سهم همه‌ی مخاطبان از فعالیت‌های کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که سهم تمامی مخاطبان از برنامه‌‌های آینده کانون باید به صورت دقیق مشخص و مورد تحلیل قرار بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در سفر به همدان و در آیین معارفه مدیرکل جدید کانون این استان مخاطبان اصلی کانون را به 5 دسته تقسیم کرد و یادآوری کرد که لایه‌های مختلف مخاطبان کانون ممکن است در یک سطح نباشند ولی نباید توجه به یکی از این گروه‌ها باعث غفلت از گروه دیگر شود.
وی «اعضا»، «تمامی کودکان و نوجوانان ایرانی»، «خانواده‌ها»، «کودکان و نوجوانان دیگر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی» و «مجامع و نهادهای فرهنگی‌هنری بین‌المللی» را 5 گروه اصلی مخاطبان کانون عنوان و خاطر نشان کرد کانون متناسب با ویژگی‌های هریک از آنان برای این گروه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.
مدیرعامل کانون که روز 30 تیر 1393 در سینما کانون همدان سخن می‌گفت اعضا را مهم‌ترین مخاطبان کانون خواند و گفت: ‌عضو یعنی جزیی از پیکره اصلی کانون و ما هرگز نباید به آنان به چشم مشتری یا مخاطب ره‌گذر نگاه کنیم بلکه آن‌ها با اختیار، اشتیاق و علاقه‌ی خود در مراکز ما حضور پیدا می‌کنند، محیط را دوست دارند، از برنامه‌های کانون لذت می‌برند و به مربیان خود علاقه دارند.
حاجیان‌زاده بار دیگر یادآور شد که کانون از ابتدای تاسیس خود در پیش از انقلاب (البته با اهداف رژیم سابق) قصد داشته است بر روی این گروه از کودکان سرمایه‌گذاری کند و به کادر سازی بپردازد امروز ما نیز با اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی چنین هدفی را دنبال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد برای آنان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.
وی طراحی بسته‌هایی برای تبیین سیر مطالعاتی و افزایش مهارت‌ها، رشد اجتماعی و رشد تربیتی و دینی را ضروری خواند و گفت این برنامه‌ریزی‌ها باید به تربیت شخصیت‌های متفکر، دارای مهارت‌های اجتماعی و انسان‌های موثر در جامعه‌ی آینده منجر شود.
مدیرعامل کانون در همین بخش گفت که تلاش برای تبدیل اعضای سیال به اعضای ثابت به عنوان سرمایه‌ای بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است.
مدیرعامل کانون، کودکان و نوجوانان ایرانی را دومین گروه از مخاطبان کانون عنوان کرد که در تلاش هستیم با توافق با وزارت آموزش و پرورش، محصولات کانون را از طریق 105 هزار مدرسه در اختیار دانش‌آموزان ایرانی قرار بدهیم و کانون را به همه‌ی بچه‌ها معرفی کنیم این مساله دو نتیجه در بر دارد نخست این‌که همه از تولیدات و برنامه‌های کانون بهره‌مند می‌شوند دوم این‌که از این راه کودکان و نوجوانان علاقه‌مند شناسایی و به عضویت مراکز کانون در می‌آیند.
حاجیان‌زاده در تبین سومین گروه از مخاطبان کانون به اهمیت و نقش خانواده‌ها در حضور فرزندان‌شان در مراکز کانون اشاره کرد و گفت به تعبیری تمامی مردم ایران مخاطب فعالیت‌های ما هستند چرا‌که آنان کانون را نهادی خوش‌نام و قابل اعتماد می‌دانند، به توانمندی‌های کانون واقف‌اند و فرزندان‌شان را به ما می‌سپارند و باید همیشه با آنان در ارتباط باشیم. حضور در نمایشگاه‌های بزرگ مانند نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن باعث می‌شود تا خانواده‌ها بیشتر با کانون آشنا شوند.
وی کودکان و نوجوانان خارج از مرزهای ایران به ویژه کودکان مسلمان را چهارمین گروه از مخاطبان هدف کانون برشمرد و گفت ما تنها کودکان ایرانی را مخاطب خود نمی‌دانیم بلکه با استناد به اساس‌نامه و موقعیت بین‌المللی ممتاز کانون، خود را موظف می‌دانیم با تشکل‌هایی که در سایر کشورها فعالیت‌هایی مشابه ما انجام می دهند، ارتباط برقرار کنیم.
مدیرعامل کانون، کشافه‌الامام المهدی لبنان، کشافه‌الامام‌الهادی عراق، مجموعه مدارس توحید افغانستان و یک تشکل جدید در مالزی را از جمله موسساتی دانست که مایل‌اند از فعالیت‌های کانون در کشورهای خود الگوبرداری کنند و از تجربه‌های ما استفاده کنند.
حاجیان‌زاده به امضای تفاهم‌نامه جدید با موسسه‌ی کشافه‌الامام‌المهدی(عج) لبنان اشاره کرد و گفت تفاهم‌نامه جدید بیشتر بر محور انتقال تجربیات و آموزش تدوین شد و به امضا رسید در گذشته حمایت‌های مالی نیز صورت می‌گرفت اما این بخش را به دلیل وضعیت کانون تغییر دادیم و حمایت‌ها به صورت عمده در حوزه‌های تجربی و آموزشی خواهد بود حتی اردوها نیز از حالت تفریحی و زیارتی به آموزشی تبدیل می‌شود.
مدیرعامل کانون بار دیگر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی بر علیه مردم فلسطین و غزه به ویژه بر علیه کودکان بی‌دفاع انتقاد کرد و گفت کانون نسبت به این مساله حساس است و به همین دلیل نامه‌ی اعتراض‌آمیزی را برای دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کرده است.
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نهادها و مجامع بین‌المللی پنجمین گروه مخاطبان کانون هستند تاکید کرد که ازطریق حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، بازارها و جشنواره‌های سینمایی، قصه‌گویی و هفته‌های دوستی و ترجمه کتاب‌های کانون به دیگر زبان‌ها تلاش می‌کنیم کانون را به افکار عمومی جهان معرفی کنیم و جایگاه جهانی آن را ارتقا دهیم.
وی در این بخش پس از معرفی این 5 گروه به دو نکته‌ی اساسی هم اشاره داشت و گفت که برخی می‌گویند که نباید بودجه‌های کانون - تا وقتی که مخاطبان داخلی به آن نیازمند هستند - صرف برنامه‌های بین‌المللی و کودکان کشورهای دیگر شود به اعتقاد ما هر گروه از این مخاطبان سهمی در برنامه‌های کانون دارند و نباید حضور یکی مزاحمتی برای دیگری فراهم کند اگرچه اعضای مراکز برای ما در درجه ی نخست اهمیت هستند ولی به دنبال آن هستیم تا سهم هر بخشی به صورت مشخص تعیین شود.
نکته‌ی دیگری که حاجیان‌زاده بر آن تاکید داشت توجه به نیروی انسانی و ایجاد شرایطی مناسب برای فعالیت و اشتغال آنان و رفع مشکلات معیشتی و شغلی آنان بود و مدیرعامل تصریح کرد که این مساله‌ی وی از دغدغه‌های کاری و فرهنگی او برایش در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد.
مدیرعامل کانون بار دیگر تاکید کرد که تغییرات مدیریتی اخیر کانون هرگز به معنی نادیده گرفتن خدمات مدیران قبلی نیست و ما تنها آن را یک نوع دست به دست کردن مسوولیت‌ها به منظور حفظ نشاط و شادابی کانون تلقی می‌کنیم.
در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کانون استان همدان از خدمات 4 سال و نیمه‌ی پرویز ابراهیمی قدردانی و سید محمد رضا جوادی به عنوان مدیر کل کانون این استان معرفی شد.
پخش نماهنگی از فعالیت‌های کانون همدان در دوره‌ی مدیریت پرویز ابراهیمی، خوانش یک متن برای قدردانی از مدیرکل سابق، سخنرانی محمد ابراهیم الهی‌تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری و سخنرانی دو مدیرکل سابق و جدید و اهدای حکم و لوح تقدیر و هدایایی به آنان از بخش‌های دیگر این آیین بود.
مدیرکل سابق کانون استان همدان که اردیبهشت سال 1389 این مسوولیت را بر عهده گرفته بود در سخنانی گفت موفقیت‌های کانون مدیون تلاش‌های مربیان و کارکنان آن و لطف خدا و خون شهدا بوده است.
پرویز ابراهیمی افزود: در این مدت برای شناساندن کانون در افکار عمومی، ارتباط قوی‌تر با مسوولان، نمایندگان مجلس، و ارتقا بودجه‌های کانون تلاش زیادی صورت گرفته است.
سید محمدرضا جوادی که سال‌ها فعالیت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و مسوولیت‌های مختلف فرهنگی و هنری را در این حوزه در کارنامه‌ی کاری خود ثبت کرده است برای نخستین بار به عنوان مدیرکل جدید کانون پشت تریبون قرار گرفت و اظهار امیدواری کرد بتواند از ظرفیت‌ها و بسترهای مناسب فعالیت در کانون به منظور بالابردن کیفیت فعالیت‌ها استفاده کند چرا که مردم و شهروندان از کانون انتظار بیشتری دارند.
وی خواستار همکاری بیشتر مسوولان با کانون به ویژه در زمینه راه‌اندازی و تاسیس یک مجتمع بزرگ فرهنگی‌هنری در همدان شد.
در این آیین مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتاب‌خانه‌ها و مشاوران اجتماعی و فرهنگی استاندار نیز حضور داشتند.

مدیرعامل کانون به همراه محسن فضلی معاون فرهنگی و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از مرکز شماره 1 کانون همدان نیز بازدید کردند
پذیرایی از میهانان این آیین به صرف افطاری در ماه ضیافت الهی پایان بخش این برنامه بود.