم دیده شد و احکام صادر شده و  به زودی به دست آن ها خواهد رسید.  این باعث خواهد شد که کارمند 10 هزار نفری حقوقش بیشتر از کارمند مراکز هزار نفری باشد.
•    این موضوعی که شما به آن اشاره کردید چه زمانی قرار است اتفاق بیافتد؟
اتفاق افتاده، احکام صادر شده است و فقط به دست آن ها نرسیده است. این تفاوت تطبیق برای سال 93 معادل میانگین تعداد زبان‌آموزان هر مرکز در سال قبل است. یک ترم دوستان فرصت دارند که تفاوت تطبیق خودشان را ارتقا دهند. به مدیر کل‌ها توصیه شده است که ما مجاز نیستیم سقف کلاس‌ها را از سقفی که تعیین شده بالاتر ببریم این ترم هم کسانی که بالاتر از سقف کلاس داشتند نامه زدیم و اخطار دادیم و توضیح دادیم که بحث کیفیت از همه چیز مهم تر می‌باشد. با توجه به این که فضای خالی داریم مدرس‌ها می‌توانند کلاس بیشتری بگیرند. این‌ها راهکارهایی است که دوستان می‌توانند پیگیری کنند تا این اتفاق خوب در حقوق آن‌ها تاثیر داشته باشد و رضایت شغلی خوبی را در کارمندان کانون زبان ایجاد بکند.
اسم آن را گذاشتیم تفاوت تطبیق، چون براساس همان سوالی که شما پرسیدید که تفاوت حقوقی بین کانون زبان و کانون پرورش فکری وجود دارد، با این موضوع فاصله کم می‌شود. یعنی نیروهایی که رسمی بودند یک دریافت‌هایی داشتند که حقوقشان کاملا تفاوت داشت. مثلا دو نفر که همزمان به کانون آمدند، یکی به عنوان معاون کانون زبان و دیگری به عنوان معاون کانون پرورش فکری هست ،بیش از 200  هزار تومان تفاوت حقوقی دارند. یعنی نیروی رسمی که در کانون پرورش فکری بود حقوقش بیشتر است چون یک سری مزایا مثل ایاب و ذهاب و… دریافت می‌کند اما آن فرد در کانون زبان نمی‌توانست دریافت بکند. الان این تفاوت‌ها تقریبا از بین برده می‌شود. حتی خیلی جاها هم بهتر می‌شود، در حالی که سخت‌ترین شرایط کار را کارمندان مراکز کانون زبان دارند. اینان پرمخاطب هستند و تعداد ارباب رجوع زیادی دارند به خصوص در ایام ثبت نام. شما در نظر بگیرید 8 هزار نفر امتحان دادند، دو سه هزار نفر اعتراض دارند، تعدادی هم انتقالی دارند، و چند هزار نفر هم کارها و مراجعات دیگر دارند. چون خیلی وقت‌ها از 8 صبح تا 8 شب دو شیفت کار می‌کنند. حتی به غیر از ایام ثبت نام اگر نخواهند شیفت صبح هم کار کنند و از بعد از ظهر شروع کنند تا 10 شب طول خواهد کشید . به همین دلیل کسی از حوزه‌ی ستادی حاضر نیست در مراکز کانون زبان کار بکند چون زندگی آن‌ها را دردسر ساز می کند.
•    این باعث می‌شود حقوق آن ها به سطح همکارانشان در کانون پرورش فکری نزدیک‌تر شود؟
خیلی جاها نزدیک می‌شود. در مراکز شلوغ می‌تواند بیشتر هم بشود، حتی شاید دیگر از ما درخواست رسمی شدن هم نداشته باشد.
•    یعنی مزایای یک قراردادی در آن شغل ممکن است بیشتر از مزایای شخص رسمی باشد؟ البته این بستگی به تعداد زبان‌آموزان هم دارد؟
البته رسمی شدن یک امنیت شغلی دارد و خیلی‌ها دوست دارند رسمی بشوند و از یک امنیت شغلی بالاتری برخوردار شوند.
•    یعنی حقوق پایین داشته باشند اما رسمی شوند و لازم نباشد سال به سال تمدید کنند؟
برای یک کارمند رسمی می‌تواند شرایطی ایجاد شود که به راحتی به دستگاه‌ها یا استان های دیگر انتقالی بگیرد که این یکی از دغدغه‌های شغلی افراد است.
 برخی معتقدند قبلا یک سری مزایا دریافت می‌کردند که حالا حذف شده یعنی 30 ساعت اضافه کار بوده که در اختیار مدیران مراکز بوده که الان عادلانه یا ناعادلانه حذف شده است.
حذف نشده است. اضافه کار واقعی است  ما اضافه کار ثابت در کانون زبان نداریم این 30 ساعت در اختیار مدیرکل است. یعنی با توجه به کارکرد پرداخت می‌شود.
•    یعنی مدیر به صورت عادی به کسی 30 ساعت اضافه کار می‌دهد که در محل کار حضور داشته باشد؟
می‌توانند بدهند ولی معمولا این کار رو نمی‌کنند.
•    پاداش 100 هزار تومان شامل مدرسین هم می‌شود؟
بله مدرسان تمام وقت یعنی بالای 6 کلاس ، مدرسان زبان‌های غیر انگلیسی بالای 5 کلاس تمام وقت و برای  پاره وقت‌ها  حساب و معادل آن پرداخت می‌شود.
•    آیا تفاوت زیادی بین مدرسان قدیمی و جدید وجود دارد در واقع برای یکسان سازی مدرسان قدیمی و جدید تدبیری اندیشه شده است؟
مبنای پرداخت مربوط به قبل از آمدن بنده بوده است. در واقع حق‌التدریس همان سالی بوده که آن‌ها یک اصلاح را انجام داده‌اند ومبنا همان سال شده است. اگر کسی بگوید الان طبق فرمول، ما دو نفر هم سابقه و هم مدرک و هم سطح هستیم حقوق یکسان نمی گیریم. باید گفت بله درست است و چنین چیزی وجود دارد چون در آن سال که حقوق را پایه قرار دادند، یکی ضمن خدمت و پژوهش‌های بیشتری داشته و ضریب‌هایی به حقوقش خورده که باعث شده حقوقش برای یک سال اضافه باشد .
•    یعنی راه جبران ندارد؟
راه جبران این نیست که  حقوق‌های پایین را بالا ببریم و حقوق‌های بالا را پایین بیاوریم. مطالعه‌ای که برای سال آینده انجام می‌شود در مورد بحث حق رتبه دوستان هست که بیشترین مانور را در این قسمت باید داد. به دلیل اینکه حق رتبه یک قسمت ثابت دریافتی حقوق مدرسین حساب می‌شود تا اگر مدرس بعد از این به دلیل بالاتر رفتن سن نتوانست کلاس‌های اضافه10 – 12 تا بگیرد، بتواند با گرفتن 6 کلاس یک حقوق قابل قبول و معقولی با توجه به حق رتبه دریافت بکند.
در رابطه با فاصله حقوق مدرسان قدیم و جدید یک فرمول جدید را مطالعه می کنیم که سقف حقوق می‌باشد. مثلا( این فرض است قطعی نیست پرداختی ما به هیچ مدرسی بیشتر از 50 درصد درآمد کلاس نخواهد بود یعنی حالا حق‌التدریس با هر فرمولی می‌خواهد بیاید جلو به این جا که رسید متوقف خواهد شد چون واقعا برای ما زیان خواهد شد) این جمله مهم است همان‌طور که توانمندی‌های مدرسین ما منحصر به فرد است. به همان نسبت آن‌ها زحمت می‌کشند و توانمندی دارند حقوقشان از همه‌ی موسسات بالاتر پرداخت می‌شود و جالب این جاست که دریافتی ما بابت شهریه نیز هنوز هم جزو پایین‌ترین شهریه‌ها است.الان 87 هزار تومانی که بابت شهریه سه ماه دریافت می‌کنیم از بقیه پایین تر است. بعضی از موسسات برای یک و نیم ماه 120 هزار تومان دریافت می‌کنند و این قابل مقایسه با کار ما نیست.در واقع کمترین شهریه‌ها را دریافت می‌کنیم . ما بالاترین حق التدریس را پرداخت می کنیم و بالاترین کیفیت را هم داریم.
البته این دریافت پایین شهریه‌ها به معنای این نیست که ما حتما این روال را ادامه بدهیم. قطعا برای ارایه خدمات بهتر به مدرسان و کارمندان و همه‌ی اعضای این خانواده باید شهریه‌های منطقی و معقول داشته باشیم. در واقع فاصله‌ی زیادی با شهریه‌های بقیه‌ی دستگاه‌های آموزشی زبان نداشته باشیم. به همین دلیل ما سالانه از هیئت مدیره مجوز دریافت می کنیم و 20 تا 25 درصد افزایش شهریه خواهیم داشت این افزایش شهریه از ابتدای سال 93 مصوب می‌شود.
•    آیا در مورد تقسیم کلاس بین مدرسان دستورالعمل و اساس‌نامه‌ای وجود دارد؟
حتما وجود دارد.با توجه به تعدد مراکزی که در کشور وجود دارد اگر بخواهد به صورت متمرکز برنامه‌ریزی بشود امکان‌پذیر نیست. ما به صورت مرکز به مرکز در اختیار مدیر مرکز و با نظارت معاون آموزشی کانون زبان و مدیر کل کانون پرورش فکری این کار را انجام می دهیم. به هر حال هر کسی می‌خواهد کلاس را متناسب با وضعیت زندگی شخصی خودش بگیرد. قطعا محال است که ما بتوانیم همه‌ی نیازهای افراد را پوشش بدهیم اما توصیه من به دوستان این است که سلایق و مشکلات خاص افراد را در نظر بگیرند و در بعضی از رشته‌ها که شاید زبان انگلیسی نباشد مدرس بیشتری داریم و درخواست کلاس‌های بیشتر دارند که شاید کلاس‌های کمتری بتوانیم در اختیارشان بگذاریم. با کارهایی که در حوزه‌ی زبان غیر انگلیسی در حال انجام داریم، انشااله پوشش داده می‌شود. ولی در زبان غیر انگلیسی هم به هر حال اختیار با مدیر مرکز هست و نظارت می‌شود که تخلف صورت نگیرد.  اگر هم شکایتی وجود داشته باشد رسیدگی می‌شود.
•    بعضی‌ها معتقد هستند که مدرسان جدید برای گرفتن کلاس، در واقع شش کلاس بیشتر نسبت به مدرسان قدیمی از شانس کمتری برخوردارند، در واقع مدرسان قدیمی در اولویت قرار می‌گیرند. نظر شما چیست؟
قطعا باید این اتفاق بیافتد. اغلب نه به خاطر این که چون این مدرس قدیمی هست، خیلی وقت‌ها توان مدرسان قدیمی بالاتر است. آنها از چند توانایی برخوردار هستند و کسانی که کلاس را تقسیم می‌کنند، به این مدرسان اعتماد بیشتری دارند و معتقد هستند که مدرس می‌توانند این کار را انجام بدهد. مدرسان جدید هم می‌توانند با اثبات توانمندی‌های خودشان کلاس بیشتری بگیرند.
•    یک مدرس جدید که یکی دو سال سابقه کار داردچه زمانی می‌تواند این احساس را مثل آن مدرس باسابقه داشته باشد؟
مدرس جدید می‌تواند سطح اول را تدریس بکند و بعد از بازدید باید ارتقا بگیرد تا بتواند سطح بعدی را برای تدریس پوشش بدهد. ولی مدرس با سابقه می‌تواند در تمام سطوح تدریس بکند هر جا که خالی شد به او کلاس بدهند.
•    آقای جلالی این مطلب را که فرمودید از این پس هر چیزی که به کارمندان داده می‌شود به مدرسان هم پرداخت خواهد شد با چه پشتوانه‌ای بیان کردید. آیا درست است مدرسی که به صورت حق‌التدریس با حقوق بالاتر از کارمند با کانون زبان همکاری دارد و در پایان ترم دست کم از یک هفته مرخصی برخوردار هست و به ازای یک ساعت و نیم کلاس دو ساعت حق‌التدریس دریافت می کند با کارمندی که همواره که همواره در مرکز حضور دارد یکسان دیده شود؟
اولا فراموش نشود که مدرسان هیچ مرخصی در طول ترم ندارند. حق‌التدریسی که پرداخت می‌شود به ازای ساعاتی که می‌آیند. این فرجه ترم هم تعطیلی است، مرخصی نیست. مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، یکی از اصلی ترین منشا تامین درآمد ما مدرسین هستند و این پاداش باید از این درآمد پرداخت ‌شود. هیچ آدمی نمی‌تواند بگوید کسانی که در کسب این درآمد موثر هستند نباید پاداش بگیرند و به بقیه پرداخت شود.مگر غیر از این است مراکز کانون پرورش فکری اگر درآمد خاص داشته باشند برمی‌گردد به استان، مدیر استان می‌تواند مجوز بگیرد از آن درآمد به کانون پرورشی‌ها پاداش بدهد. آیا حاضر هستند از آن جا به بچه‌های کانون زبان پاداشی داده بشود؟ هرگز چنین کاری را نمی‌کنند و این باعث بالا رفتن انگیزه‌های شغلی بین همکاران می‌شود و باعث جذب زبان‌آموزان ما در آینده و همین الان می‌شود. آمار زبان‌آموزان ما در ترم پاییز 92 نزدیک به 20 هزار افزایش نسبت به ترم پاییز سال قبل دارد. این اتفاق چطوری اتفاق افتاده است؟ ما یک سال آمدیم این جا با همین اتفاقاتی که من دارم توضیح می‌دهم و همین دلگرمی‌هایی که شاید داده شده است و همان نظارت‌هایی که در بحث ادغام توسط مدیر کل‌های استان و حمایت‌هایی که انجام شده بود و همان کیفیت بخشی که به ساختمان‌ها با تعویض بعضی از ساختمان‌ها انجام شده، این اتفاق افتاده است. قطعا ما در سال‌های آینده یک روند رشد منطقی خواهیم داشت. در سال‌های آینده هم این اتفاق خواهد افتاد چون الان جنبه‌های انگیزشی را برای دوستانمان خوب دیدیم.
•    اشاره به جنبه‌های انگیزشی کردید. کانون زبان نسبت به گذشته چه تمهیداتی اندیشیده که بتواند در واقع باعث ایجاد انگیزه بیشتر در پرسنل بشود تا همکاران رغبت داشته باشند که در مجموعه باشند تا این که اگر از جایی به آن‌ها پیشنهاد کار شد باز هم در مجموعه بمانند؟ به خصوص مدرس‌ها ؟
یک بار یک پیرمردی به من گفت نباید انتظار داشته باشید که مردم به خاطر خدا برای تو کار کنند. پس نباید انتظاری از مدرسان داشته باشیم قطعا اگر یک روزی مدرسان ما یک جایی را پیدا کنند که با شرایط فیزیکی و پرداختی بهتری باشد، هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که مدرس این جا بماند. با این حال می دانیم خیلی‌ها برایشان شرایط بهتری اتفاق افتاده ولی به کانون زبان پایبند هستند. ما کاری که انجام دادیم بحث بهبود معیشت کارکنان را دنبال کردیم. الان هم دنبال مطالعه اصلاح ساختار پرداخت حقوق مدرسین هستیم. باید مطالعه بشود هر کاری با دست‌پاچگی انجام بشود تبعات بدتری خواهد داشت. فعلا در مورد حق رتبه مطالعه می‌کنیم که این اتفاق بیافتد. ضمنا یکی از عوامل دیگری که ایجاد انگیزه می‌کند محتوا و شیوه‌هایی است که ما کار می‌کنیم. ما الان در بخش پژوهش در حال تولید محتوای جدید با روش‌های جدید آموزشی هستیم تا بتوانیم تا آخر سال حداقل یکی از کتاب های آن را معرفی و رونمایی بکنیم. ضمن این که ما در حال آماده سازی محتوای الکترونیکی و فلش‌ کارت‌های کتاب‌ها هستیم تا زبان آموزان بتوانند از آنها برای گوشی‌های اندروید استفاده کنند تا به خاطر سپاری لغات برایشان بهتر باشد.  این کار انجام شده و قراردادهای آن بسته شده است. یک از اتفاق هایی که در مراحل نهایی است، مربوط به دانشگاه علمی کاربردی می‌شود. ما مجوز دانشگاه علمی کاربردی برای برگزاری دوره‌های پودمانی در مقطع کارشناسی ارشد را می‌گیریم. این کار را برای تربیت مدرس برای کانون زبان انجام می دهیم. پس از راه اندازی این دانشگاه، داوطلب مدرسی در کانون باید بتواند از این فیلتر بگذرد. در واقع کسانی که می‌خواهند مدرس باشند باید این دوره پودمانی را بگذرانند. یعنی باید کارشناسی داشته تا ورود پیدا بکنند. اگر توانستند خارج شوند مدرس ما هستند و هیچ آزمونی انجام نمی‌شود . این دوره پودمانی ما یک دوره محکمی خواهد بود که خروجی آن واقعا مدرس به ما تحویل خواهد داد. چون ما می‌خواهیم از خروجی‌هایمان استفاده کنیم. ما دوره را تعریف کردیم. محتوا را سرفصل‌بندی کردیم و به دانشگاه علمی کاربردی ارایه دادیم. الآن مراحل نهایی را طی می‌کنیم. انشااله این اتفاق بیافتد. این فضای آموزشی که صبح‌ها خالی هست می‌تواند تبدیل به دانشگاه شود و این اتفاق خیلی خوب برای کانون زبان خواهد بود.
•    این بحثی که آموزش و پرورش مطرح کرده بود برای ارتباط با کانون زبان و آموزش مدرسه‌ها، آیا امکان تحقق آن وجود دارد؟
از همان اول وضعیت مشخص بود. آزمون هم در سطح کشور برگزار شد. اما فقط دو نفر توانستند مجوز مدرس شدن را بگیرند. پس عملا طرح در قسمت اولش موفق نشد و قسمت دوم آن هم این بود که آموزش و پرورش فضاهای خودش را در اختیار ما قراربدهد.
•    یعنی در فضاهای آموزش و پرورش کلاس‌هایمان را برگزار می کنیم؟
ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. طبق موافقت، استان‌ها می‌توانند فضاها را در اختیار ما قرار بدهند که ما اجاره بدهیم و آن جا کارمان را انجام بدهیم.
•    در واقع چنین اتفاقی اگر بیافتد به جذب زبان‌آموزان بیشتر کمک می کند؟
این اتفاق از قبل بوده ولی الان با توجه به این موافقت‌نامه سرعت و کیفیت بهتری گرفته است. ما از قبل در مدرسه شهید بهشتی در تهران کار آموزشی انجام می‌دادیم، آن مدرسه کاملا هم در اختیار ما بود.  مدارس شیفت دوم و همه‌ی مدارس برون کانونی ما این تیپی هستند که ما در آن جا کار می‌کنیم. ما در آموزش و پرورش بودیم اما الان یک کم مشهودتر شد و رسمی‌تر این اتفاق افتاد. خیلی‌ها مخالف فعالیت با آموزش و پرورش بودند اما ما باید بپذیریم آموزش و پرورش یک کشور به یک دستگاه و سازمان اعتماد کرد که شما از مدرسان ما آزمون بگیرید و اگر قابلیت مدرس شدن در کانون زبان را داشتند آن وقت بیایید در مدارس، کانون زبان تشکیل بدهید. این به اعتبار ما اضافه کرد و حداقل یک خروجی داشت که برای ارتقا سطح زبان در مدارس باید یک تصمیمات جدی‌تر و مفیدتر بگیرند.
•    کانون دارای دو تا مرکز رفاهی یکی در شمال و یکی در مشهد است که این هم نمی‌تواند پاسخ‌گوی این همه پرسنل باشد. در حوزه‌ی رفاهی چه اقدامی به عنوان سرپرست معاونت اداری مالی و رییس کانون زبان انجام دادید تا در حوزه‌ی رفاهی همکاران بتوانند از امکانات بیشتر و بهتری برخوردار شوند؟
من یک سال است که به تهران آمده‌ام و در یک سال نباید انتظار داشت که مشکلات 30 ساله‌ را حل کرد. ولی به این نکته باید توجه داشت تا وقتی حق و حقوق مسلم افراد را حتی در یک قسمتی از دستگاه نداده باشیم این که فکر کنیم می‌خواهیم برای یک قسمت خدمات رفاهی ارایه کنیم یک طنز بیشتر نیست.
اول باید مطمئن باشیم که حق و حقوق مسلم افراد پرداخت شده است. و بعد باید ببینیم چه چیزی را داریم که به رفاهی تبدیل بکنیم و پاداش بدهیم. ولی حالا همین چیزهایی را که داریم هم در اختیار مدرسان و هم در اختیار کارمندان کانون زبان و کانون پرورش فکری هست و با همین مقدارکم دوستان می‌توانند استفاده بکنند. ضمنا بالای کارت کانون پرورش فکری این عبارت آموزش و پرورش نوشته شده است. بنابراین همکاران می‌توانند از همه‌ی مراکز رفاهی وزارت‌خانه استفاده بکنند. ما هم با حراست هماهنگ کردیم که کارت شناسایی برای مدرسان صادر شود شاید قبلا صحبت از این بود که اگر برای مدرسان استعلام بگیریم یک عده از مدرسین رد خواهند شد اما چنین اتفاقی نیافتاد. تقریبا 90 درصد افراد را استعلام گرفتیم حتی یک نفر هم رد شده نداریم و این نشان‌دهنده‌ی این است که ما مدرسین بسیار خوب و قابل و شایسته داریم. بنابراین این کارت شناسایی‌ها را صادر می‌کنیم و در اختیار افراد قرار می‌دهیم.
•    برخی از همکاران کانون زبان این سوال را داشتند که در سال‌های قبل بازرسان دیوان محاسبات با توجه به حقیقی و شخصی بودن شماره حساب واریز شهریه ایراداتی را به مراکز تحت نظارت وارد کردند. آیا این اشکالات برطرف شده و اکنون این مراکز از سیستم متمرکز کانون زبان و از تابلوهای منقوش با آرم کانون زبان استفاده می‌کنند؟
مراکز تحت نظارت همان تحت نظارت هستند . 4 یا 5 مرکز هم بیشتر نیستند. در تهران که مجوز را در زمان آقای گلدان‌ساز گرفته‌اند، دقیقا برعکس مراکز مشارکتی . این جا می‌گویند هزینه‌ها را خودتان پرداخت کنید حقوق مدرس و کارمند و اجاره را خودتان بدهید 20 درصد درآمد را به کانون بدهند. ولی در مراکز مشارکتی درست ما برعکس این قرارداد بستیم. در واقع گفتیم که ما همه‌ی هزینه‌ها را می‌دهیم، 20 درصد از درآمد را به کسی می‌دهیم که فضا و ساختمان را در اختیار ما قرار داده است.  من فکر می‌کنم  شیوه‌ی آن منطقی‌تر است چون 20 درصد درآمد بعضی جاها 80 درصد از سود می‌شود. به همین دلیل در زمان من هیچ قرارداد مشارکتی نداشتیم.
•    یعنی مراکز قابل قبول برای ما مراکزی هستند که مختص خود ما هستند؟
فعلا این جوری هست. در مجموع باید من به عنوان یک مدیر وقتی می‌خواهم توسعه بدهم، مراکز دولتی را توسعه بدهم. چون درآمدها،نظارت ها برای خودم است .قطعا در کیفیت تاثیر خواهد گذاشت. مدرسان در مراکز تحت نظارت رضایت شغلی پایین‌تری دارند چون جزو نیروهای ما نیستند و همین پاداش‌ها شامل حال آن‌ها نمی‌شود. لذا معترض هستند و درست می‌گویند و ما باید فکری برای این حوزه داشته باشیم. ما در مراکز مشارکتی و مراکز تحت نظارت هیچ گونه توسعه‌ای نداده‌ایم.
•    آیا  بحث تبدیل قراردادی به پیمانی امکان تحقق را دارد؟
این امکان وجود ندارد اما امکان دارد شرایط آن ایجاد بشود. اگر بخشنامه مهر آفرین اجرا شده بود ما خیلی از این کارها را می‌توانستیم انجام بدهیم.
•    آیا نکته خاصی در کانون زبان هست که به عنوان دغدغه مد نظر شما باشد؟
انتظار ده ساله نداشته باشید و این جریان را یک ساله ببینید. در این یک سال واقعا اتفاقات بزرگی برای کانون زبان افتاد. در بحث ادغام هم عده‌ای به هر دلیلی مخالفت می‌کردند، ولی نگاه به آمار ما نشان می‌دهد که اتفاق خوبی افتاده است.
ما در شش ماه گذشته  یک ریال نتوانستیم اعتبارات خاص استان‌ها را پرداخت بکنیم. ولی این استان‌ بود که از اعتبار معنوی خودش استفاده کرده است و 70 تا 80 میلیون تومان از تجهیزات را تامین کرده بود. ورود مدیران کل استان  به میدان باعث شد از اعتبارات معنوی خودشان در استان مصرف کنند و ما را از یک دوره‌ی واقعا بحرانی عبور بدهند.
•    یکی از همکاران کانون زبان این سوال را مطرح کرده که از سال 89 به استخدام رسمی آزمایشی کانون زبان درآمده اما متاسفانه بعد از 15 سال کار در حکم ایشان متصدی امور دفتری و ماشین نویس ثبت شده است و از ارتقا پست جا مانده‌ است. برای چنین افرادی چکار می‌توان انجام داد؟
اگر پست خالی داشتیم عنوان را برای افراد عوض کردیم. اما واقعا پست سازمانی دولتی در کانون زبان نداریم. اگر بحث ادغام واقعی انجام بشود و دولت ما را به عنوان بدنه‌ی دولت بپذیرد این مباحث حل خواهد شد. ما به سوی دولتی شدن و ادغام قدم برداشته‌ایم به امید این که اتفاق بیافتد. یا این که اگر قرار نیست اتفاق بیافتد باید فکر دیگری کرد. “یا زنگی زنگ یا رومی روم”
•    تعدادی از همکاران بحث بازنشستگی پیش از موعد را مطرح کرده‌اند. آیا چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد اگر قرار باشد اتفاق بیافتد از چه سابقه‌ای کاری اتفاق می‌افتد؟
ما در کانون چنین چیزی را نداریم.
•    طی بخشنامه‌ای که قبلا بوده، پرسیده‌اند کارمند لیسانس بعد از 5 سال کار از قراردادی به پیمانی تبدیل وضعیت داده می‌شد آیا با توجه به چارت جدید سازمانی این قانون به قوت خود باقی است؟
چنین قانونی وجود نداشته است. مگر این که برای رسمی شدن مجوز داشته باشیم حتی در کانون پرورش فکری.
•    طبق بخشنامه‌ای که اعلام شده است در مورد تغییر احکام از تاریخ 1/8/92 جهت افزایش حقوق، چرا هیچ اقدامی صورت نگرفته است؟
اول این که این بخشنامه  الزامی نبود، دوم آن که برای همه کارمندان نبود. باید دستگاه تصمیم بگیرد که چقدر توان دارد، سوم این که لغو شد.
•    بزرگترین دغدغه برخی از همکاران ما نداشتن امنیت شغلی است. با نوسانات آمار زبان‌آموزان نگرانی آنها دو برابر می‌شود. آیا در این رابطه تدبیری اندیشیده شده است یا خیر؟
تدبیر این است که همکاران تلاش کنند افت آمار نداشته باشند. ما در کانون زبان براساس تعداد زبان آموز نیرو به مراکز می‌دهیم. قطعا اگر زبان آموز مرکز افت داشته داشته باشد ما به نیروی مازاد آن مرکز احتیاج نداریم که باید یا مرکز را جا به جا کنیم یا پایان قرارداد را اعلام کنیم.
•    بخش قابل توجهی از همکاران ما را بانوان تشکیل می‌دهند. بحث مرخصی زایمان(در کل کانون) چه جوری هست؟
برخی پست ها و شغل‌ها مثل مدرسان و مربی یک مرکز جایگزینش الزامی است. چون به تعداد نیرو داده شده است و باید پاسخگو باشند، ما جایگزین می‌دهیم. کسی از بیرون به عنوان کارآموز می‌آید و مبلغی نیز به او پرداخت می‌شود. معمولا این افراد که به عنوان کارآموز هستند می‌توانند توانایی‌های خودشان را نشان بدهند و همین باعث شده تا این افراد را جذب کنیم(زمانی که دستگاه به نیرو احتیاج دارد). در واقع به نیروهای اداری جایگزین نمی‌دهیم اما به نیروی فرهنگی و مربی و کارمند کانون زبان جایگزین می‌دهیم. چون یک نفر نمی‌تواند پاسخگو سیستم باشد.
•    آیا بیمه تکمیلی فرهنگیان ادامه خواهد داشت؟
این سوال را از وزیر بپرسید.  قطعا چیزی که نفع عمومی دارد را حذف نمی‌کنند. ماندگاری منوط به دستور وزیر است.
•    بیمه تکمیلی شامل حال مدرسان می‌شود یا نه؟
کانون زبان یک سال با شرکت بیمه‌ای قرارداد داشت که خدمات آن خوب نبود. سال بعد بیمه ایران را گرفتیم که فرانشیزها بالا بود کسی شرکت نکرد ولی اخیرا طرح جدیدی را می‌خواهیم برقرار بکنیم که انشااله نتیجه داشته باشد.
•    تعدادی از کانون زبانی‌ها با 10 سال سابقه مطرح کرده‌اند که همچنان قراردادی هستند و هر سال برای تبدیل وضعیت آنان وعده داده می‌شود. چه پاسخی برای این همکاران دارید؟
تا ما به طور کامل به دستگاه دولتی وصل نشویم فعلا انجام نمی‌شود .
•    پرسش‌های دیگری هم هست. می‌خواهید ….
اجازه بدهید در فرصتی دیگر به ادامه این سوالات پاسخ بدهیم.
•     ممنون از شما که این فرصت را به نشریه الکترونیک پلاک 44 دادید. پس به این ترتیب همکاران ما می‌توانند باز هم سوالات خود را با ما مطرح کنند تا در جلسه بعدی جنابعالی به این پرسش‌ها هم جواب بدهید.
 انشاالله

منبع: نشریه الکترونیک پلاک 44