کد خبر: 231052
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۲
فرهنگ، اساس فعالیت‌های کانون است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرهنگ - که اساس و پایه‌ی اصلی فعالیت‌های کانون است - را جان مایه‌ی حیات اجتماعی انسان‌ها دانست.

علیرضا حاجیان‌زاده که برای معرفی مدیرکل جدید کانون استان ایلام به این استان سفر کرده بود گفت که نگاه ما به فرهنگ، باید نگاهی تحلیلی باشد چرا که اساس کار کانون مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی به معنی عام و فعالیت‌های ادبی و هنری به معنی خاص است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وی در آیینی که صبح روز 25 تیر 1393 در مجتمع کانون ایلام بر‍پا شد از خدمات علی‌اشرف صندوق‌آبادی مدیرکل کانون استان تجلیل و به صورت رسمی حبیب‌الله بخشوده را به عنوان مدیرکل جدید کانون این استان معرفی کرد.
بخش نخست سخنان مدیرعامل در این آیین به یادآوری دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌ی فرهنگ به‌ویژه مسایل کانون اختصاص داشت و حاجیان‌زاده با تاکید بر این‌که فرهنگ یک میراث اجتماعی انسانی است تفکر و قدرت یادگیری از طریق خواندن و تحقیق و پژوهش، تکلم و مهارت بیان، افزایش توانمندی‌های علمی، هنری، فن‌آوری‌ و سایر مهارت‌های مورد نیاز انسان و اجتماعی شدن از طریق زندگی گروهی را از ویژگی‌های اصلی فرهنگ عنوان کرد.
وی با بیان این‌که فرهنگ تلفیقی از دانایی و توانایی است خاطر نشان کرد که فرهنگی‌شدن، دارای روش‌ها و اشکال مختلفی است در یک شکل عمومی انسان‌ها در فضای جامعه رشد می‌کنند و از محیط اطراف خود تاثیر می‌پذیرند اما در شکل دوم، این تاثیر‍پذیری از مسیر تعامل، تلاقی و حتی تهاجم فرهنگی با دیگر فرهنگ‌ها تحقق پیدا می‌کند.
حاجیان‌زاده در ادامه تاکید کرد که در تعامل، تبادل و یا حتی در برابر تهاجم، آن‌چه که اهمیت دارد این است که مسیر درستی را برای دریافت‌های فرهنگی خود ترسیم و از فرهنگ خود مراقبت کنیم.
 مدیرعامل کانون تصریح کرد که این تبادلات فرهنگی می‌تواند معنوی باشد و باعث اعتلای انسان‌ها شود یا آن‌ها را به قهقرا بکشاند و این‌جاست که اهمیت مسایل فرهنگی بر ما آشکار می‌شود.
حاجیان‌زاده با بیان این که در کانون نیز این‌که: ما از چه شیوه‌ای در فعالیت‌های‌مان استفاده می‌کنیم یک اولویت و ارزش نیست، بلکه وقتی این فعالیت‌ها ارزشمند می‌شود که مسیر و محتوی آن منطبق با ارزش‌های دینی و انقلابی باشد.
وی با نقل این جمله از بیانات مقام معظم رهبری که «تغییر مسیر فرهنگ از مسیر نظام، هویت واقعی جامعه را برهم می‌زند» و رهنمودهای ایشان در دیدار با مسوولان وقت کانون، مبنی بر این که مساله اساسی کانون باید مساله انقلاب باشد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به خوبی خط مشی کانون را مشخص کردند که بدانیم اگر کار فرهنگی و هنری می‌کنیم، شالوده‌ی اصلی آن، باید اسلام و انقلاب باشد چرا‌که مردم به همین خاطر و به دلیل سلامت کانون به ما اعتماد می‌کنند.
 حاجیان‌زاده در ادامه تصریح کرد اگر در کانون مدعی کار فرهنگی هستیم باید از این مسیر مراقبت کنیم حاکمیت اخلاق، تدیّن، سلامت و صحت در کانون، نشانگر این است که مسیر را درست رفته‌ایم و در مقابل حاکم‌شدن بداخلاقی، هوای نفس و خواهش‌های درونی و قدرت طلبی، ما را از راه اصلی منحرف می‌کند.
مدیرعامل کانون به مسوولیت سنگین مربیان کانون در تربیت کودکان ونوجوانان اشاره کرد و گفت کودکان منعطف و اثرپذیر ‌اند و در عین حال مربیان خود را دوست می‌دارند باید از این امانت مراقبت کنیم.
وی اضافه کرد در حوزه‌ی مدیریتی، دو وظیفه اصلی برای خود قایل هستیم یک مسوولیت، ایجاد پشتیبانی تحلیلی و ارتباط فکری با بدنه‌ی کانون است تا مربیانی که در خط مقدم این حرکت قرار دارند آگاه و تحلیل‌گر باشند و دیگر، وظیفه‌ی اجرایی و لجستیکی است تا شرایط مناسبی برای اشتغال، معیشت و آرامش زندگی آن‌ها فراهم کنیم کاهش دغدغه مربیان باعث می‌شود تا آنان بیشتر انرژی خود را صرف رشد فکری اعضا کانون کنند.
بخش دیگر سخنرانی مدیرعامل کانون به بحث تغییر مدیریت‌های ستادی و استانی اختصاص داشت و وی توضیح داد که این تغییرات در واقع یک نوع دست به دست کردن کار و امانتی است که مدتی به فردی سپرده شده بود و او اکنون این مسوولیت را به دیگری تحویل می‌دهد.
حاجیان‌زاده از تلاش‌های علی‌اشرف صندوق‌آبادی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که در سنگر دیگری در کانون از تجربه‌های این استاد برجسته‌ی خوشنویسی ایران استفاده شود.
وی حبیب‌الله بخشوده مدیرکل جدید را نیز شاعر و چهره‌ای شناخته شده و معتبر در سطح استان ایلام دانست و گفت: امیدوارم کانون با او در مسیری بهتر از گذشته حرکت کند.
در این آیین تعدادی از مسوولان کشوری کانون و مسوولان استانی از جمله معاون سیاسی، امنیتی و مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیر کل کمیته امداد، اعضای شورای شهر ایلام و مدیران کل حوزه هنری، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش حضور داشتند.
 
کانون نیازمند حمایت است
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام گفت که کانون باید مورد حمایت قرار بگیرد چرا که مسوولیت تربیت کودکان و نوجوانان مسوولیتی سنگین است.
حسین کلانتری از کانون خواست به تربیت دینی کودکان اهمیت دهد و رفتارها و مسوولیت‌های اجتماعی را به آن‌ها بیاموزد.
وی تاکید کرد که خانواده‌ها به کانون اعتماد دارند و فرزندان‌شان را به شما می‌سپارند امیدوارم با انسجام بیشتری به سلامت و پیشرفت آن‌ها کمک کنیم.
 
خانواده‌ها و آموزش و پرورش دو رکن فعالیت‌های کانون
حبیب‌الله بخشوده مدیرکل جدید کانون استان ایلام خانواده‌ها و آموزش و ‍پرورش را دو رکن مهم در عرصه‌ی فعالیت‌های کانون دانست و گفت: فعالیت‌های کانون به‌دنبال پرورش فکر و ایجاد انضباط ذهنی در کودکان و نوجوانان است.
 
دست‌آوردهای مدیریت 7 ساله
علی اشرف صندوق‌آبادی مدیرکل سابق کانون نیز جذب و نگهداری اعضا، افزایش سطح علمی کارکنان و مربیان کانون با برگزاری همایش‌های متعدد آموزشی، افزایش امانت کتاب و کتاب‌های موجود و توسعه‌ی مراکز کانون را از مهم‌ترین دست‌آوردهای دوره‌ی مدیریت 7 ساله‌ی خود دانست.
در این آیین نازنین غریبی عضو مرکز شماره 2 کانون ایلام متنی را برای تجلیل از مدیرکل سابق کانون خواند، نماهنگ تهیه شده توسط روابط عمومی کانون پخش و متن لوح قدردانی مدیرعامل از مدیرکل سابق و حکم انتصاب مدیرکل جدید به آنان اهدا شد.
در این سفر محسن فضلی معاون فرهنگی، عبدالرضا صادقی مشاور فرهنگی مدیرعامل و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون مدیرعامل را همراهی می‌کردند.